MOR OG DATTER: Angelina Jolie spiller den gode féen som blir ond, for så å angre det hele og uforvarende redde dagen. Her sammen med sin datter Vivienne som spiller den 5 år gamle Tornerose, eller Aurora som hun heter i filmen. FOTO: DISNEY

Ondt og ondt, fru Jolie

«Aldri så ondt at det ikke er godt for noe» er den nye vinen fra Hollywood.

Det er bare å inn­røm­me det, først som sist. Jeg skul­le ikke se «Male­fi­cent». Jeg skul­le se «Heart of Light­ness» (Søvn­løs i Lo­fo­ten). Men etter å ha satt meg godt til rette for å se en drama­ko­me­die om en søvn­druk­ken re­gis­sørs møte med nord­norsk mid­natts­sol sjek­ket jeg tid og sted igjen. I ste­det for Heart of Light­ness var det altså An­ge­lina Jo­lies ny­es­te film som skul­le vises. Hearth of Light­ness gikk etter­på.

På for­hånd hadde jeg prio­ri­tert bort å an­mel­de Male­fi­cent. Dels på grunn av en liten An­ge­lina Jo­lie-trett­het og dels på grunn av at fil­men frem­stod som et litt uklart pro­sjekt. Og dels på grunn av tids­man­gel, selv­sagt.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

De onde men­nes­ke­ne

Male­fi­cent er en stor­slått 3D-film som vi­su­elt sett fan­ger deg med sitt even­tyr­li­ge uni­vers fra førs­te stund, og hol­der deg hele veien. Vi møter Male­fi­cent som er en fé, den ster­kes­te i riket «hei­lan­det» der hun hol­der til blant de un­der­ligs­te skap­nin­ger som alle lever i fred. I hei­lan­det trengs det ingen konge. Det gjør det der­imot på «den andre siden», i men­nes­ke­nes konge­døm­me. Der rår kon­gen med hard hånd, om­gitt av men­nes­ker pre­get av am­bi­sjo­ner, grå­dig­het og løgn.

Den onde prins

Den unge Male­fi­cent møter Ste­fan, en for­eldre­løs bonde­sønn av men­neske­slek­ten, og han gir henne det han kal­ler «kjær­lig­he­tens ekte kyss». Men Ste­fan er pre­get av men­nes­ke­nes am­bi­sjo­ner og for­la­ter Male­fi­cent for jak­ten på tro­nen. Ikke bare det, han fra­rø­ver Male­fi­cent hen­nes ster­ke vin­ger for å arve kro­nen etter den dø­en­de kon­gen. Ste­fans ond­skap og svik ska­per noe nytt i Male­fi­cent. Den før så gode féen nærer nå et hat mot men­nes­ke­nes nye konge som har svik­tet henne så grovt.

Den onde fé

Og da er vi kom­met til start­punk­tet for de fles­te even­tyr om Den so­ven­de skjønn­he­ten. Kong Ste­fan får et barn og Male­fi­cent - nå den onde féen - for­ban­ner det lille pike­bar­net og for­ut­si­er at bar­net vil stik­ke seg på hånd­tei­nen av en rokk, noe som vil få henne til å falle i en evig søvn. Og så var det dette med «kjær­lig­he­tens ekte kyss» som kan bryte for­ban­nel­sen, selv­sagt. Det hele top­pes med en gam­mel pro­fe­ti om «den ene» som skal brin­ge fred til de to ri­ke­ne. Denne skal enten være en skurk eller en vel­dig god per­son.

Male­fi­cent er un­der­hol­den­de, spe­sial­ef­fek­te­ne vir­ker tro­ver­di­ge og his­to­ri­en er fak­tisk ufor­ut­sig­bar og frisk. Den er mørk, men an­ta­ge­lig ikke for mørk for al­ders­gren­sen 11 år, kan­skje med unn­tak av et par kamp­sce­ner. Hva fil­men har å gi, ut­over un­der­hold­ning, er imid­ler­tid ikke så klart.

Og re­sul­ta­tet blir?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Fransk­menn og tys­ke­re stri­des visst­nok om å ha gitt opp­hav til Tor­ne­ro­se-even­ty­ret. Ube­stridt er det imid­ler­tid at even­tyr som de Grimm-brød­re­ne sam­let inn ofte var noen hakk mør­ke­re enn slik de ble gjen­gitt i 1900-tal­lets even­tyr­bø­ker og Dis­ney-even­tyr. Slik sett er det vel ikke rart at en nå går løs på glans­bil­de­ne. For i vir­ke­lig­he­ten er men­nes­ker mer enn bare gode eller bare onde.

Men det er verdt å spør­re hva Male­fi­cent så ender opp med å for­tel­le etter å ha «kri­ti­sert» den opp­rin­ne­li­ge his­to­ri­en. I ste­det for at den gode er «mag­ni­fi­cent» (stor­ar­tet) er hun altså «male­fi­cent» (ond­skaps­full). Hen­nes kom­pan­jong blir en natt­svart ravn som kal­les Dia­val, et navn som klin­ger be­syn­der­lig likt en viss annen natt­svart ka­rak­ter - på sveit­sisk skri­ves ordet dia­vel. Og hva får en når den ond­skaps­ful­le slår seg sam­men med dje­ve­len? Jo, fred, har­mo­ni og ny­for­els­ke­de kon­ge­li­ge som lever lyk­ke­lig sam­men res­ten av sine liv. Det er neppe til­fel­dig at Male­fi­cent har både horn og vin­ger.

Jeppe og Male­fi­cent

Som i så mange andre gjen­for­tel­lin­ger i vår tid leg­ges det vekt på å for­tel­le «hele his­to­ri­en» om både de onde og de gode. For å si det med Lud­vig Hol­berg er dette en slik film der man fak­tisk spør seg «hvor­for Jeppe drik­ker».

Men egent­lig har bare rol­le­ne skif­tet. Film­ska­per­ne vil så gjer­ne frem­stil­le Male­fi­cent som yin og yang - mot­stri­den­de kref­ter - i én kropp, noe som un­der­stre­kes helt ty­de­lig i slut­ten der­som noen ikke skul­le ha fått det med seg. Men i ste­det er det Kon­gen som må spil­le rol­len som den full­sten­dig onde som må ofres for at regne­styk­ket skal gå opp.

Den uunn­gåe­li­ge ond­skap

Et for­søk på å de­kon­stru­ere Tor­ne­ro­se ender med andre ord opp med å be­kref­te en annen for­tel­ling, som ser ut til å ligge dypt i men­nes­ke­nes hjer­ter: Ond­ska­pen fin­nes, den er vir­ke­lig, og den er år­sa­ken til pro­ble­me­ne vi ser rundt oss. Den pre­ger oss alle, men den er også en per­son som kan knu­ses slik at det gode kan seire én gang for alle.

DAGEN

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Maleficent

Regi: Robert Stromberg

Skuespillere: Juno Temple, Angelina Jolie, Elle Fanning, Sharlto Copley, Vivienne Jolie-Pitt

Sjanger: Action / Eventyr

Kinopremiere: 30.05.2014

Lengde: 1 t. 37 min.

Aldersgrense: Medietilsynet setter 11 år, med egnethet familie. Det understrekes at filmen inneholder flere voldsomme scener med svært kraftige effekter og truende skikkelser.