GJENNOMGÅR ETISKE RETNINGSLINJER: - Alt vi gjør skal kva­li­tets­sik­res på god og for­svar­lig måte, sier konst. adm. dir. Truls Liland i Verdibanken. FOTO: Tor Weibye

- Verdiene våre må gjennomsyre alt vi gjør

Verdibankens ledelse nekter for at bankens verdier ikke har stått i høysetet i bankdriften.

I en vi­deo­snutt på ban­kens nett­side for­tel­ler kon­sti­tu­ert ad­mi­ni­stre­ren­de di­rek­tør Truls Li­land i Verdi­ban­ken hva or­ga­ni­sa­sjo­nen har lært av ban­kens krise den siste tiden.

- Vi har sett vik­tig­he­ten av at ver­di­ene våre skal gjen­nom­syre alt vi gjør, helt ut til ru­ti­ner og ting vi gjør i det dag­li­ge og jobbe kon­kret med å se sam­men­hen­gen mel­lom ar­beids­opp­ga­ve­ne og de ver­di­ene vi står for, sier Li­land.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Alt vi gjør skal kva­li­tets­sik­res på god og for­svar­lig måte. Vi må være sikre på at alt vi gjør har en høy kva­li­tet, en god kva­li­tet og være i sam­svar med ver­di­ene, fort­set­ter han.

- Rom for for­bed­rin­ger

Ny­ska­pen­de, em­pa­tis­ke, sam­vit­tig­hets­ful­le, tje­nen­de og en­ga­sjer­te er Verdi­ban­kens kjerne­ver­di­er.

- Inn­røm­mer du i denne vi­deo­en at Verdi­ban­kens ver­di­er ikke har gjen­nom­sy­ret bank­drif­ten?

-Nei, jeg sier at vi skal jobbe med at vi skal gjøre det i enda stør­re grad, sier Truls Li­land til Dagen.

Han ut­dy­per i en e-post:

- Det å jobbe med ver­di­er og kva­li­tets­sik­ring er et kon­ti­nu­er­lig ar­beid hvor det all­tid er rom for for­bed­rin­ger.

Fo­ku­set vårt nå er å se frem­over og sørge for god kva­li­tet i alt vi gjør og fort­set­te ar­bei­det med å bygge en solid og verdi­ori­en­tert bank med en klar so­si­al pro­fil.

- Vårt verdi­grunn­lag kan opp­sum­me­res i ut­tryk­ket «gjør noe for andre», skri­ver Li­land.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Må ha høy kva­li­tet

Ban­ken har hatt det tøft etter Da­gens Næ­rings­livs av­slø­rin­ger og Fi­nanstil­sy­nets refs av bank­drif­ten. Man­dag 11. mars trakk bank­sjef To­ralf Østli og sty­ret seg.

- Si­tua­sjo­nen har helt klart vært kre­ven­de, vans­ke­lig og ut­ford­ren­de på mange måter. Både for oss som har stått midt i det, for de an­sat­te, for kun­de­ne, for ban­kens in­ter­es­sen­ter, sier Li­land i vi­deo­en.

Verdi­ban­ken har satt i gang en om­fat­ten­de til­taks­plan. Flere av til­ta­ke­ne skal være full­ført i juni.

Li­land sier at Verdi­ban­ken tar kon­klu­sjo­nen fra Fi­nanstil­sy­net svært al­vor­lig.

- Vi har sett på det de har sagt, gått gjen­nom rap­por­ten grun­dig og har al­le­re­de be­gynt å iverk­set­te til­tak.

Gjen­nom­går etis­ke ret­nings­lin­jer

Verdi­ban­ken job­ber nå med en rekke til­tak for å bedre ru­ti­ner for om­rå­der som lik­vi­di­tets­ri­si­ko, over­ord­net sty­ring og kre­ditt­ri­si­ko.

Vi­de­re re­vi­de­res ru­ti­ner for sty­re­rap­por­te­ring, uav­hen­gig­het i kre­ditt­be­hand­ling og be­red­skaps­plan for ka­pi­tal­kri­ser.

Melde­plikt ved egen­han­del og etis­ke ret­nings­lin­jer for Verdi­ban­kens virk­som­het blir også gjen­nom­gått, opp­ly­ser Verdi­ban­ken på sin nett­side.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Dagen