STEMPLES: Det er nesten helt umulig å snakke om synd og slike ting uten å bli stemplet som fariseer, skriver Geir Engebretsen i et innlegg.

Hva vinner vi med å tillate synd?

Nesten ingen forkynner omvendelse lenger.

Jeg viser til et innlegg som stod i Korsets Seier 13. desember i fjor, med overskriften: «Hva vinner vi med å stå på barrikadene?», skrevet av Knut Audestad.

Jeg vet at dette er noen måneder siden. Men spørsmålet i overskriften her er like aktuelt. Og etter at jeg leste innlegget hans, så sitter jeg igjen med noen spørsmål: Når en person har omvendt seg fra et liv i synd, og tatt imot Jesus som sin Herre og Frelser, da er det naturlig å advare andre mot å bli syndens slave, og formane folk til å vende om.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Er dette å opphøye seg bastant, og sette seg til doms over andre? Er dette å skade andre mennesker?

Det er nesten ingen som forkynner omvendelse lenger. Og om noen gjør det, er det nesten helt umulig å snakke om slike ting uten å bli stemplet som fariseer. Hvis folk ikke tåler slik forkynnelse og ikke kommer til menigheten på grunn av dette, da får det bli deres valg.

Det finnes eksempler på tidligere homofile eller lesbiske som har stått fram og vitnet om at de har blitt satt fri fra dette ved å gi livet sitt til Kristus. Jesu budskap handler ikke bare om å vise barmhjertighet, raushet, og medmenneskelighet, men også om å omvende seg, og bli satt fri fra syndens makt i Ham, uansett hva slags synd det dreier seg om. Les for eks. Joh. 8: 32-36, 2.Pet. 2: 18-21, Rom: 8:2

Knut trekker fram Paulus som bekjempet Jesu Budskap, og ville drepe de som ikke var rettroende som ham. Men han hopper over en livsviktig sannhet her. Og det er at Paulus omvendte seg fra alt dette da han møtte Jesus, og ble kalt til apostel.

Er det forresten vi som skal rense mennesker? Det er Jesu Blod som renser fra all synd. Det er ikke vår oppgave.

Vår oppgave er å bringe ut budskapet om dette til alle.

Knut påstår at Jesus ikke sa noe om homofili. Og dette argumentet er ikke noe nytt. Men er det da dermed sagt at Han tillot dette?

Er det ikke den samme Jesus som ga Paulus befaling om å advare mot slikt, og annet, i Romerbrevet 1: 24-32, og i 1. Kor. 6: 9-10?