Noah - film og bibelfortelling

Nett­opp dette at for­tel­lin­ge­ne er kjen­te og både be­rø­rer og en­ga­sje­rer, har i stor­fil­men Noahs til­fel­le vist seg i et sterkt en­ga­sje­ment også lenge før ver­dens­pre­mie­ren, skriver Eivind Bø.

- Du tren­ger ikke være jø­disk eller kris­ten eller re­li­giøs i det hele tatt for å være kjent med for­tel­lin­gen om Noah eller å bli be­rørt av tan­ken om en uni­ver­sell flom som straf­fer men­nes­ke­he­ten. Det er en del av kul­tur­ar­ven vår. Det sit­ter dypt inne, sier re­gis­sø­ren av fil­men Noah, som har Nor­ges­pre­miere i mor­gen.

Dar­ren Aronof­sky (kjent for bl.a Black Swan) er selv ate­ist, og en av flere film­re­gis­sø­rer som for tiden bru­ker bi­bels­ke for­tel­lin­ger som ut­gangs­punkt for film­for­tel­lin­ger, noe over­skrif­ter som «Stor Bi­bel-in­ter­es­se i Hol­ly­wood» og «Noah leder bi­bel­bøl­gen» il­lust­re­rer. Grun­ne­ne til bi­belin­ter­es­sen er mange, ikke minst knyt­tet til det kraft­ful­le i Bi­be­lens for­tel­lin­ger og den øko­no­mis­ke ge­vins­ten som lig­ger i å trek­ke kris­ten­fol­ket til kino­sa­le­ne.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Nett­opp dette at for­tel­lin­ge­ne er kjen­te og både be­rø­rer og en­ga­sje­rer, har i stor­fil­men Noahs til­fel­le vist seg i et sterkt en­ga­sje­ment også lenge før ver­dens­pre­mie­ren 28. mars, ikke minst fra krist­ne grup­pe­rin­ger i USA. En av kon­se­kven­se­ne fin­ner vi i om­ta­len av fil­men, der det står at Aronof­sky har laget «sin per­son­li­ge vi­sjon av for­tel­lin­gen om Noah». Han tar altså ikke mål av seg til å gjen­ska­pe bi­bel­for­tel­lin­gen mest mulig tro­ver­dig på film­ler­re­tet.

Dette er et ve­sent­lig mo­ment å ta med seg inn i kino­sa­len. Selv­sagt er det all­tid spen­ning knyt­tet til spørs­må­let om gjen­kjen­nel­se og tro­ver­dig­het når en for­tel­ling fra lit­te­ra­tu­ren film­a­ti­se­res. Men i møte med bi­bel­for­tel­lin­ger på film, er det av­gjø­ren­de vik­tig både å vite hva re­gis­sø­ren måtte ha ut­talt og å selv vur­de­re film­for­tel­lin­gens for­mid­ling opp mot den opp­rin­ne­li­ge his­to­ri­en. Spørs­må­let er da om vi kjen­ner den bi­bels­ke for­tel­lin­gen godt nok.

Be­røm­te skue­spil­le­re som Rus­sel Crowe, Jen­ni­fer Con­nel­ly, Antho­ny Hop­kins og Emma Wat­son pry­der film­pla­ka­te­ne, og kost­nads­ram­men på 150 mil­lio­ner dol­lar gir grunn til å tro at også film­ef­fek­te­ne vil være stor­slag­ne. Men under ni­vå­et som går på det kunst­ne­ris­ke og fø­lel­se­ne som ska­pes i oss, lig­ger de ve­sent­li­ge spørs­må­le­ne om hvil­ke bud­skap som fak­tisk for­mid­les. Dette er det vik­tig å spør­re seg i møte med alle for­tel­lin­ger, enten de møter oss i film, på tv, i bøker eller bla­der.

Med kris­ten tro som ut­gangs­punkt blir da neste trinn å vur­de­re hva som kan be­kref­tes og hva som må ut­ford­res. Hva er for­en­lig med det hel­het­li­ge bi­bels­ke bud­ska­pet, og hva er på kol­li­sjons­kurs?

