«Avisopplagene i Norge har vært fallende i helt siden 1997. Men etter to tiår med opplagsfall, så var 2017 året da det snudde», skriver Vebjørn Selbekk på lederplass.  Foto: Bjørn Olav Hammerstad

Dagen i medvind

lørdag 10. mars 2018

Lederartikkel

Gjennom veksten i de digitale abonnement har vi fått de svarene vi håpet at vi skulle få.

En dato er tradisjonelt mer elsket og fryktet enn noen annen i norske mediehus. De siste årene har den forresten vært betydelig mer fryktet enn elsket. Vi snakker om dagen da opplagstallene offentliggjøres.

For det som da inntreffer er intet mindre enn et årlig sannhetens øyeblikk for norske aviser. Da faller dommen over fjorårets arbeid. Da blir den generelle utviklingen i mediemarkedet synlig.

Dette er ramme alvor for mediehusene og deres ansatte. Om det står pluss eller minus foran det tallet som legges frem er forskjellen på glede eller sorg, kakefest eller smådeprimert lunsjpause, festtaler eller mer lavmælte oppfordringer om å fortsette å brette opp ermene.

 

– Ikke overraskende, sier sjefredaktør Vebjørn Selbekk i Dagen. Vårt Land · Norge IDAG · Korsets Seier

Posted by Dagen on Wednesday, March 7, 2018

 

Onsdag kom tallene for 2017, og det ble nettopp en dag for kakefest i Dagen-lokalene. Den avisen du nå leser, er nemlig opplagsvinner blant de kristne mediene i Norge. Dagen gikk frem med 354 eksemplarer noe som utgjør en vekst på fire prosent.

Så gode tall som dette kommer ikke av seg selv. Opplagsøkningen er resultatet av sterk innsats og stor entusiasme hos alle medarbeiderne. Hele det kompetente teamet i Dagen fortjener en stor takk. Som sjefredaktør er jeg ydmyk over å få jobbe sammen med en så flott gjeng.

Opplagsøkningen faller i tid også sammen med innføringen av digital brukerbetaling i Dagen. 2017 var det første hele året avisen tok seg betalt for innholdet på nett. Og reaksjonen fra Dagen-leserne er derfor både svært viktig og veldig inspirerende for oss. Fjoråret representerte nemlig en eneste lang oppgang i antall digitale abonnement.

Og den utviklingen går svært fort. Snart er hver femte Dagen-abonnent en nettbasert abonnent.

Et annet meget interessant og positivt utviklingstrekk er at vi gjennom de digitale abonnementene når lesergrupper vi tidligere ikke har nådd. Det viser tallene våre helt tydelig.

Omkring halvparten av de nye nettbaserte abonnentene er kunder som vi tidligere ikke har vært i kontakt med. De har ikke vært i våre registre, aldri hatt papiravisen. Men i det digitale abonnementet har de funnet det produktet som gjør dem til Dagen-kunder.

De nye digitale abonnentene er også gjennomsnittlig betydelig yngre enn papirabonnentene, noe som selvfølgelig er svært positivt for den langsiktige bærekraften for mediehuset.

Og det er nettopp denne bærekraften og fremtidstroen som har blitt styrket gjennom abonnementsutviklingen vi opplever mens vi går inn i Dagens hundrede årgang. Neste sommer skal selve hundreårsdagen markeres, og det kan vi nå altså gjøre med større optimisme enn på lenge.

For gjennom veksten i de digitale abonnement har vi fått de svarene vi håpet at vi skulle få. Det er betalingsvilje for det stoffet vi lager. Dagen-journalistikken har ikke gått ut på dato selv etter hundre år. Den svakt nedadgående kurven vi har sett for papirabonnement en god stund nå, skyldes ikke at folk ikke liker produktet.

Det handler om tunge markedstrender som rammer stort sett alle aktørene i avisbransjen. Avisenes papirutgaver svekkes, men kundene etterspør fortsatt nyheter og journalistikk hvis de kan få det i det formatet de ønsker. Det er helt tydelig å se når man studerer tallenes tale for den samlede norske avisbransjen.

De tallene er faktisk smått historiske for bransjen som helhet. Avisopplagene i Norge har vært fallende i helt siden 1997. Men etter to tiår med opplagsfall, så var 2017 året da det snudde.

For første gang i hele denne perioden er det nå oppgang i totalopplaget for norske aviser. Nå er veksten i digitale abonnement større enn nedgangen i papirabonnement. Positiviteten er på vei tilbake i bransjen.

Det er en kake verdt.