– Jesus helbredet psyken min

Etter årevis med rus, psykiatri og innleggelser på psykiatrisk sykehus, står Anne Marit S-Abeltun (35) i dag med papirer fra legen om at hun er psykisk frisk. Alle diagnoser er slettet.

- Da ær æ klar

Meldingen som tikker inn på mobilen min er fra Anne Marit, på ordentlig Finnmarksdialekt. Etter litt tekniske forviklinger på min side er vi online og kan møtes ansikt til ansikt på skjerm. Det er to år siden Anne Marit takket for seg etter tre år som beboer og elev på Evangeliesenteret. Nå bor hun i Fredrikstad sammen med ektemannen, Joakim, og deres fjorten måneder gamle datter, Linnea.

MOBBET PÅ SKOLEN

Finnmarksjenta forteller at hun kommer fra ei lita bygd i Finnmark som heter Børselv i Porsanger kommune. Hun var oppvokst i et godt kristent hjem, men da hun begynte på skolen startet problemene. -Jeg ble mobbet og gruet meg til å gå på skolen hver dag. Det ble tøffe år. På grunn av mobbingen fikk jeg problemer med å lære å lese og skrive. Jeg ble stille og innesluttet og utviklet lav selvtillit. De siste årene på ungdomsskolen skjedde det heldigvis en forandring, for da sluttet de verste mobberne og jeg fikk det lettere. Sakte, men sikkert begynte jeg å få troen på meg selv igjen. Jeg begynte å trene og ble med i et kristent kor. Der fikk jeg en kveld et sterkt møte med Jesus og ble frelst. Det ble en stor forandring i livet mitt. Det var som en lykkerus der jeg ble fylt av kjærlighet, glede og fred. Det ble merkbart for andre også, og de sa at jeg strålte. Seksten år gammel flyttet Anne Marit til Alta der hun begynte på helse- og sosialfag på videregående skole.

FARLIG FORELSKET

- Som det så ofte gjør, begynte de gale valgene med at jeg forelsket jeg meg i en «bad boy». Han var eldre enn meg, var kjekk, og det fascinerte meg at han levde litt på skråplanet. Jeg valgte aldri bevisst å gå fra Jesus. Jeg prøvde å lese i Bibelen og startet med første Mosebok. Innen jeg nådde tredje Mosebok hadde jeg falt av lasset. Jeg begynte å feste, drikke og røyke hasj, og snart tok jeg amfetamin. Det gikk mange år før rusen ble et alvorlig problem. Jeg fullførte skolen og festet bare i helgene. Vi giftet oss og fikk min eldste datter, Nina Alice. Kort tid etter røyk ekteskapet, og jeg ble alenemor. Jeg hadde delt omsorg for Nina Alice. Når hun ikke var hos meg, ruset jeg meg. Anne Marit forteller at i de årene utviklet hun angst og depresjon, og i 2010 rant begeret over.-Kroppen min fikk nok. Jeg led av dyp depresjon og hadde mange døgnopphold på DPS. Jeg mistet omsorgsretten for datteren min, og rusmisbruket ble verre enn noensinne. Det ble mange mørke år. Mamma og pappa ante ikke hvor ille det sto til, men jeg vet at de ba for meg i alle år.

SÅ SEG SELV VITNE OM JESUS

I 2016 planla Anne Marit å ta livet sitt.

- Jeg satte et dødelig skudd og sa til Gud: «Kjære Gud, hvis livet mitt bare skal være rus og elendighet, så la meg dø. Men hvis du har en større plan for meg, så la meg leve.» Det var mitt siste rop til Gud. Som i et syn fikk jeg se store bokstaver der det sto: «Du er frigjort!» Deretter så jeg meg selv stå på en scene og snakke til mange mennesker om Jesus, og hva han hadde gjort i livet mitt. Da jeg kom til bevissthet, visste jeg at jeg skulle leve for Jesus. Synet ble en katalysator for hvordan jeg har levd siden. Jeg ringte til foreldrene mine og fortalte dem alt, og de ble så lykkelige!

