Fra kirkekaffe til kaffekunst

Kaffen er en kristen drikk, mener tidligere verdensmester i baristakunst, Tim Wendelboe.

Wen­de­l­boe er ingen gam­mel mann, men li­ke­vel ve­te­ran. Og så er han fein­schmek­ker. Han vet hva som skal til når det kom­mer til kaffe. God kaffe.

34-årin­gen gikk rett fra vi­dere­gå­en­de til jobb som ba­ris­ta - og kom seg vel aldri ut av bran­sjen. Fort­satt lurer han på hva han skal stu­de­re, hvis han noen gang skal det. Nes­ten halve livet har han brukt på den mørke væs­ken som nord­menn bøt­ter i seg tett og ofte.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Nå dri­ver han sitt eget kaffe­bren­ne­ri - uten pla­ner om å kon­kur­re­re med de store, som Frie­le, Coop og Joh. Jo­hans­son. De lager helt grei kaffe, synes Tim, men han vil li­ke­vel lage sin egen.

Ak­ku­rat som puber med mikro­bryg­ge­ri­er, der drikke­va­re­nes lo­ka­le sær­preg dyr­kes, har Wen­de­l­boe åpnet kafé - med eget bren­ne­ri og egen­im­por­tert kaffe. Hans eget navn er iden­tisk med vare­mer­ket og kaféen: Tim Wen­de­l­boe.

Han er både Nor­ges- og ver­dens­mes­ter som ba­ris­ta. Nå vil han knapt bruke yr­kes­tit­te­len len­ger. Han synes ikke han er ofte nok på gøl­vet og bak dis­ken til at håndt­ver­ket er ved­li­ke­holdt.

Den dag­li­ge ser­ve­rin­gen i baren på Grüner­løk­ka står hans ni an­sat­te for. Selv flyr han rundt - helt bok­sta­ve­lig - og hand­ler kaffe­bøn­ner til den blan­din­gen han vil ha nav­net sitt på. Da slur­ver man ikke. Tim Wen­de­l­boe bru­ker der­for mye tid i Afri­ka, i Etio­pia og Kenya, og i La­tin-Ame­ri­ka, i Hon­du­ras, El Sal­va­dor og Co­lom­bia, for å finne den rik­ti­ge kaf­fen. Han snak­ker di­rek­te med dem som dyr­ker kaffe­bøn­ne­ne og hand­ler av dem. Kaffe­inn­kjø­per og kaffe­bren­ner er tit­le­ne han helst bru­ker i disse dager.

- Sam­men­lig­nin­gen med mikro­bryg­ge­ri­er er god. Vi vil ha vår egen stil.

- Og Wen­de­l­boe-kaf­fen får vi bare hos deg?

- Jeg sel­ger den til andre kaféer også, sier han og lar be­skje­dent være å nevne at blant kun­de­ne hans er res­tau­ran­ten Noma i Kø­ben­havn, tre gan­ger kåret til ver­dens beste res­tau­rant. I Norge er han le­ve­ran­dør til den eks­klu­si­ve res­tau­ran­ten Maa­emo.

Og baren og bren­ne­ri­et på Grüner­løk­ka, Tim Wen­de­l­boe i Oslo, er vel­plas­sert på ver­dens kaffe­kart, til sta­dig­het nevnt blant de beste i bran­sjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Det vik­ti­ge er ikke å bli stor, men å få det beste ut i kop­pen, sier Wen­de­l­boe til Vel­sig­net Helg.

Han synes ikke livet er langt nok til at man skal slå seg til ro med vond kaffe, og jeg tør knapt an­ty­de at jeg har sma­ken av Néscafe Gull i mun­nen mens in­ter­vju­et fore­går. Man ban­ner ikke i baren.

- Hva kjenne­teg­ner god kaffe?

Noe har med per­son­lig smak å gjøre, inn­røm­mer kaffe­kon­gen - men ikke alt.

- God kaffe skal ha mi­ni­malt med bit­ter­het, den skal ha na­tur­lig sødme, og så skal den ha ka­rak­ter fra ste­det der den er dyr­ket. Det er som med vin, du skal kunne smake jords­mon­net. Det har vel­dig mye å si for hvor­dan kaf­fen sma­ker.

Wen­de­l­boe var med sin beste­mor på bede­hu­set for mange år siden og kjen­te tid­lig kaffeei­men i nese­bo­re­ne. Og han kan takke nors­ke pres­ter for yrket sitt.

