KABUL: Utdanningssystemene i Afghanistan er på randen av kollaps, ifølge Redd Barna. Bildet viser en ødelagt skole etter et luftangrepet i byen Lashkar Gah, sør i Kabul i Afghanistan.

Redd Barna slår alarm om utdanningskollaps

En firedel av verdens utdanninger er på randen av kollaps, skriver Redd Barna i en ny rapport mandag. Fattige barn er de som blir hardest rammet.

Allerede før pandemien var det 258 millioner barn i verden som ikke fikk gå på skole. Nå står ytterligere 10–16 millioner barn i fare for å aldri komme tilbake på skolebenken igjen etter pandemien.

Det slår en fersk rapport fra Redd Barna fast.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Vår rapport viser at det er ekstremt høy risiko for at utdanningssystemene i DR Kongo, Nigeria, Somalia, Afghanistan, Sør-Sudan, Sudan, Mali og Libya vil kollapse. Land som Syria og Jemen følger hakk i hæl, men her defineres risikoen som høy og ikke ekstrem, sier generalsekretær i Redd Barna, Birgitte Lange.

ØDELAGT: Her en ødelagt skole sør i Kabul i Afghanistan fra august i år etter et luftangrep.

100 land er i rapporten rangert etter moderat, høy eller ekstrem risiko for at barn ikke får gå på skole. 48 av disse står i fare for mulig kollaps i utdanningssystemene, advarer Redd Barna.

Ulstein: En varslet katastrofe

Utviklingsminister Dag-Inge Ulstein (KrF) sier til NTB at dette er en varslet utdanningskatastrofe.

– Pandemien har gjort at en rekke andre kriser har blitt fordekt, og nettopp skolebarn er blant disse alt for usynlige ofrene. Det fikk jeg selv se da jeg nylig var i Sudan. For mange har droppet ut av skolen under pandemien, og for mange vil aldri komme tilbake, sier Ulstein.

– Å jobbe for at familier skal ha råd til å sende barna på skolebenken, og ikke ut i barnearbeid eller bli giftet bort, er viktigere enn noensinne. Nettopp derfor skal vi fortsette satsingen på utdanningsbistand som når de aller mest sårbare, sier Ulstein.

Ulstein sier at rapporten fra Redd Barna bør være et varsel til alle. n.

Klimaendringer og korona

Klimaendringer, lav vaksinedekning mot covid-19, målrettede angrep på skoler og institusjoner og mennesker som fordrives i høyt tempo hindrer millioner av barn fra å ha en normal skolehverdag.

I tillegg opplyser Lange at mange foreldre er blitt tvunget til å ta barna ut av skolen og inn i arbeid som følge av de økonomiske konsekvensene av pandemien.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Mange barn blir også tvangsgiftet for at foreldrene skal ha færre munner å mette, sier hun.

MALAWI: Millioner av barn i afrikanske land står i fare for å ikke få utdanning. Her på en skole i Malawi.

Også Unicef varsler om millioner av barn som står i fare for å ikke få utdanning, spesielt jenter. Til The Guardian sier de at det er snakk om en «tapt generasjon» elever.

50 millioner barn fordrevet

Angrep på skoler i Nigeria og Jemen er hovedgrunnen til at barn ikke får utdanning. I Haiti derimot, er klimaendringer det største hinderet. Der ødelegger ekstremværet skoler, undervisningslokaler og utstyr, i tillegg til at folk blir fordrevet av naturkatastrofer.

– 50 millioner barn er i dag fordrevet fra hjem og skole på grunn av klimarelaterte hendelser. Dette tallet vil øke dramatisk i årene som kommer, sier Lange.

Hun mener verdens ledere må komme på banen og satse på oppbyggingen av solide utdanningssystemer for barn.

– Vi må sikre utdanningssystemer som består, selv i konflikt, kriser og katastrofer. For barns rett til utdanning skal aldri opphøre, sier Lange.