Ny vri på Harams poesi

Munken Arnfinn Harams diktsamling har blitt tonesatt og utgitt på CD. – Budskapet har fremdeles stor aktualitet, sier komponisten.

Arnfinn Haram var munken og samfunnsdebattanten som nådde bredden av det norske folk. Denne våren har den allsidige munkens poesi fått en musikalsk bekledning.

Platen «I forsommarens fang» har hentet inspirasjon fra både gregoriansk og nymoderne musikk, og hovedkomponistOdd Johan Overøye sier at det ligger en klar tanke bak den store variasjonen i musikalske uttrykk.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Musikken speiler Harams brede kommunikasjonsflate, sier han til Dagen.

Bredt publikum

Inspirasjonen til det nyinnspilte verket kom fra et ønske om å bli bedre kjent med personen Haram. Det samme ønsket som gjorde at han inviterte den kjente munken på sin egen festival tilbake i 2012.

– Jeg hadde invitert ham til en festival på Østlandet, og så døde han brått den sommeren, sier komponisten.

Etter Harams død spurte komponisten seg selv hvordan han kunne videreføre arbeidet.

– Så fant jeg disse diktene, og sommeren etterpå dro jeg på en turné med håndplukkede musikere, sier komponisten.

De har spilt flere konserter tidligere i sommer og har planer om å fortsette til høsten og videre mot neste sommer.

– Det er ikke så lett å samle disse folkene som spiller, men vi håper å få gjort en del til våren og sommeren 2017. Det er først og fremst gjennom konserter at vi når ut.

– Nye dimensjoner

Ann-Helen Moen er sopran på platen, og var selv til stede på festivalen til Overøye hvor Arnfinn Haram skulle ha deltatt. Noen uker før falt Haram om på en sykkeltur utenfor Oslo.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Det var en veldig spesiell situasjon. Musikken ble skrevet rett etter at han gikk bort, og vi følte at vi var på festivalen der han skulle ha vært, sier hun.

På konsertene har de alltid med seg en som kan fortelle litt om Haram.

– Det blir veldig sterkt, sier Moen.

Sterkt budskap

Arnfinn Harams bidrag strekker seg lengre enn en karriere som skribent og debattant. På siden førte han ned en rekke dikt som senere har blitt utgitt i bokform. Tematikken i Harams poesi rører ved alt fra vakker vestlandsnatur til menneskets indre dyp.

Overøye trekker særlig frem to hovedtemaer som karakteriserer Harams dikting:

– Det ene er hans katolske livsanskuelse, og det handler mye om undring og søken etter Gud. De elementene er knyttet sammen med hans kjærlighet til naturen. Det kan være et naturdikt hvor gudslengselen skinner igjennom.

Ann-Helen Moen opplever på sin side at tekstene er sterkt preget av personen Haram.

– Han døde i Nordmarka på sykkeltur, og mange av tekstene er en hyllest til naturen og skaperverket. Samtidig viser han stor kjennskap til det menneskelige.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Moen sier at hver gang hun fremfører sangene er det nye dimensjoner som dukker opp i teksten:

– Tekstene er fullverdige i seg selv, men Overøye har klart å fremheve, understerke og sette sitt preg på poesien.

Ulik inspirasjon

Overøye sier at han leter etter en grunntonene i dikt han skal komponere musikk til.

Ofte deklamerer han diktene for seg selv, og prøver å finne ut hvor tyngepunktet i budskapet ligger.

– Deretter bygger jeg ut en naturlig musikalsk form som kler diktet, legger han til.

Komponisten føler at diktene til Arnfinn Haram inviterer ham inn i ulike sfærer.

– Et stykke handler om jomfru Maria. Da lot jeg meg lokke inn i en mer gregoriansk inspirasjon, sier han.

– Stor aktualitet

Arnfinn Haram nådde ut til venstre- og høyresiden i norsk politikk som skribent for både Vårt Land og Klasseklampen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Opplever du at interessen for Haram er der fremdeles?

– Absolutt. Han var en viktig figur som kommuniserte sterkt mens han levde, og budskapet har fremdeles stor aktualitet. En del av dette prosjektet handler om å holde varm det han stod for.

Han understreker at Harams ideer og skriverier også står godt på egne bein.

– Fagfolk som har lest diktene har sagt at de holder høy kvalitet.

God mottagelse

Etter tre konserter tidligere i vår venter en kort pause før de på ny skal fremføre musikken til høsten.

Komponisten sier at de har fått god mottagelse.

– Litt av ideen er møtepunktet mellom det klassiske og jazzmusikken. Det er ikke lett å nå igjennom med nye innspillinger, men der vi har fått tilbakemeldinger har det vært veldig bra.