- Den vik­tigs­te grun­nen til at vi drik­ker så mye kaffe, er at kir­ken for­kyn­te at det var vel og bra. For å få bukt med all drik­kin­gen, be­gyn­te me­nig­he­te­ne med kirke­kaf­fe. Det var en ren pro­pa­ganda­kam­pan­je. Før dette, var alt man drakk al­ko­hol­hol­dig, for man kunne ikke drik­ke van­lig vann. Det var ikke rent. Der­for gikk det i mjød, øl og brenne­vin. Folk var fulle hele tiden, helt til ar­bei­der­be­ve­gel­sen gjor­de opp­rør mot slut­ten av 1800-tal­let, sier Wen­de­l­bo.

Han nev­ner også for­buds­ti­den, fra 1915 og ut­over, et annet til­tak for å hind­re at folk drakk seg fra liv og helse og gård og grunn. Vin­mono­po­let ble opp­ret­tet i 1922, som et al­ter­na­tivt mot­mid­del da for­buds­ti­den var omme.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Wen­de­l­boe kon­sta­te­rer at det den dag i dag er mind­re ak­sep­tert i Norge enn i Euro­pa å ta seg et glass til lunsj - men en kaffe, der­imot.

- Så med Nor­ges drikke­kul­tur, var det ikke vans­ke­lig å bytte ut pil­sen med kaf­fen den gan­gen, sier han.

På Maa­emo, kåret til Nor­ges beste res­tau­rant, sver­ger de til koke­kaf­fe - fra Tim Wen­de­l­boe.

- De tok kon­takt med meg for to år siden fordi de ville gjøre noe mer med kaf­fen sin. Res­tau­ran­ten øns­ker å brin­ge na­tu­ren til­ba­ke til folk gjen­nom maten, og det ville de også med kaf­fen. I koke­kaf­fen er ikke oljen fil­trert bort. Folk har vært så be­kym­ret for å dø av ko­les­te­rol, men sann­he­ten er at det nes­ten ikke er fett i kaf­fen, så den er ikke helse­far­lig. Men ef­fek­ten kaf­fen har på dem som drik­ker den, er godt for den men­ta­le helsen. Med en kaffe­kopp føler du deg bra og har det litt godt.

- Du er i feel­good-bran­sjen?

- Jeg er i opp­le­vel­ses­mar­ke­det. Vi gir folk smaks­opp­le­vel­ser. Og vi kal­ler dem ikke kun­der, men gjes­ter.

- Hva skal de gjøre på bede­hu­set og i me­nig­he­te­ne for å få op­ti­mal kaffe etter møter og til kirke­kaf­fen?

- Kjøp bedre rå­va­rer, kvern kaf­fen selv og hold ut­sty­ret i orden. Vask kje­le­ne or­dent­lig. Vann­kva­li­te­ten er også vik­tig. Hvis man hen­ter vann fra egen brønn, slik at det er mye kalk i van­net, er det ikke bra for kaf­fen. Men kvern må man ha. Da luk­ter kaf­fen godt, og det betyr mye for opp­le­vel­sen, sier Tim Wen­de­l­bo.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Kaffe­hand­le­ren mener bon­den hadde for­tjent mer for bøn­ne­ne som gir oss den lekre drik­ken. Vi burde be­ta­le mer for gode rå­va­rer. Noen få eks­tra kro­ner per kopp er godt in­ves­tert. For god kaffe er noe å trak­te etter.

En av dem som har fått glede av Tim Wen­de­l­boes bøn­ner, og som i til­legg har druk­ket bra mange liter kirke­kaf­fe, er kaffegründer Anne Birte Bjør­dal Han­ken.

Etter 12 år i Oslo flyt­tet hun til­ba­ke til hjem­byen Åle­sund sam­men med fa­mi­li­en sin for å satse på kaffe­bran­sjen. Hun ble fan­get av kaffe­tren­den i ho­ved­sta­den på 2000-tal­let, da nors­ke ba­rista­er hen­tet hjem tit­ler i fleng. Både Anne Birte og man­nen hen­nes er de­sig­ne­re og fikk in­spi­ra­sjon til å bruke sine krea­ti­ve kref­ter på bøn­ne­ne de hadde smakt på bede­hu­set i opp­veks­ten. Først ville de ta over kaféen til Anne Bir­tes mamma, men fikk snart stør­re am­bi­sjo­ner. De ville bren­ne sin egen kaffe, lage et eget kaffe­mer­ke.