Med en slik dob­bel lyt­ting, til Bi­be­len og til for­tel­lin­ge­ne i sam­ti­den, vil det all­tid ligge et mulig til­knyt­nings­punkt til for­mid­ling av kris­ten tro.

En slik til­nær­ming til for­tel­lin­ge­ne i po­pu­lær­kul­tu­ren vil for mange av Da­gens le­se­re være kjent som «Da­ma­ris-til­nær­min­gen». Mange står i samme tra­di­sjon, som for ek­sem­pel den krist­ne ma­nus­for­fat­te­ren og re­gis­sø­ren Brian Goda­wa. Han peker på det han anser som to yt­ter­punk­ter i krist­nes til­nær­ming til po­pu­lær­kul­tu­rel­le pro­duk­ter. På den ene siden fin­ner en det Goda­wa kal­ler for «kul­tu­rel­le ano­rek­ti­ke­re».

I møte med fil­mer som ba­se­rer seg på for­tel­lin­ger fra Bi­be­len, vil denne grup­pen kreve at de må følge den bi­bels­ke for­tel­lin­gen til punkt og prik­ke, uten noen form for krea­tiv fri­het.

På den andre siden fin­ner en «kul­tu­rel­le fråt­se­re». I følge Goda­wa, er dette de som kri­ti­se­rer den førs­te grup­pen, og som øns­ker vel­kom­men alt det Hol­ly­wood kom­mer med, in­klu­dert fil­mer som byg­ger på bi­bels­ke for­tel­lin­ger, men som står fjernt fra det opp­rin­ne­li­ge. I for­hold til ek­semp­let med bi­bels­ke for­tel­lin­ger på film, plas­se­rer Goda­wa seg mel­lom de to yt­ter­punk­te­ne.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Hva så med den ak­tu­el­le stor­fil­men Noah? Denne fil­men er av sær­lig in­ter­es­se for Goda­wa, som selv har skre­vet en kris­ten fan­ta­sy-se­rie om Noah og andre bi­bels­ke skik­kel­ser, i tra­di­sjo­nen til Tol­ki­ens Rin­ge­nes Herre og C. S. Lewis' Nar­nia-se­rie. Men i mot­set­ning til det Goda­wa om­ta­ler som «ate­is­ten Aronof­sys miljø­vern-tolk­ning», ser Goda­wa selv for­tel­lin­gen som en be­kref­tel­se på at men­nes­ket er skapt i Guds bilde, til å råde over na­tu­ren.

Selve ut­gangs­punk­tet, Goda­wa som kris­ten og Aronof­sky som ate­ist, gir også grunn til å stil­le ve­sent­li­ge spørs­mål til fik­sjons-for­tel­lin­ge­ne deres. I hvor sterk grad pre­ger for ek­sem­pel det se­ku­læ­re per­spek­ti­vet - at Gud er skapt i men­nes­kets bilde, ikke mot­satt - denne film­for­tel­lin­gen?

Goda­wa er i det hele tatt opp­tatt av at krist­ne først og fremst må se etter de store te­ma­ene i fil­men om Noah. Hvor­dan fram­stil­les Gud? Hva er grun­nen til synd­flo­den? Hva er den grunn­leg­gen­de syn­den - øde­leg­gel­sen av ska­per­ver­ket eller av men­nes­kets Guds-re­la­sjon? Vises det sann tro, til­gi­vel­se og ut­fri­el­se?

Med dette som ut­gangs­punkt, gir fil­men - uav­hen­gig av blan­det mot­ta­kel­se blant film­kri­ti­ke­re - en unik mu­lig­het til å peke på Bi­be­lens for­tel­ling, til å snak­ke om troen vår, ja, dele evan­ge­li­et. En film som Noah rei­ser nem­lig mange ek­sis­ten­si­el­le spørs­mål. Disse opp­tar oss, der­for pub­li­se­res res­sur­ser på www.snakk­om­tro.no.

Eivind Bø,

redaktør for Snakkomtro.no

Les også
Dom, pasjon og dramatisk frelse