KAKEFEST: De ansatte ved Dagens nyinnflyttede Oslo-kontor fikk kake påspandert av sjefsredaktør Vebjørn Selbekk og administrerende direktør Geir Morten Nilsen. De to er godt fornøyd med opplagstallene.

Oppgang for kristne konservative aviser

Dagen og Norge I dag økte sine opplag i 2011, mens Vårt Land og Korsets Seier går ned. KS mister nesten 500 abonnenter.

Dagen økte med 114, mens ukeavisen Norge I dag gikk frem med 343 abonnenter i fjor. På Mediebedriftenes oversikt er da altså to konservative, kristne aviser opplagsvinnere, på 9. plass og 6. plass.

- Det er et interessant trekk, sier sjefsredaktør i Dagen, Vebjørn Selbekk.

- Vi har investert mye i kloke hoder samtidig som vi har videreutviklet det eksisterende. Vi er opptatt av å være en stemme der andre tier.

LES OGSÅ:
Selbekk blir sjefsredaktør
Dagen lanserer ny nettdebatt

Han trekker frem korrespondenten i Jerusalem som ett av de grepene leserne er fornøyde med. Det samme er dekningen av forfulgte kristne. Selbekk får støtte av administrerende direktør, Geir Morten Nilsen.

- Det er et fantastisk teamarbeid i bedriften. Det er godt miljø og mange spennende folk i sving. Jeg er utrolig stolt av alle de som står på hver dag for Dagen. Alle signalene vi får tyder på at folk er fornøyd med den positive utviklingen, sier Nilsen.

- Men 114 abonnenter i pluss er ikke mye?

- Nei, men ser vi på resten av feltet så faller de som steiner. Å øke i en slik situasjon er en prestasjon i seg selv, sier Selbekk.

Nedgang

Trenden er i aller høyeste grad nedadgående for papiravisene. Vårt Land synker med 333. Både Dagsavisen og Ukeavisen Ledelse går markert tilbake. Begge er eid av Mentor Medier, som også eier Vårt Land. Korsets Seier går ned 456 abonnenter, til et samlet opplag på 5.491. Ansvarlig redaktør Anne Gustavsen forklarer.

- Vi er i et generasjonskifte i Pinsebevegslen. Vi har gått igjennom de abonnentene vi har mistet, mange av dem har blitt så gamle at de ikke lesere lenger, andre har dødd, sier hun og legger til at alle papiraviser sliter.

- Det er også kommet flere aktører inn i markedet. Noen velger Norge I dag for de er mer en kampavis i forhold til blant annet israel. Vi vil bygge guds rike innenfra.

Gustavsen mener de nå er inne i en god stim.

- Forrige uke alene fikk vi 60 nye abonnenter. Vi er blitt oppfattet som en nyhetsavis, og har den siste tiden endret oss til å bli mer magasin. Vi har mer dypdykk i stoffområdet og vi retter oss mer mot en yngre lesergruppe. KS hadde nok et imageproblem, vi ble oppfattet som litt sirompa.

Feiring

Hos ukeavisen Norge I dag var det god stemning i går. Redaktør Ystebø er fornøyd og forklarer.

- Det er en begeistring rundt avisen som vi merker både på henvendelser til kontoret og når vi er ute på stevner. Jeg tror mange identifiserer seg med den reformatoriske kristendomsforståelsen vi representerer. I tillegg ble det en økt forståelse for avisen etter at Kulturrådet kuttet støtten til oss, samtidig som det øses ut penger til våre konkurrenter, sier han.

- Veksten vi har hatt de siste årene har vært naturstridig. Derfor er det et mål for oss å holde stand. For vi lever i en tid hvor papiravisene er under press. Dagen