- Vi hadde en venn i Oslo som fors­ket mye på kaffe­bøn­ner på steke­pan­nen og i ovnen hjem­me. Han ville flyt­te til Åle­sund og bli med å star­te kaffe­pro­duk­sjon sam­men med oss, for­tel­ler åle­sun­deren til Vel­sig­net Helg.

Brenne­ma­skin, kurs, kon­tak­ter i mil­jø­et og en stor dose en­tu­si­as­me måtte til for å star­te sin førs­te kaffe­bar med egen­pro­du­sert kaffe.

- Lo­ka­let vårt midt i byen var som en forsk­nings­sta­sjon. Vi jak­tet på den per­fek­te sma­ken, for­tel­ler gründe­ren.

Kaffe­ba­ren var i star­ten helt enkel. Det var drik­ken som var i sen­trum. Ek­te­pa­rets for­kjær­lig­het for god de­sign gjor­de at de bruk­te mye tid på å ut­vik­le logo og gra­fisk pro­fil til kaffe­mer­ket som fikk nav­net Jacu. Julen 2010 lan­ser­te Jacu sin førs­te kaffe, en egen jule­kaf­fe.

- Den ble vel­dig godt mot­tatt både i Norge og in­ter­na­sjo­nalt.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Men å bren­ne egen kaffe tar plass, og lo­ka­le­ne var snart for små. Der­med kjøp­te de tre den ned­lag­te trafo­sta­sjo­nen i Åle­sund sen­trum, et in­du­stri­lo­ka­le med ti meter under taket.

Alle vet at gründere fra Åle­sund er nøk­ter­ne. Det gjel­der også Anne Birte.

- Det er ikke lurt å star­te med høy si­gar­fø­ring. Vi byg­ger hel­ler stein på stein.

Tross veks­ten har Anne Birte be­holdt job­ben som lærer i de­sign på Bor­gund folke­høg­sko­le. Men til høs­ten må hun ned i pro­sent.

Man­nen hadde jobb som lærer ved en de­sign­sko­le i Åle­sund. Han måtte slut­te helt for et år siden på grunn av ar­bei­det med kaffe­bren­ne­ri­et.

- Å sjong­le­re kaffe­drøm­men med en van­lig jobb er helt van­vit­tig opp­slu­ken­de. Det er en natt og dag virk­som­het, suk­ker Anne Birte.

Men det er verdt det.

Døg­net har ikke mange nok timer for kaffegründer­ne.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Det er så mye mer jobb enn man tror. All fri­tid går til dette pro­sjek­tet. Det er ikke nok at vi er god på de­sign og kaffe, vi må også være gode på regn­skap, øko­no­mi og ad­mi­ni­stra­sjon. Ting som ikke er gøy, men som tar nes­ten like mye tid, sier gründe­ren.

Men å gi opp drøm­men om å pro­du­se­re god kaffe har aldri vært ak­tu­elt. Og når det har røy­net på har den krist­ne troen vært en vik­tig klip­pe i fa­mi­li­en.

- Vi er krist­ne og troen er vik­tig for hele livet, sier Anne Birte.

Å prio­ri­te­re barna har all­tid vært vik­tig uan­sett hvor mye de har hatt å gjøre. Og i som­mer­fe­rien er det fa­mi­lie­leir med Ung­dom i Opp­drag.

- Vi har lært mye om å være par og fa­mi­lie der, sier Anne Birte.

Dess­uten har for­eld­re og beste­for­eld­re vært kjær­kom­ne for å få tiden til å strek­ke til - og satse på den store drøm­men.

Nå skal nem­lig det gi­gan­tis­ke in­du­stri­lo­ka­let i Åle­sund fyl­les med kaffe­pro­duk­sjon, kaffe­bar og et kon­tor­fel­les­skap med til­bud om ar­beids­plas­ser for gründere og krea­ti­ve folk. Jacu kaffe har dess­uten blitt be­søkt av in­ter­es­senter i Dubai og De ara­bis­ke emi­ra­ter.

- Det gjel­der å holde bena på jor­den. Vi har ikke en mil­liondrøm, vi vil bare leve av dette, og vi øns­ker at han­de­len vår skal være me­nings­full og hjel­pe kaffe­bøn­der som dyr­ker kaf­fen vi sel­ger, sier Anne Birte.