DRO PÅ REHABILITERING

- Jeg fortalte vennene mine at jeg ville dra til rusbehandling og aldri vende tilbake til rusmiljøet. Ingen trodde meg, men jeg pakket bagen og dro. Jeg var først i statlig rehabilitering. Deretter dro jeg til Evangeliesenteret. Det var fint å komme dit. Jeg visste at jeg hadde tatt riktig valg. Etter bare tre uker fortalte jeg historien min til de andre på Østerbo, og etter kort tid i ulike menigheter rundt i Norge.Anne Marit gikk et år på bibel- og friluftslinjen på Østerbo, og deretter bibelskolen på Varna.

-Etter kort tid på bibelskolen ble jeg bedre psykisk, og hver kveld så jeg Jesu hender over hodet mitt, og jeg hørte han si: «Slapp av Anne Marit, jeg helbreder deg.» Jeg hadde fremdeles flere diagnoser hengende over meg som jeg ville bli kvitt. Jeg bestemte meg for å gå til psykolog og be om en ny utredning. Jeg ønsket å bli friskmeldt, også på papiret. I et helt år gikk Anne Marit til grundig utredning hos psykolog, samtidig som hun gikk til samtaler hos sjelesørger i Evangeliesenteret.

- Sjelesorgssamtalene med Anne Grethe Filtvedt betydde mye. Jeg fikk snakket ut om årsakene til rusmisbruket mitt og bearbeidet vanskelige opplevelser og følelser. Jeg ble også kjent med Joachim, som gikk i klassen min. Vi ble gode venner og trente sammen. Jeg følte at Gud brukte han også til å gjenopprette selvbildet og selvtilliten min. Etter et år med bibelskole, utredninger hos psykolog, sjelesorgssamtaler og treningen med Joachim,fikk Anne Marit det hun lengtet etter.

- Psykologen erklærte meg frisk. Det var fantastisk å få papirene på det. For meg ble det et bevis på at Jesus hadde helbredet meg, slik som han sa.

BESTEMTE SEG

Etter endt opphold hos Evangeliesenteret giftet Anne Marit og Joachim seg og fikk datteren Linnea.

- Jeg er så glad for tiden på Evangeliesenteret og bibelskolen. Jeg ble helbredet, fikk utvikle meg og bli den Gud ville jeg skulle være. Årene der la et livsviktig grunnlag for at jeg skulle klare å leve rusfri etter at jeg flyttet ut.

Finnmarksjenta legger ikke skjul på at livet etter rehabilitering har vært krevende. Familien har stått i store personlige utfordringer, samtidig som de har opplevd den store gleden ved å få datteren Linnea.

- Jeg har også fått en veldig god relasjon til min eldste datter, Nina Alise, så det har vært et år med både store gleder og store sorger. Mange spør oss hvordan vi har holdt ut. Da vil jeg gjerne at du skriver dette som forklaring, så det kan oppmuntre andre også. Anne Marit åpner Bibelen sin og leser høyt fra 2. Korinterbrev 4,7-9, Hverdagsbibelen:

Gud har gitt oss en fantastisk skatt. Den er gitt til oss – skrøpelige mennesker – for at det skal bli tydelig for alle og enhver at den enorme kraften som er med oss, ikke er fra mennesker, men fra Gud. Vi kjenner trykket mot oss, men vi blir ikke knust. Vi er ikke alltid sikre på hva vi skal gjøre, men vi er ikke fortvilet. Vi er forfulgt, men er ikke forlatt, for Gud er med oss! Vi kan streve med å holde motetoppe, men vi gir ikke opp.

- Svaret er at vi har fått noe nytt på innsiden, Jesus! Som tidligere rusmisbruker er det blitt like viktig for meg å velge et rusfritt liv som å bli frelst. Å bli frelst er starten. Deretter må man ta en indrebestemmelse om å leve det nye rusfrie livet. Når stormene kommer, sånn som pandemien nå, vet jeg at jeg har én ting i livet som er fast. Det er Jesus. Jeg vet at han har kontroll. Han lar oss gå gjennomvanskelige ting. Utfordringer møter vi alle, men det handler om å stå i det og lene seg på Gud. Jeg bruker tid i bønn og leser Bibelen hver dag. Hos Jesus henter jeg styrke og kraft.

.

Fakta: Anne Marit Samuelsen Abeltun Fra Børselv i Porsanger kommune, Finnmark. Gift med Joackim.To barn: Nina Alice (13) og Linnea (14 mnd)