ILLUSTRASJON

Å dele troen er enkelt

«Rema 1000» og Paulus har forstått hva som er best.

Husker du den hypersiterte reklamen til «Rema 1000»? De viste en mor som febrilsk prøvde å forklare en liten gutt at gullfisken hans var død, uten å faktisk snakke om døden. Storesøstra dukker opp i soveromsdøren og spør hva som skjer, og lillebror snur seg og svarer kontant; «Doffen har dævva».

Hele poenget «Rema 1000» prøver å selge er at «Det enkle er ofte det beste» – og når det kommer til å dele troen vår, må jeg si meg helt enig.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Paulus som forbilde

Et av våre største forbilder i å dele tro fra Bibelen er radikale Paulus. Noe av det som inspirerer meg mest med Paulus er hvordan han forsvarer troen sin, og hele tiden kommer tilbake til tre grunnpilarer i sin formidling (f. eks i Rom 10,9);

1 Gud er ekte,

2 Jesus er ekte, og

3 Jesus har stått opp igjen fra de døde.

Klar tale

Paulus er absolutt tydelig når det kommer til kulturen vi skal lede an som kristne, og han er ikke redd for å ha en upopulær mening. Han baserer livet sitt på å gjøre Jesus kjent, og er med på å se flere kirker som ble vitale for troen bli stiftet.

Brevene hans er direkte, kjærlige og oppmuntrende, men også kolossalt utfordrende. Likevel er han bemerkelsesverdig lite inter essert i å krangle med mennesker som tviler på frelsen – han understreker de tre sannhetene vår tro og frelse er bygget på jevnlig. Gud er ekte. Jesus er ekte.

Og Jesus har stått opp igjen fra de døde.

Senk skuldrene

Jeg sliter skikkelig med å forklare troen min til mennesker som ikke tror. Jeg havner regelmessig i tungekrølla samtaler hvor jeg prøver å trekke paralleller til Adam og Eva og Prinsen av Egypt, og forsvare spørsmål rundt abort og en ond verden (med en ekstraordinært god Gud) og forskjellen på Jesus og Allah.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det er umenneskelig deilig å kunne senke skuldrene og lære fra Paulus; Det må ikke være vanskelig å dele tro. Vi trenger ikke ha alle svar for å kunne være gode vitner for Jesus.

Det holder å kunne med overbevisning og frimodighet dele erfaringer om en Gud som har reddet oss, overvunnet døden og invitert til frihet i evighet.

Detaljarbeid

Ikke misforstå - det er uhyre viktig at vi som kristne tør å heve stemmen vår når vi ser urettferdighet. Vi skal være en stemme for de som ikke har en, og være lys i en, for mange, mørk hverdag. Men grunnlaget for vår frelse, og våre kollegaers, venners, barns og naboers frelse, er ikke hvordan vi praktiserer lovsang, nattverd eller hvilket parti vi kaster stemmen vår til i Stortingsvalget.

Vår seier, vår identitet og vår frelse er i at Jesus finnes og er den Han sier at Han er. Er vi enige i dét, så er resten bare detaljarbeid.

Viktig arbeid, som får påvirke verdenshistorien, men ikke det som får definere hvem du tilhører.

Dårlig fanklubb

Dr. Robin Schumacher er spesialist i Det Nye Testamentet, og har hatt utallige samtaler med ikke-troende. Han skriver i boken sin «A Confidant Faith» at den fremste grunnen han hører til at mennesker ikke klarer eller velger å tro på Jesus er greit sjokkerende.

Ifølge han handler det ikke primært om at det skjer mye vondt i verden, eller at det er for mange ubesvarte spørsmål; men at de ser så mange kristne som ikke lever tro til hva de forkynner. Er ikke det hjerteskjærende?

Jeg tror vi alt for sjelden velger å reflektere den elleville gleden vi har i hva Jesus har gjort for oss.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Nåde stor

Vi må være intensjonelle med hvem vi presenterer på sosiale medier og i samtaler rundt tro.

Jeg tror det mest avvæpnende vi kan gjøre som Jesu representanter er å dele egne vitnesbyrd, og hvordan Gud har frelst oss. Og når vi skal snakke om utfordrende tema, av og til i møte med mennesker som prøver å sette oss fast, la oss gjøre som Paulus og konstantere det som er universelt sant for alle mennesker og situasjoner.

Gud er ekte. Jesus er ekte. Og Jesus har stått opp igjen fra de døde for å kunne gi oss evigheten.