Nå skal fa­mi­li­en reise til New York, der en ny­star­tet kaffe­bar vil selge kaf­fen deres.

New York har blitt in­spi­rert av kaffe fra Nor­den og har nå en rekke gode kaffe­ba­rer. Slik var det ikke for noen år til­ba­ke, mener årets nor­ges­mes­ter i ba­rista­kunst, Ras­mus Helge­bo­stad.

- I 2010 kunne jeg ikke an­be­fa­le en enes­te kaffe­bar i New York. Nå kan jeg an­be­fa­le 250 kaffe­ba­rer, sier han til Vel­sig­net Helg.

Årets nors­ke mes­ter er i Au­st­ra­lia denne uken for å delta i VM for ba­rista­er. Kan­skje vil han dra hjem enda en tit­tel til Norge. Helge­bo­stad, som nå er ba­ris­ta i kaffe­ba­ren Java i Oslo, har bodd meste­par­ten av livet i Ber­gen. Det var her kaffe­drøm­men star­tet for nor­ges­mes­te­ren, i en bar som heter Kaffe­mi­sjo­nen.

Ras­mus over­be­vis­te ka­me­ra­ten Jan Lo­rent­sen om å hoppe av lege­stu­di­et (på femte året) for å star­te Nor­ges beste kaffe­bar. Han lyk­tes med å over­be­vi­se ka­me­ra­ten og snart skul­le de hente hjem NM-tit­ler til baren som fikk nav­net Kaffe­mi­sjo­nen. Nav­net fikk den etter om­gi­vel­se­ne. Her lå nem­lig Kors­kir­ken, Kir­kens by­mi­sjon og Kafe Ma­ri­ta. Mye kir­ke­lig ar­beid med andre ord. I 2007 star­tet Ras­mus og Jan Kaffe­mi­sjo­nen.

- Vi hadde én an­satt, hun var 16 år gam­mel og su­per­ta­lent, for­tel­ler nor­ges­mes­te­ren.

Oda Misje Haug ble an­satt et halvt år før baren åpnet av den enkle grunn at de ikke ville miste henne til mu­li­ge kon­kur­ren­ter. Det førs­te halv­året fikk hun ikke ser­ve­re kun­der, men var bare på opp­læ­ring. Da hun en­de­lig ble slup­pet løs i kaffe­ba­ren ble hun snart Nor­ges beste ba­ris­ta. Hun vant to NM-tit­ler på rad og del­tok i VM. Da hun var 22 år hadde hun reist ver­den rundt og laget kaffe og fått om­ta­le i sel­ves­te New York Times.

- Jeg mener hun fort­satt er Nor­ges beste, sier en ydmyk Helge­bo­stad som selv vant NM nylig.

I lik­het med Tim Wen­de­l­boe tror også Ras­mus at kir­ken, bede­hu­se­ne og av­holds­be­ve­gel­sen var en vik­tig bi­drags­yter til at kaf­fen ble så po­pu­lær i Norge. Kof­fein ble en er­stat­ter for al­ko­hol som so­si­al drikk. I VM for ba­rista­er er det dess­uten ikke til­latt å blan­de al­ko­hol i kaf­fen, eller å bruke al­ko­hol­re­la­ter­te pro­duk­ter i kaffe­drik­ken. Sånn sett er kaf­fen en kom­plett av­holds­drikk og har en enda ster­ke­re so­si­al funk­sjon i norsk hver­dags­liv.

- Vi nord­menn er ikke så flin­ke til å prate med folk hvis vi ikke hol­der noe i hen­de­ne. En kaffe­kopp løser opp sam­ta­len og gjør oss mer so­sia­le, smi­ler Helge­bo­stad.

Kaffefakta

Barista: Kommer fra italiensk; roten er ordet for bar som vi kjenner fra engelsk, og som gjenfinnes i bartender. En barista er spesialist på espressobasert kaffekoking.

Det arrangeres både Norges- og verdensmesterskap i baristakunsten.

Tim Wendelbo er (34) er barista-norgesmester tre ganger, sist i 2004. Samme år ble han verdensmester, mens han tok sølv i i 2001 og 2002.

Han arbeidet lenge som barista hos Stockfleth's i Oslo, men startet i 2007 sitt eget kaffebrenneri med salg av egenimportert kaffe.