Religion påvirker ikke bare den enkeltes trosliv

Religion fungerer i samspill med kulturen. Folks mentalitet og tenkemåte er i stor grad kulturbestemt, og ikke bare bestemt av den enkeltes overbevisning.

Spørs­må­let er gam­melt, og det kan gis svar i begge ret­nin­ger. I sei­ne­re tid, do­mi­nert av li­be­ra­lis­me og multi­kul­tura­lis­me, har re­li­gion for­stått som en pri­vat­sak blitt nær­mest ene­rå­den­de i of­fent­lig de­batt. Dette har ikke minst vært ty­de­lig i rap­por­ten fra det ut­val­get som skul­le ut­re­de sta­tens po­li­tikk over­for tros­for­mer og livs­syn. (NOU 2013: 1 - Det livs­syns­åpne sam­funn).

Det so­sio­lo­gis­ke per­spek­tiv

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Ut­val­get la her opp til en po­li­tikk for like­be­hand­ling mel­lom inn­byg­ge­re med ulik tro. Dette kunne bli opp­fat­tet som en nøy­tralt opp­legg, i alle fall hvis vi går ut ifra en li­be­ral ideo­lo­gi om in­di­vi­det som sam­fun­net bygge­stein. Svak­he­ten ved en li­be­ral og in­di­vid­sen­trert re­li­gions­for­stå­el­se kan bli ty­de­li­ge­re hvis den kon­fron­te­res med et mot­stå­en­de per­spek­tiv. For meg, som so­sio­log, er det nær­lig­gen­de å fram­heve re­li­gio­ne­nes sam­funns­mes­si­ge be­tyd­ning, i et så­kalt funk­sjons­ana­ly­tisk per­spek­tiv.

Det nevn­te ut­val­get har sett bort ifra det so­sio­lo­gis­ke per­spek­tiv på re­li­gion. På side 58 i den fore­lig­gen­de inn­stil­ling sies det at vel var «den klas­sis­ke sam­funns­vi­ten­skap i stor ut­strek­ning (var) opp­tatt av re­li­gio­nens virk­nin­ger i sam­fun­net, ek­semp­li­fi­sert ved ver­ker av Max Weber og Emile Durk­heim». I fort­set­tel­sen på­stås det like­fullt at «Re­li­gion som tema for­svant (...) fra de sam­funns­vi­ten­ska­pe­li­ge di­si­pli­ne­ne om­kring midt­en av 1900-tal­let». Dette må sies å være mis­vi­sen­de, for ikke å bruke et ster­ke­re ut­trykk.

En so­sio­lo­gisk re­li­gions­for­stå­el­se

Vi kan i dag finne et stort an­tall po­pu­lær­vi­ten­ska­pe­li­ge ar­tik­ler som tar opp for­hol­det mel­lom re­li­gion og sam­funn: Hvis vi tel­ler ar­tik­ler på nett­ste­det Goog­le for ja­nu­ar 2014, kan vi finne at «Re­li­gion og sam­funn» er re­gist­rert med over en mil­lion ar­tik­ler (nøy­ak­tig 1.630.000). Den en­gelsk­språk­li­ge ord­kom­bi­na­sjo­nen «socie­ty and re­li­gion» opp­vis­te 54.200 000 ar­tik­ler. «Re­li­gion and func­tions» kom ut med hele 135.000.000 ar­tik­ler.

I fag­lig sam­funns­vi­ten­ska­pe­lig sam­men­heng, det vil si i fa­ge­ne so­sio­lo­gi, so­sial­an­tro­po­lo­gi og psy­ko­lo­gi, kan vi også finne en rekke bøker og ar­tik­ler fra de siste år­ti­er der sam­men­hen­ger mel­lom re­li­gion og sam­funn er blitt drøf­tet, ikke minst i sam­men­heng med den store inn­vand­rin­gen av folke­grup­per med en annen re­li­gion enn lu­thersk kris­ten­dom.

