FORFATTER: Karl Andreas Jahr, redaksjonsleder i Korsets Seier

Lysets engel og Kristi brud

Bibelbruken i den nye Knutby-dokumentaren burde vekke harme i Guds folk.

Anbefaler du å se dokumentareren «Drap i Knutby»? Dette åpenbare spørsmålet glemte jeg faktisk spørre den svenske lederen for Pingströrelsen, eller pinsebevegelsen i Sverige, Daniel Alm. Der må jeg bare ta selvkritikk.

Svaret er ikke helt åpenbart. Alm snakker ganske tveegget om dokumentaren som er laget av Sveriges Television. Han skryter av de nære og åpne historiene som får rikelig med plass. Samtidig er pinselederen skuffet over det han leser som SVTs underliggende budskap – nemlig at pinsebevegelsen, det frikirkelige og bibelen er problemet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Skuffelsen er lett å forstå. I dokumentaren fastslår Joel Halldorf at vekkelseskristendom og pinsekarismatikk gir grobunn for sektdannelser som Knutby. Også Pinsebevegelsen tradisjonelle bibelsyn, som sier at Bibelen er guddommelig inspirert og dermed ufeilbarlig, påstås å være sektvennlig. Joels far Peter Halldorf, pinsepastoren som i moden alder har blitt begeistret for mer tradisjonelle kirketradisjoner, kaller bibelsynet fundamentalistisk.

Den velkjente svenske forfatteren kaller dette en moderne protestantisk måte å lese bibelen på som «blander sammen den bibelske teksten og de menneskelige begrensningene den er preget av, med det guddommelige innholdet i teksten». I samtale med Alm er det lett å merke seg at han omtaler Halldorfs bibelsyn med sorg. For Alm handler sektdannelsen i Knutby mer om psykiatri enn teologi. Samtidig understreker han at når teologi brukes som redskap istedenfor en drivkraft, så kan den vris til å passe egen agenda.

For oss i Korsets Seier kan det være vanskelig å lese Bibelen på en annen måte som gir mening. Likevel er det ikke så relevant i spørsmålet om Knutby. Bibelen kan brukes til å utøve makt, uavhengig av bibelsyn eller bibelbruk.

Derfor er dokumentaren viktig å se – særlig for kristne som deltar i fellesskap. Den avslører lysets engel. Den viser hvordan bibelkyndige kynikere kan bruke Guds ord til sin fordel. Bibelord som «for den rene er allting rent» ga pastorene i Knutby anledning til å ha sex med hvem det skulle være. Om de er gift spiller ingen rolle - fordi for den rene er allting rent.

Selv Den onde kjenner sin Bibel, og skjelver. Men han brukte også Bibelen for alt den var verdt da han forsøkte å friste Jesus i ødemarken. Som et middel. For å oppnå sin egen vilje.

Det er sann blasfemi.