J. E. Gulbrandsen: «At et land med over 330 millioner mennesker kan bli så delt rett ned på midten er nesten utrolig – og at en politisk bølle som Donald Trump som lyver, forvrenger sannheten og kaller alle han ikke liker med ukvemsord får full støtte fra nesten halve folket – inkludert de evangelisk kristne, er enda mer utrolig.»

Trump har alltid vært en skolegårdsbølle

Mindre krig. Mindre sult. Mer rettferdighet. Verden kommer ikke til en ende med det første

Fra mitt kontorvindu kan jeg se inn i USA og Washington state – et land jeg har fulgt nøye de siste 2o år – både dets politikk, økonomi og «evangelical» trosystem og religion. Jeg fulgte valget spesielt nøye – på fem forskjellige TV kanaler opp til 12 timer i døgnet i tillegg til diverse sosiale media. i skrivende stund ser de til at president kandidat Joe Biden går av med seieren – staten Pennsylvania ser ut til å være sikret og mer enn 270 valgmannsstemmer er i boks.

At et land med over 330 millioner mennesker kan bli så delt rett ned på midten er nesten utrolig – og at en politisk bølle som Donald Trump som lyver, forvrenger sannheten og kaller alle han ikke liker med ukvemsord får full støtte fra nesten halve folket – inkludert de evangelisk kristne, er enda mer utrolig. Det er denne dyptsittende religiøse tro og som spiller over i politikken,jeg vil se litt nærmere på.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

«The Evangelicals» – de evangeliske – med ledere som Franklin Graham – sønn av den den verdenskjente predikanten Billy Graham – kan ta en stor del av æren for at Trump ble valgt til president i 2016. De hadde en avtale om at hvis Trump ville prøve å innsette flere nye konservative høyesterettsdommere – noe han klarte – skulle Graham til gjengjeld anbefale Trump til sine nesten 100 millioner evangeliske venner. Slik ble Trump valgt inn. At han var og alltid har vært er skolegårdsbølle, en mann med meget lav sosial moral og mange tvilsomme forretningsforbindelser og transaksjoner bak seg – med andre ord en livstil totalt i motsetning til det kristne idealet som Bibelens Jesus prøvde å lære oss – og som «the evangelicals» idellt sett skulle være representanter for – elsk din neste, hjelp de hjemløse – var av mindre betydning.

Det geopolitiske og religiøse budskapet var viktigere. Her er det snakk om a stoppe «verdens ende» – en misforstått teologisk forståelse av Jesu ord om «dom over det syndige Israel i de siste tider» – hendelser som bibelen var ferdig med og som var oppfylt for snart to tusen år siden – men som «de evangeliske» tror skal oppfylles i det 21 arhundret. Først skulle de oppfylles i det 19 århundret i følge teologen John Nelson Darby, senere i det 20. århundret – men siden hendelsen ikke skjedde da heller, er de nå overført til dette århundret. Hva er det det snakkes om? Trengselstid for hele verden – sykdom og plager – en ny verdensorden der djevelens representant – den sakalte Antikrist – skal regjere hele jorden – i en ny «one world order».

Det er dette «de evangeliske» tror på – det er dette de for enhver pris må stoppe – og det var altså Donald Trump som var «Guds utvalgte» til å stoppe all denne profeterte elendighet. Mange var derfor så skråsikker på at Trump skulle bli gjenvalgt og «fullføre jobben» – dvs å stoppe Guds straff over Amerika for sin umoral og synd – at predikant Franklin Graham senest i går gav full støtte til Trump og hans påstander om at valget måtte være rigget. Deres utbredde konspirasjonteori er at demokratene og deres ledere står i ledtog med djevelen og han demoner. «Dette er en åndskamp mellom de gode krefter i verden (Trump) og de onde satanske krefter (Biden)» sies det. Mange såkalte evangeliske «profeter» har kommet med budskap til folket at «Gud hadde vist dem at slik skulle det bli». «Trump skulle bli gjenvalgt med 100 prosent sikkerhet – for det var jo Guds vilje». Men det er bare et problem med denne vranglære og falske bruk av Guds navn og autoritet: Det skjedde ikke! Profetien var falsk. Biden vant valget. Men kan vi nå forvente at Herr Graham og hans likesinnede nå innrømmer at de tok feil? Ikke en kjans. Dette er for dem bare et midlertidig tilbakeslag – Donald Trump er tilbake om fire år. Da skal han gjenopprette lov og orden i USA – og kanskje til om med i resten av verden. Det er tragisk at 100 millioner velmenende kristne kan bli så totalt forført av deres ledere. Mitt håp er at noen av dem kan komme ut av sin åndelige forvirring og innse fakta: Biden en en god mann som vil det beste for «all Americans» – uansett rase og religion.

Verden kommer ikke til en ende med det første – faktum er at den kommer til å bli bedre og bedre for hvert tiår som går – mindre krig – mindre sult – mer rettferdighet – mindre sykdom (sa snart vi får lagt bak oss denne hundreårs epedemien) – mer godhet og forståelse mellom nasjonene – slik som skissert i FN’s AGENDA 2030. Mitt håp er at «de evangeliske» kommer til sans og samling – de bare ødelegger seg selv med sin forvridde «endetidslære.»