Lu­thersk og islamsk lære

En sen­tral re­li­gionso­sio­lo­gisk fors­ker som har sett på for­skjel­ler mel­lom vest­li­ge og øst­li­ge re­li­gio­ner, er Ruth Be­ne­dict. Med sin bok «Pat­tern of Cul­tu­re» inn­de­l­te hun sam­funn etter hvor­vidt de la vekt på skyld eller skam som mo­ralsk sank­sjon, av­le­det av vest­li­ge og øst­li­ge re­li­giøs lære. (På norsk fore­lig­ger over­set­tel­sen «Kul­tur­mønst­re» fra 1970.)

Dette er et verk som har in­spi­rert mange sei­ne­re re­li­gions­fors­ke­re, blant dem den nors­ke so­sial­an­tro­po­lo­gen In­ger-Lise Lien. («Ordet som stemp­ler djev­le­ne», 1977). Lien fore­tok inn­gå­en­de stu­di­er av mil­jø­er do­mi­nert av inn­vand­rer­ung­dom med ulik re­li­giøs bak­grunn. Hun fant her flere for­skjel­ler i dis­po­si­sjo­ner for å ak­sep­te­re vold som straff. For­skjel­len mel­lom indre og ytre sank­sjo­ner for norm­brudd kunne ty­de­lig­gjø­res. Hun kon­klu­der­te med at ung­dom­mer med bak­grunn fra Midt­østen i stor ut­strek­ning fulg­te sine for­fed­res syn på mo­ralsk orden; ba­sert på ære og so­si­al skam. Her fore­lig­ger det en be­ty­de­lig for­skjell mel­lom lu­thersk lære og islamsk lære. Norsk moral hen­ger sam­men med en indre­ori­en­tert og si­tua­sjons­uav­hen­gig for­skjell mel­lom rik­tig og galt. Denne læra er en del av en pro­tes­tan­tisk tra­di­sjon som har bygd på spen­nin­gen mel­lom god sam­vit­tig­het og indre skyld­fø­lel­se. Det sier seg nes­ten sjøl at en slik kul­tur er mest funk­sjo­nell for in­di­vi­du­ell fri­stil­ling og for fram­vekst og opp­rett­hol­del­se av de­mo­kra­tis­ke retts­ord­nin­ger. - Et inn­tak for å for­stå den kul­tu­rel­le av­stan­den mel­lom det Nye tes­ta­men­tet og Ko­ra­nen kunne ta ut­gangs­punkt i Halv­or Tjønns bok «Mu­ham­med» som kom ut i 2010.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Ulik inn­pak­ning av like ver­di­er?

Med re­fe­ran­ser til teori­en om det fler­kul­tu­rell sam­funn kunne det synes mulig å gå uten­om de di­lem­ma­ene for å frem­me av en po­li­tikk for full like­stil­ling. Et ek­sem­pel på dette kan vi lese ut av noe som ut­val­gets nest­le­der Bente Sand­vik skrev i Af­ten­pos­ten for 19. 2. 2013: «Gode fel­les ver­di­er kan for­ank­res på mange vis. Den krist­ne vil sik­kert finne gjen­klang i sin tro, mens mus­li­men og hu­ma­nis­ten kan gi til­slut­ning fra hvert sitt stå­sted».

Dette si­ta­tet røper en opp­fat­ning om at ulike re­li­giø­se tra­di­sjo­ner skul­le dis­po­ne­re for de samme med «gode ver­di­er». Den kan røpe en for­stå­el­se av for­skjel­li­ge re­li­gio­ner som ulikt inn­pak­nings­pa­pir om de samme ver­di­ene.

Ho­ved­re­li­gion og andre re­li­gio­ner

Et mer frukt­bart ut­gang­punkt for å gi po­li­tisk råd for «en hel­het­lig re­li­gions­po­li­tikk» ville være å ope­re­re med en ho­ved­re­li­gion, mens andre re­li­gio­ner sik­res mi­no­ri­tets­ret­tig­he­ter. Det er her vik­tig å un­der­stre­ke at en «ho­ved­re­li­gion» ikke bare betyr at en viss tros­tra­di­sjon kan gjøre krav på en sær­stil­ling i et sam­funn fordi den, van­lig­vis i alle fall, har en over­vel­den­de del av be­folk­nin­gen som med­lem­mer. En ho­ved­re­li­gion i et sam­funn gir van­lig­vis også en inn­ar­bei­det pre­miss for ka­rak­te­ris­tis­ke trekk ved den do­mi­ne­ren­de kul­tur i sam­fun­net.

