Giversuksess med konkrete formål
Konkrete innsamlinsprosjekt og overkommelige budsjett har skapt misjonsengasjement hos Frikirkens barn og unge.
Melk og frukt til et flyktningbarn i Syria koster 5 kroner per dag. Når barnet går 20 dager i barnehage blir det 100 kroner i måneden, som blir 1.200 kroner for 2016.
Så konkrete er budsjettene tilFrikirken, når de ber om penger til sine misjonsprosjekt. Det har vist seg å bli en suksessfaktor.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Frikirkens misjonærer setter opp budsjettene på bakgrunn av lokal kunnskap. Deretter «selges» misjonsprosjektene inn til lokale menigheter. Hvert prosjekt befinner seg i størrelsen 15.- til 30.000 kroner. Med andre ord, overkommelig for en lokal menighet.
– Da vi lanserte de to første prosjektene i høst fikk vi inn mer penger enn vi ba om, forteller daglig leder av Frikirkens barn og unge (Fribu), Håvard Haugland.
Sula frikirke og Herøy frikirke tok hvert sitt prosjekt og sørget for at det ble penger til overs.
Nå er to nye prosjekter lagt ut på nettsiden til Frikirkens barn- og unge. Det første prosjektet skal hjelpe syriske barn i en barnehage, det andre prosjektet skal bygge ungdomsarbeid blant Fulanifolket i Mali.
– Misjonærene våre ser og erfarer behovene som barn og unge har på misjonsfeltet. Det ønsker vi å ta på alvor, sier Haugland.
Denne sommeren skal Fribu heve listen på budsjettet.
Sterkt engasjement
I samarbeid med Skjærgårds music and mission festival har Fribu som mål å samle inn 150.000 kroner til syriske barn.
I en så stor festival tror Haugland at det er et overkommelig mål. Han opplever at misjonsengasjementet blant ungdom er sterkt.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
– Ungdom har et sterkt engasjement for verden. Det nye mediebildet med den effekten sosiale medier har skapt gjør at unge mennesker blir engasjert på en ny måte. Så lenge prosjektene våre er konkrete nok ønsker de svært gjerne og gi og hjelpe til. De vil reise og treffe personene de skal gi til, de vil være delaktige og gjøre noe konkret for å gi håp til mennesker, forteller Haugland.
Under en konfirmasjonsleir i fjor pakket ungdom poser med kål-frø som skulle sendes til Nord-Korea.
– Vi så et kjempeengasjement blant ungdommene. Disse førene kan gi mat til 180.000 personer i et helt år, forteller Haugland.
Ønsker gaveprosjekter
Flere lokallag og søndagsskoler i Frikirken har nå meldt sin interesse og ønsker egne konkrete prosjekt. Hemmeligheten bak engasjementet er at misjonsprosjektene blir så konkrete som mulig.
– Hvis misjonsgavene går ned i et sort hull kan man miste motivasjon og bli apatiske overfor verdens nød. Men når vi gir til noe konkret hvor vi kan måle effekten av gavene våre, skapes håp, sier Haugland.
Nordmenn gir mer
– Å være konkret på hva pengene går til skaper en relasjon mellom giver og prosjekt som gjør at folk gir mer, og over lenger tid, sier Kristin Hvideberg Tobiassen.
Hun er rådgiver i Profundo, en bedrift som hjelper rundt 100 frivillige organisasjoner i Norge, blant annet en rekke miljø-, bistands- og misjonsorganisasjoner.
Tobiassen presiserer at hun ikke kjenner til Frikirken sitt prosjekt, men uttaler seg på generelt grunnlag.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
– Det er mye som tyder på at Frikirken gjør det rette, sier hun.
Tall fra Profundo viser at givergleden er økende blant nordmenn.
– Til tross for krisen i oljenæringen viser våre tall at givergleden øker mer enn konsumprisindeksen også i 2015. Det er ingenting som tyder på at givergleden er på vei ned, sier Tobiassen.