FORNØYD: Vebjørn Selbekk, sjefredaktør i Dagen, er godt fornøyd med opplagsøkningen i avisen. Han påpeker at det er mange tiår siden Dagen har hatt et opplag på over 14.000 abonnenter.

Stor abonnementvekst for Dagen

Dagen har nå et opplag på over 14.000 abonnenter. – Vi har størst prosentvis økning av alle medier i Norge, jubler sjefredaktør Vebjørn Selbekk.

Dagen hadde en opplagsvekst på nesten 2.400 første halvår i år. Det viser tall fra Kantar for Mediebedriftenes Landsforening (MBL).

Storebror Vårt Land har et opplag på 24.000 og øker med 1.300 i samme periode, mens Norge IDAG har hatt en ubetydelig nedgang og ligger nå på 11.500 abonnenter.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Vebjørn Selbekk er strålende fornøyd med de ferske tallene.

– Jeg er et konkurransemenneske, og vi skal ikke mange tiår tilbake før Vårt Land var tre ganger så stor som Dagen. Nå er de 71 prosent større. Vi tar innpå i høy fart og det er kanskje det enkelttallet i statistikken som gleder meg mest, sier han.

– Bra skyv oppover

I september i fjor kjøpte Dagen Korsets Seier som var eid av menighetene i Pinsebevegelsen gjennom Filadelfiaforlaget.

Korsets seier hadde en stab på 7,5 årsverk og et opplag på 4.500. Flere hundre av disse var allerede Dagen-abonnenter, ifølge administrerende direktør Christer Skoge.

– Det har stor betydning for tallene og har gitt oss et bra skyv oppover, men samtidig har det vært en sterk underliggende vekst år for år som har ført oss til tallet vi har nå, sier Selbekk.

Han presiserer at det er mange tiår siden Dagen har hatt et opplag på over 14.000.

– Det er fantastisk artig og handler om en dedikert stab som lager innhold som folk ønsker å lese. Resultatet tilhører hele staben, sier han.

Glad for inntekter

Sjefredaktør i Vårt Land, Bjørn Kristoffer Bore, er også godt fornøyd med statistikken.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

FORNØYD: Sjefredaktør i Vårt Land, Bjørn Kristoffer Bore, er også godt fornøyd med opplagstallene.

Aller mest glad er Bore for opplagsinntektene.

– Mange vokser i antall abonnenter gjennom kampanjer uten at de øker inntektene sine. Vi prioriterer abonnenter som skaffer oss inntekter til å lage en bedre avis, sier han.

– Følger med

– Holder du et lite øye med Dagen når du får statistikken?

Bore ler.

– Ja, selvsagt gjør jeg det. Jeg synes det er bra at Norge har to tydelige, kristne dagsaviser, og dem følger vi med på, sier han.

Sjefredaktøren synes det er artig at både Dagen og Vårt Land er blant de fem avisene som vokser mest i Norge i måleperioden.

– Prosentvis har Dagen økt mest av alle. Hva er din kommentar til det?

– Det er bare å gratulere. Kjøp av Korsets Seier gir Dagen førsteplass dette halvåret.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Han ler igjen.

– Det er vel ikke så mange flere aviser å kjøpe for Dagen nå, sier han.

Mobil

Nyheter på mobil har vært mer populære under koronapandemien og ga lesernedgangen for papiraviser en ekstra dytt.

Kantar-tallene viser at mens papiravisenes dekning sank fra 38 til 31 prosent, opplevde digitale medier et oppsving i dekningen fra 66 til 71 prosent. Dekningen for nyheter på mobil økte fra 57 til 62 prosent.

På mobil ligger Dagen på 80. plass på listen over mediene med 9.945 unike brukere.

Til sammenligning har Vårt Land 16.453 unike brukere slik at Vårt Land på mobil ligger på 57. plass.

Til tross for at nyheter på mobil er blitt et naturlig valg for langt flere, holder dekningen for avisene seg relativt stabil på rundt 80 prosent.

VG størst

VG er fremdeles størst digitalt og på papir med 2.066.000 lesere etterfulgt av NRK med 1.329.000 og Dagbladet med 1.192.000.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Ser en kun på papiravis, troner Aftenposten øverst etterfulgt av VG og Klassekampen.

Dekningstallene er reflektert i opplagstallene samlet inn av MBL og Landslaget for lokalaviser (LLA), som viser at det fra 2019 til 2020 har vært en 6 prosent økning i rene digitalopplag, til drøye en million. Samtidig har det vært et fall på 14 prosent i rene papiropplag, til 172.904.

Totalopplaget for norske aviser, der 48 prosent består av komplettabonnement, er nå på 2,36 millioner.