Alle sam­funn med en sam­men­satt be­folk­ning vil her stå over­for di­lem­ma­er som ikke lar seg løse ver­ken ved mindre­tal­le­nes as­si­mi­la­sjon eller ved full like­stil­ling mel­lom ulike tros­tra­di­sjo­ner. Lu­ther­dom­men er ikke bare en fler­talls­re­li­gion, men også ei tros­form som er en in­te­grert del av en sam­vit­tig­hets­ba­sert in­di­vi­dua­lis­me.

Flere barn enn ikke-re­li­giø­se

Imot dette prin­sip­pet kunne det hev­des at det er en se­ku­lær ori­en­te­ring som har fram­ti­da for seg, og at lov­gi­vin­gen bør ta sikte på ei slik fram­tid, hel­ler enn å in­sti­tu­sjo­na­li­se­re en be­stemt re­li­gion som sam­fun­nets ho­ved­re­li­gion. Men også dette er et stand­punkt som kan møtes med mot­fore­stil­lin­ger, for ek­sem­pel med re­son­ne­men­te­ne gitt av den en­gels­ke pro­fes­sor i stats­vi­ten­skap Eric Kauf­mann. Han ga i 2010 ut boka «Shall the Re­li­gious In­he­rit the Earth?» Der på­vis­te han at re­li­giø­se men­nes­ker, i alle sam­funn og uan­sett kon­fe­sjon, får flere barn enn ikke-re­li­giø­se. I min bok, «Mot­fore­stil­lig­ner» som kom ut i fjor, har jeg hen­vist til en øster­riksk un­der­sø­kel­se fra 2011 som kon­klu­de­rer med at for­eld­re uten re­li­giøs til­knyt­ning er re­gist­rert med bare 0,8 barn pr. kvin­ne. Der­som vi går ut ifra at 80 pro­sent av alle barn vil følge sine for­eld­res tro, vil fram­tids­bil­det kunne bli nokså for­skjel­lig fra det som føl­ger av et rent se­ku­lært per­spek­tiv.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Av­slut­ning

For å av­slut­te: Når sam­funns­fors­ke­re reg­ner re­li­giøs tro som en vik­tig del av det som be­stem­mer sam­fun­nets ut­vik­ling, har dette for­ut­set­nin­ger som kan opp­sum­me­res i fem punk­ter:

1) En re­li­gion på­vir­ker ikke bare det en­kel­te in­di­vids tros­liv, men fun­ge­rer i et sam­spill med kul­tu­ren i et sam­funn, gjen­nom tenke­må­ter og ori­en­te­rings­mønst­re.

2) Folk for­hol­der seg til denne kul­tu­ren, enten de er tro­en­de eller ei, og enten de er dette for­hol­det be­visst eller ei.

3) Folks men­ta­li­tet og tenke­måte er i stor ut­strek­ning kul­tur­be­stemt, og ikke bare be­stemt av den en­kel­tes over­be­vis­ning og valg­te tros­for­mer.

4) Denne ori­en­te­rin­ga har ofte sam­funns­mes­si­ge føl­ger, som kan stu­de­res ut fra sam­funns­vi­ten­ska­pe­li­ge mo­del­ler, teori­er og em­pi­ris­ke data, det vil si ut fra måle­stok­ker som går uten­på den en­kel­tes tro.

5) Slike virk­nin­ge­ne kan ord­nes i for­hold til sam­funns­mes­si­ge funk­sjo­ner og dys­funk­sjo­ner. Her fin­nes flere måle­stok­ker. Mest dra­ma­tisk er de funk­sjo­ner som går på et sam­funns til­pas­ning og, på sikt, dets over­le­vings­evne.

DAGEN

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Sigurd Skirbekk

professsor emeritus i sosiologi, Universitetet i Oslo