Den omstridte Kongolandsbyen i Frognerparken i Oslo åpnet torsdag kveld. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

Full forvirring om beboere i kongolandsbyen

Kunstnerne bak den omstridte kongolandsbyen i Frognerparken skapte full forvirring om landsbyen faktisk har beboere eller ikke under åpningen torsdag.

Kunst­ner­ne Lars Cuz­ner og Mo­ha­med Ali Fad­la­bi har i for­bin­del­se med 200-års­ju­bi­le­et for Grunn­lo­ven gjen­skapt kon­go­lands­byen, som var en del av Nor­ges stor­slåt­te ju­bi­le­ums­ut­stil­ling i for­bin­del­se med 100-års­ju­bi­le­et for Grunn­lo­ven i 1914.

I den ori­gi­na­le lands­byen kunne nord­menn se 80 se­ne­ga­le­se­re, både menn, kvin­ner og barn, leve sine dag­li­ge liv i fem må­ne­der.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Spørs­må­let før tors­da­gens åp­ning var om kunst­ner­ne hadde lyk­tes i å få fri­vil­li­ge til å bebo de 14 pri­mi­ti­ve tre­hyt­te­ne også denne gan­gen.

- Hvem er pub­li­kum, og hvem er del­ta­ke­re? Denne gan­gen er det umu­lig å se, sa Svein Bjørk­ås, di­rek­tør for Kunst i det of­fent­li­ge rom (KORO) hen­vendt til pub­li­kum i sin åp­nings­tale, noe som umid­del­bart fikk de noen hund­re frem­møt­te til å kaste grans­ken­de blikk på hver­and­re.

300 søkte

På en presse­kon­fe­ran­se etter åp­nin­gen for­tal­te Cuz­ner og Fad­la­bi at rundt 300 per­soner fra en rekke land hadde søkt om å bo i lands­byen.

- Men noen kunne bare for en uke eller en dag, så vi vet ikke om vi har fylt opp hele pe­rio­den, sier Fad­la­bi.

Kunst­ner­ne bryr seg hel­ler ikke om hvem som kom­mer eller hva de fore­tar seg, og sier det blir opp til de fri­vil­li­ge selv hva de vil gjøre ut av det.

Over­for NTB an­ty­der Svein Bjørk­ås at kunst­ner­ne kan ha gjort pres­se og kri­ti­ke­re et pek når det gjel­der be­boer­ne.

- Alle har for­ven­tet at det skal være en di­rekte­ko­pie­ring av den opp­rin­ne­li­ge byen, og sær­lig kri­ti­ker­ne har truk­ket det fram som et sann­syn­lig ut­fall at den skul­le be­fol­kes på samme måten. Men det har aldri vært en del av søk­na­den til KORO. I til­fel­le hadde vi ikke støt­tet den, sier han.

Kunst­ner­ne av­vis­te imid­ler­tid på presse­kon­fe­ran­sen at de hadde fun­net på å in­klu­de­re be­bo­ere etter at de ble kri­ti­sert for å kunne komme til å gjøre det.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Vi har hatt de samme pla­ne­ne hele tiden, og det har vært å ligge så tett opp til ori­gi­na­len som mulig, sier Fad­la­bi til NTB.

- Følte meg dum

En av dem som hadde meldt seg fri­vil­lig, Nanna Mel­land fra Oslo, sier imid­ler­tid at hun ble tatt på senga av at de ikke skul­le bo i lands­byen på samme måte som se­ne­ga­le­ser­ne i 1914. Hun sier hun først ble pro­vo­sert over frem­gangs­må­ten, men nå har falt ned på at kunst­ner­ne har gjort et modig valg.

- Slik jeg for­står kon­sep­tet, så vil nå alle som be­sø­ker lands­byen, bli en del av det. Det blir som en so­si­al skulp­tur, noe som jo pas­ser godt i ak­ku­rat Frog­ner­par­ken, sier hun til NTB.

- Sam­ti­dig er jeg glad jeg bor i Oslo og har en seng å dra til i kveld. Hvis noen har dratt lang­veis­fra for å være med på det de tror er et reelt pro­sjekt, så opp­le­ves dette sik­kert dette litt kjipt, sier hun.

- Stort mot

Pro­sjek­tet er blitt be­skyldt for å være ra­sis­tisk og re­spekt­løst. Cuz­ner og Fad­la­bi mener re­ak­sjo­ne­ne på pro­sjek­tet hel­ler av­slø­rer for­dom­mer og forut­inn­tat­te hold­nin­ger hos dem som har rea­gert.

Svein Bjørk­ås mener kunst­pro­sjek­tet har reist vik­ti­ge pro­blem­stil­lin­ger.

- Det har min­net oss på en glemt del av vår his­to­rie, som vi ikke har vondt av å tenke over, og det har skapt en om­fat­ten­de de­batt om ra­sis­me, re­pre­sen­ta­sjon av andre og kul­tu­rell do­mi­nans, sier han til NTB.

Kunst­ner­ne har job­bet med pro­sjek­tet i fire år, og i sin åp­nings­tale be­røm­met Bjørk­ås dem for kunst­ne­risk kløkt, stor ut­hol­den­het og for stort per­son­lig mot.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Ut­stil­lin­gen skal stå ut au­gust og er en del av Grunn­lovs­ju­bi­le­et.

- Krev­de flagg fjer­net

Iføl­ge NRK har den bel­gis­ke am­bas­sa­den rea­gert på at det bel­gis­ke flag­get vaier ved inn­gan­gen til lands­byen og har krevd det fjer­net. Kunst­ner­ne av­vi­ser at det vil skje og be­grun­ner det med at flag­get nå er en del av et kunst­pro­sjekt.

Kongo var en bel­gisk ko­lo­ni fra 1908-1960. (©NTB)