Kontroversielt å drive kristen misjon blant jøder i Israel

Kristen misjon blant jøder i Israel møtes med ytterliggående standpunkter på begge sider. Noen mener misjon er et åndelig holocaust, andre at det er et overgrep å ikke forkynne Jesus for jødene.

I dette sterke spenningsfeltet lever Elisabeth Levy som leder Casparisenteret i Jerusalem. Senteret eies og drives av Den Norske Israelsmisjon, Norges nest eldste misjonsorganisasjon. Det er ingen tvil om hva som er denne organisasjonens posisjon i spørsmålet om misjon blant jøder.

– Ikke et overgrep

Men noen har et helt annet ståsted, og Levy var i går tildelt overskriften «Misjon – et overgrep mot jøder?»

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Jeg hadde ikke vært utsendt og jobbet med dette hvis jeg mente det var et overgrep jeg holdt på med, sa hun og fortalte om noen av ytterstandpunktene i landet hvor hun bor og arbeider.

Hun beskrev det å bare nevne ordet misjon som i en del tilfeller å vifte med en rød klut foran nesa på en olm okse.

– Jeg hører ofte påstanden «Først prøvde dere å drepe oss fysisk. Nå prøver dere med et åndelig holocaust». Det er tøffe ord å få, og dette er ikke enkelt, medga hun.

Hun påpekte videre at misjon generelt er utfordrende i Israel akkurat nå.

– På mange måter jobber vi i motvind. Det gjelder ikke bare for Israelsmisjonen, men for alle som driver med jødemisjon, og det er ikke in å snakke om misjon i gammel forstand. I Israel i dag er det store ordet dialog. Man skal snakke sammen på like fot. Og da er det ikke alltid like lett å ta ordet misjon i sin munn.

Katolsk avlysning

Levy viste til den erklæringenNostra aetate fra Det andre vatikankonsil som handler om Den katolske kirkes forhold til andre religioner. Der står det blant annet at kirken ikke erstatter det jødiske folk og at Gud aldri har forkastet jødene som sitt folk.

– Det er et oppgjør med erstatningsteologien, sa Levy, som samtidig sterkt påpekte at synet på kristen misjon endres med denne erklæringen.

– Den katolske kirke skal ikke drive med aktiv misjon overfor det jødiske folk, for Gud har sin egen plan for jødene, sier de. De har ellers samme holdning overfor islam. Man skal ikke drive misjon overfor mennesker med en monoteistisk tro. Dette debatteres mye i Israel i våre dager, og de fleste i Israel som kommenterer pavens holdning, er kjempefornøyd med at dette kommer opp. Nå ønsker de den protestantiske og evangeliske verden velkommen etter. De vil at også vi skal gå i dialog i stedet for å drive misjon. Det er virkeligheten, sa Levy.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Dette synet er forsterket av pave Frans som har forfattet ti råd til kirken.

– Det ene av dem er at kristne skal slutte å ha som mål å omvende folk til sin egen tro. Så det er ingen tvil om at den katolske kirkes holdning har falt i svært god jord i Israel. Vi som fortsatt bruker det gamle misjonsbegrepet støter an mot dette, og vi sammenlignes alltid med den katolske kirke, konstaterer Levy. – Folk spør når vi skal forandre kurs.

Ingen blond Messias

Samtidig møter Levy jøder som ikke tror på Jesus som Messias, men som tydelig sier at vestlige kristne ikke må gjøre Jesus til en blond Messias med blå øyne.

– En jødisk kvinne som ikke sier at hun er messiansk, sa at vi ikke måtte gjøre Jesus-skikkelsen ugjenkjennelig for jøder. Da ville de ikke kjenne ham igjen. Så noen jøder er kommet langt på vei med å godta Jesus-skikkelsen. «Han har så mye å gi. Dere må klare å gi ham tilbake til oss», sa kvinnen. Da må jødene få anledning til å gjenkjenne Jesus som sin bror. «Hvis dere ikke klarer det, er det bedre at dere ikke gjør noe», mente hun.

– Antisemittisme

Levy sa at hun godt tålte å høre alle argumenter mot misjon, og også alle advarsler i Israel om å vestliggjøre Jesus.

– Hvis jeg ikke tåler disse motargumentene, kan jeg ikke drive med misjon der, sa hun og fortalte om en gruppe fra Nederland som var innom Casparisenteret for en tid tilbake. Gruppen, som besto av teologer som ikke var for misjon blant jøder, fikk høre en messiansk jøde fortelle om sin tro på Jesus som Messias.

«Å ikke misjonere blant jøder, er antisemittisme», fikk teologene høre.

– Denne jøden fortalte dem at det var å motarbeide hans folk om man misjonerte blant alle andre, men lot være å misjonere blant jøder. «Å få høre budskapet om Jesus, er det beste som har skjedd meg og det beste jeg kan gi videre til mitt folk», sa han og fikk teologene til å hoppe i stolene sine, fortalte Levy.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Kunnskapsmangel

Hennes inntrykk var at mangelen på kunnskap om jøden Jesus var stor, og det var også skepsisen.

Uavhengig av ulike miljøers syn på misjon blant jøder, sier hun.

– Det er viktig å finne ut hvordan vi kan bidra til å skape et økt kunnskapsnivå både blant kristne, jøder og muslimer i Israel og Palestina. Det er viktig å vite noe om de andres tro enten det er misjon eller dialog som anliggendet, sier Dale Hauger til Dagen.

Hun mener det er av stor betydning å gi de best mulige forutsetninger for fred, og forståelse i området.

– Det er viktig både for dem som driver misjon og dem som jobber for dialog.