TILSLUTNING: Bispemøtet for Den norske kirke har i store trekk gitt sin tilslutning til Kairos-dokumentet. Før helgen drøftet biskopene saken med utenriksminister Jonas Gahr Støre . Tv. Olav Skjevesland og th. Tor B. Jørgensen.

Sterk kritikk av Kairos-dokumentet

Israel får så hatten passer i «Kairos-dokumentet» som Den norske kirkes biskoper har omfavnet, om forfølgelsen av palestinske kristne. - Et rent partsinnlegg, sier Hans Olav Syversen (KrF).

«Kairos-dokumentet« som på norsk kalles «Et sannhetens øyeblikk», blir møtt av skepsis både av ledelsen i israelsmisjonen og av formann i Israels Venner på Stortinget, Hans Olav Syversen. Dokumentet ble overrakt Den norske kirkes biskoper under deres besøk til Jordan og Israel i januar, og har langt på veg fått biskopenes tilslutning.
Dokumentet er underskrevet av 16 palestinske kirkeledere og tegner et ensidig og politisert bilde av konflikten i Midtøsten. Hele 27 ganger er ordet «okkupasjon» eller «okkupant» brukt om Israel, og konklusjonen er klar: Få slutt på «den israelske okkuasjonen av palestinsk og annet arabisk territorium, det vil garantere sikkerhet og fred for alle.»
Generalsekretær i Den norske israelsmisjon, Rolf Gunnar Heitmann, kaller dette naivt.

Naivt

- Jeg tror dette er både en historisk forenkling og en naiv framstilling som ikke tar høyde for den komplekse konflikten. Her sies det ingenting om den historiske bakgrunnen for «okkupasjonen» og heller ikke noe om palestinsk terrorisme mot Israel. Jeg skulle gjerne sett at de tok et oppgjør med den ideologiske motivasjon for terrorisme som finnes i enkelte muslimske grupper, sier Heitmann.
Han hevder det i erklæringen ikke finnes noen fortåelse for det jødiske folks historiske tilknytning til landet.
- De sier heller ingen ting om jødenes identitet som er så sterkt forankret i Guds handling med jødene, eller om de jødiske riter og forordninge som er knyttet til landet, sier Heitmann.
- Hvis en mener at det ikke lenger er noen forbindelse mellom det jødiske folk og en jødisk nasjon i fedrenes land, setter en seg selv på sidelinjen i det fredsskapende arbeidet i Mistøsten, sier Heitmann.

Politisk dokument

Han mener dette er et sterkt politisk dokument som tolker situasjonen for palestinerne ensidig ut fra okkupasjon. Målet er å komme tilbake til grensene fra 1948, også når det gjelder Øst-Jerusalem.
- De definerer ikke hva de legger i begrepet Palestina. Det finnes de som vil ha israelerne helt vekk. Jeg tolker dette dit at de ønsker tilbake grensene før Seksdagers-krigen i 1967, og vil gjøre Jerusalem til en åpen by for alle religioner, sier Heitmann.

Partsinnlegg

Leder i Israels Venner på Stortinget, Hans Olav Syversen, ser på Kairos-dokumentet som et partsinnlegg og må vurderes ut fra det.
- Vi skal være klar over at det er mange som mener at Israel ikke har noen plass i Midtøsten. Det avviser vi på det sterkeste. Jeg er for en tostatsløsning som vi forhåpenligvis kan oppnå ved forhandlinger. Men vi må ikke foreskrive løsningen før vi har startet forhandlingene slik det gjøres i dette dokumentet, sier Syversen.

Erstatningsteologi

Rolf Gunnar Heitmann hevder Kairos-dokumentet oser av erstatningsteologi og frigjøringsteologi.
- Bibelens løfter til Israel og jødene gjelder «hele menneskeheten», heter det. Det er en teologi vi ikke deler og stemmer heller ikke med det messianske jøder og evangelikale kristne står for, sier Heitmann.
Han hevder og at dokumentet står for ren frigjøringsteologi etter mønster fra Sør-Afrika og Sør-Amerika.
- Det betyr en politisering av teologien og forkvakler rettferdighetsbegrepet og den kristne forsoningstanken, sier Heitmann.