NETTVETT FOR BARN: Programleder Markus Bailey fronter musikkvideoen til årets Blime-sang. I dag blir sangen spilt inn på nytt. Da er strofen «Vi har mange følgere og venner på nett» byttet ut med «Vi må være snille med hverandre på nett». FOTO: NRK

NRK endrer vennesang etter kritikk

Lærere truet med å droppe årets Blime-sang fordi den promoterer å være på sosiale medier.

«Jeg følger deg, du følger meg. Jeg gir deg likes, Du gir meg likes». Slik starter årets sang i NRK Supers vennekampanje Blime.

Skoler over hele landet pleier å delta i holdningskampanjen ved å lære elevene sangen og tilhørende dansesteg, men i år har flere skoler truet med å la være på grunn av sangens innhold.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Leirvik skole på Stord i Hordaland bestemte seg for å bruke fjorårets sang.

– Vi i kollegiet hadde gledet oss til å bli med på aksjonen, men var enige om at vi ikke kunne stå for teksten, sier Tove Kristin Tveit, lærer ved femtetrinnet på Leirvik skole, til Dagen.

Her er den nye og omskrevne teksten

«Digg profiler»

«Vi har mange følgere og venner på nett . Når vi møter hverandre blir det virkelig fett. Ros dine venner, digg andres profiler,» rapper programleder Markus Bailey i musikkvideoen.

Den Los Angeles-baserte låtskriveren André Lindahl har skrevet teksten som handler om å like, «hjerte» og kommentere hverandres «outfit» i sosiale medier.

Utseende-press

Tveit reagerer på at sangen og musikkvideoen fokuserer på å være kul og populær på internett.

– Det er fokus på utseende og sammenligning. Barn er opptatt av å ta «selfie» og få «likes», men at vi voksne skulle være med og forsterke det ønsket om å bli sett og være populær og kul... Jeg sier til elevene mine at det er ikke er om å gjøre å ha så mange følgere. Noen elever har 600 følgere uten at de aner hvem alle er, sier Tveit.

NRK Super får også reaksjoner på Facebook. En lærer skriver at «det er prisverdig å sette nettvett på dagsorden, men dere bommer både i forhold til målgruppe og anledning. (...) Nå ser flere lærere seg nødt til å enten stå over årets aksjon eller bruke fjorårets fordi temaet er en del av en verden som de ikke ønsker å promotere til seks- og sjuåringen.»

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Endrer teksten

Etter kritikk fra en håndfull lærere og foreldre skrev først NRK Super en nettartikkel som forklarte årets tekstvalg, publisert 25. august.

Også organisasjonen Barnevakten har stilt seg kritisk til sangteksten etter reaksjoner fra foreldre og lærere.

Ifølge Kjellaug Tonheim Tønnesen i Barnevakten overfokuserer teksten på det digitale livet og sier lite om hva en god venn faktisk er.

Modningsprosess

Tønnesen peker på at mange barn i småskolen ikke er på sosiale medier, og at de ikke nødvendigvis skjønner uttrykk som «outfit».

Nå har NRK Super bestemt seg for å endre på teksten.

– Vi har fått noen enkelthenvendelser, og disse reaksjonene gjør at vi ser på sangen med nytt blikk. Det har vært en modningsprosess. Egentlig er vi enige, teksten fungerte ikke så godt opp mot intensjonen vi hadde. Og da tenkte vi at vi gjør det på nytt, sier Hildri Gulliksen, redaktør i NRK Super, til Dagen.

Tiåringer på Instagram

Hun understreker at intensjonen med teksten først og fremst var å snakke om nettvett.

– Nett og sosiale medier blir mer og mer viktig for barn. Selv om det er 13 års-grense på flere sosiale medier, vet vi at halvparten av alle tiåringer i Norge er på Snapchat og Instagram ukentlig. Så vi ønsket å integrere internett som en vennskapsarena og hvordan vi oppfører oss på nettet i vår låt, noe som er aktuelt for mange barn, sier Gulliksen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

NRK Super-redaktøren innrømmer at de kanskje var litt for ivrige på å snakke om hvordan man skal oppføre seg i sosiale medier.

– Vi tenkte ikke på dem som ikke er i sosiale medier, men vil selvsagt at de også skal ha eierskap til sangen. Det er viktig at vi ikke ekskluderer noen, sier Gulliksen.

MPG jr synger med

Den nye teksten ble offentliggjort torsdag, og fredag går programleder Markus Bailey og Mathea-Mari, årets vinner av Melodi Grand Prix Junior, i studio for å synge den inn.

Mandag kommer en råversjon av sangen ut som skoler kan øve til, og den endelige versjonen lanseres den 18. september.

– Den nye teksten handler mindre om nett og mer generelt om vennskap. Det er fortsatt noen henvisninger til nett, det synes jeg er viktig, siden det er en vennskapsarena for barn, sier Gulliksen.

Roser endring

Lærer Tove Kristin Tveit forstår at TV-kanalen vil ta opp nettvett for barn.

– I dag er det utrolig vanskelig for oss voksne å vite hva som er rett og galt for barn på internett. Utviklingen er eksplosiv, og vi har store problemer med å følge med og kontrollere det som skjer, sier Tveit.

Nå roser hun NRK for helomvendingen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Jeg bøyer meg i støvet for NRK og er imponert over at de faktisk er villig til å justere seg, det sier mye om dem, sier læreren.

Blime

NRK Supers holdningskampanje for vennskap og mot mobbing. Slagordet er «Si hei, vær en venn».

Startet for fire år siden i forbindelse med Melodi Grand Prix Junior.

I oktober avholdes Blime-uka.

Målet er å inspirere alle barn i Norge til å se hverandre og bry seg om hverandre.

Les også
- Norske barn og unge mobber mest på nett
Les også
Barnepsykolog advarer mot henrettelser på Facebook