Solveigs sang har modnet

Solveig Leithaug markerer i år 30 år som artist. Den unge «Askepott» har blitt en moden kvinne.

Solveig har «nett­opp» lan­det på norsk jord når jeg tref­fer henne i Ber­gen sen­trum, og hun har brukt tiden godt. In­ter­vju­et med Dagen er det andre i rek­ken, før hun has­ter vi­de­re til et tred­je og tar båten hjem til Frek­haug.

Hun vir­ker lyk­ke­lig over å være «hjem­me», og med­gir at hun har blitt mer nos­tal­gisk og sen­ti­men­tal med årene.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Jeg drakk fire glass vann i går kveld, rett fra sprin­gen. Skjøn­ner dere hvor godt van­net er i Norge? spør hun.

Selv­skre­vet

Solveig har bodd 20 år i USA. Der er hun godt etab­lert som ar­tist i flere krist­ne miljø, men i alle disse årene har hun holdt kon­tak­ten med sitt nors­ke pub­li­kum. I de­sem­ber var hun på jule­turné, og nå i fe­bru­ar har hun holdt kon­ser­ter i Trond­heim og på Jæren med san­ger fra sin siste plate «Fin­ding home».

Den rom­mer 13 san­ger, hvor­av 11 som hun har skre­vet selv. De har blitt til i en pe­rio­de på ni år som har vært pre­get av store end­rin­ger i livet.

Pla­ten, som i all ho­ved­sak inne­hol­der egne san­ger, om­ta­ler hun nær­mest som et under, og hun gir ekte­man­nen Jim Chaffee en stor del av æren for at den ble til.

- Han hadde tro på ma­te­ria­let, og har vært en vik­tig støtte­spil­ler gjen­nom hele pro­ses­sen, for­tel­ler hun.

Den røde trå­den er Guds om­sorg for hvert en­kelt men­nes­ke, og Solveigs drøm er som før at Jesus skal få nå inn til et men­nes­ke som ikke kjen­ner ham.

- Med «Fin­ding home» opp­le­ver jeg at jeg har kom­met til­ba­ke til røt­te­ne. Jeg star­tet kar­rie­ren med å synge san­ger om tema jeg bren­ner for. Det samme gjør jeg her.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

En måned i stu­dio

På «Fin­ding home» har Solveig med fem andre kom­po­nis­ter som er med og bi­drar, noe hun mener er helt unikt for Frank­lin og Nas­hvil­le. Det lig­ger mye jobb bak pla­ten.

Mens noen grei­er å lage en plate på lap­top, og spil­ler inn ma­te­ria­let selv, tren­ger hun folk rundt seg for å lage et pro­dukt.

- Når du har vært en måned i stu­dio, har satt sam­men et team og valgt hver note og hvert ord med omhu, er det spen­nen­de å se om pla­ten når ut, og om bud­ska­pet vil nå hjer­te­ne - ikke minst, sier hun.

Al­z­hei­mer

I san­gen «When she plays» skri­ver hun om sin egen svi­ger­mor som er ram­met av Al­z­hei­mer, og som gjør un­der­li­ge ting. Men når hun spil­ler, er hun seg selv igjen.

San­gen ble lan­sert i fjor høst under NRKs store inn­sam­lings­ak­sjon. «Fara­way Lullaby» er en vak­ker vogge­sang til­eg­net alle mødre og fedre som ikke kan være fy­sisk nær barna sine, og i san­gen «Brave» tar hun opp kone­mis­hand­ling, som er et vans­ke­lig tema.

Hun syn­ger om en kvin­ne som deler sove­rom med en mann som både gir henne vakre per­ler til å glit­re med, og styg­ge sår hun må gjem­me gjen­nom blu­sen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Jeg hadde egent­lig ikke tenkt å skri­ve den san­gen, men i løpet av en pe­rio­de på to-tre må­ne­der fikk jeg brev fra flere kvin­ner som for­tal­te sin his­to­rie om vold i ek­te­ska­pet, og som kjem­pet og holdt ut. His­to­rie­ne de for­tal­te var hår­rei­sen­de.

Snev av egen his­to­rie

«Brave» var egent­lig til­tenkt disse kvin­ne­ne, men da dat­te­ren Kari fikk høre san­gen, ut­brøt hun: «Mamma, dette er en av de vik­tigs­te san­ge­ne du noen gang har skre­vet. Du må gjøre den fer­dig, spil­le den inn og synge den».

Solveig med­gir at det er et snev av egen his­to­rie i san­gen, men at det ikke er hen­nes egen fra sittførs­te ek­te­skap. San­gen er først og fremst skre­vet ut fra et so­si­alt en­ga­sje­ment for kvin­ner i en vans­ke­lig livs­si­tua­sjon.

San­gen «Mor» er en annen sang hun øns­ker å trek­ke fram. Dik­tet av Cat­h­a­ri­nus El­ling og An­ders Vass­botn grep henne på en sånn måte at hun kjen­te seg dre­vet til å lage en me­lo­di til den.

Sorg og glede

For fem år siden gif­tet Solveig seg på nytt med Jim Chaffee, som var enke­mann. Hun for­tel­ler at det var spen­nen­de å be­gyn­ne på nytt, men at det ikke bare har vært lett.

- Vi kom inn i for­hol­det med en stor sorg, og på samme tid en stor glede. Vi ga hver­and­re fri­het fra start og sa til hver­and­re at det ikke treng­te å være et enten eller. Det går an å være sorg­tung og ha det godt sam­ti­dig. Jeg opp­le­ver at vi har gitt hver­and­re mye rom til å være der vi er. Jim er en vel­dig vis mann. En stø per­son som jeg kan lene meg på.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I USA sam­ar­bei­der hun fort­satt med Gait­her Home­coming. Blant annet skri­ver hun for bladet deres.

- Jeg var med på den siste dvd-en som heter «Women of home­coming». På den førs­te at de to pla­te­ne har jeg en solo; «Eve­rything has a se­a­son» (alt har sin tid). Nå til­byr de pla­ten min gjen­nom sine dis­tri­bu­sjons­ka­na­ler, og det er vel­dig hyg­ge­lig, for­tel­ler hun.Dagen