Årets avistegning: Enkelt om det ekstreme

Avis­teg­ner Egil Nyhus il­lust­rer­te fjor­årets mest om­tal­te retts­opp­gjør for Ro­me­ri­kes Blad. En teg­ning av ter­ror­til­tal­te An­ders Behring Brei­vik er kåret til Årets avis­teg­ning 2013.

Bi­dra­ge­ne i kon­kur­ran­sen var hen­tet fra årene 2011 og 2012, og i alt 164 teg­nin­ger fra 37 teg­ne­re kom inn. 22. juli pre­get mange av dem, mens Trond Giske på nach­spiel og Hel­las i krise også var høyst til stede.

Egil Nyhus, som har job­bet fast for Ro­me­ri­kes Blad siden 1987, mener jury­en neppe kunne komme uten­om 22. juli når årene 2011 og 2012 skul­le opp­sum­me­res. Li­ke­vel var han over­ras­ket over sei­e­ren.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

På vin­ner­teg­nin­gen «Rett­sak» valg­te han å skild­re retts­sa­ken i fjor vår som en scene, hvor den til­tal­tes hode var snudd opp ned.

- En kom­men­tar som både fun­ge­rer som en dags­ak­tu­ell på-spis­sen-skild­ring og en tolk­ning som står seg for etter­ti­den. Et en­kelt bud­skap, gjen­nom­ført med tegne­fag­lig høy kva­li­tet gir en teg­ning som både ap­pel­le­rer til syn og tanke, heter det i jury­ens be­grun­nel­se.

Men­nes­ke­lig­gjort

Selv hus­ker han ikke hvor­dan ideen med hodet kom.

- Men saken var så eks­trem at man var nødt til å bruke enkle virke­mid­ler. Det er jo en enkel teg­ning, sier Nyhus til NTB. Tit­te­len «Rett­sak» vur­der­te han å skri­ve i to ord: «Rett sak». Alt var jo bare helt feil. Han for­tel­ler at det kom re­ak­sjo­ner fra en del le­se­re.

- Mange så ikke først at hodet var opp ned. Da de fikk øye på det, syn­tes de det var greit, sier han.

Nyhus for­tel­ler at for teg­ner­ne her i lan­det var det vans­ke­lig å feste An­ders Behring Brei­vik til pa­pi­ret den førs­te tida etter ter­ror­an­gre­pe­ne. Selv lagde han sin førs­te teg­ning av masse­draps­man­nen ba­sert på et av hans egne helte­bil­der, men med en svart bok foran an­sik­tet.

- Teks­ten sper­ret full­sten­dig for ham. Slik om­gikk jeg pro­ble­met med å tegne an­sik­tet, sier Nyhus. Da retts­sa­ken be­gyn­te, løs­net det. Mange be­gyn­te å tegne den til­tal­te.

- Da ble han men­nes­ke­lig­gjort for alle, også for oss teg­ne­re. Men det var vans­ke­lig å tegne an­sik­tet, å få ham til å ligne. Vi viss­te så mye om det gru­som­me han hadde gjort, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Flere ter­ror-teg­ne­re

Jury­en ga også he­der­lig om­ta­le til to andre teg­ne­re som har skild­ret retts­sa­ken og for­mid­let noe av det 22. juli har gjort med Norge. De to er Est­her Maria Bjør­ne­boe, som laget retts­teg­nin­ger for NRK, og Knut Høi­hjel­le i Nam­dals­avi­sa. Sist­nevn­te får ros for sitt dris­ti­ge til­bake­blikk på 22. juli i en opp­sum­me­ring av året.

- Å koble den blo­di­ge mas­sa­kren og rose­to­ge­ne etter­på i et stramt og en­kelt ut­trykk, kunne vans­ke­lig vært gjort i et annet ut­trykk enn nett­opp teg­nin­gen, skri­ver jury­en.

Egil Nyhus vant pri­sen for andre gang. Førs­te gang han fikk pris får Årets avis­teg­ning var i 1998, året etter at pri­sen ble inn­stif­tet. (©NTB)