SAS ber passasjerer endre reiser

Passasjerer som skal fly med SAS torsdag, bør vurdere å booke om reisen sin, sier selskapet. Hos konkurrenten Norwegian begynner det allerede å bli utsolgt.

– Har du mulighet til å reise en annen dag, så anbefaler vi å vurdere det, sier pressekontakt Tonje Sund i SAS.

SAS tilbyr nå gratis ombooking for passasjerer som har booket reise til, fra eller innen Norge før 12. september, med reisedag til og med mandag 18. september.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Dette gjelder også flyginger som ikke vil bli berørt av streiken, sier Sund til NTB.

Reisen kan ogsåavbestilles, men dette er imidlertid ikke gratis, opplyser hun.

Konkurrenten Norwegian melder om økt pågang som følge av den mulige SAS-streiken, og mange av innenlandsflygingene torsdag er utsolgt.

– Vi merker økt etterspørsel på våre norske innenriksruter, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nilsen til NTB.

Det samme gjelder en rekke flyginger til særlig Sverige og Danmark.

Bemanner opp

SAS har forberedt seg på en mulig storstreik fra torsdag ved å bemanne kraftig opp på kundesenteret, bookingen, sosiale kanaler og på flyplassen. Samtidig ber flyselskapet kundene om å følge med.

– Det er svært viktig at passasjerene sjekker hjemmesiden vår ogstatus på sin flight før de drar ut til flyplassen. På nettsidene våre og på sosiale medier blir situasjonen kontinuerlig oppdatert. Våre kunder skal vite hva som gjelder, og vi jobber fortløpende med å få oversikt over hvordan streiken rammer, sier Sund.

Passasjerer som har billett med fly som blir innstilt ved en eventuell streik, vil bli varslet med SMS.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Alvorlig

SAS har foreløpig ikke tall på hvor mange som har kansellert eller booket om reisene sine på grunn av streikefaren, men forbereder seg på et ras.

– Det er klart at uroen rundt en potensiell storstreik påvirker bookingen. Dette er alvorlig og kan få store konsekvenser. Vi gjør alt vi kan for å ta vare på passasjerene, understreker Sund.

Passasjerer har rett til ombooking eller refusjon dersom flygningen blir kansellert på grunn av streik. Flyselskapet skal da finne annen reisemåte for passasjeren, enten med et samarbeidende flyselskap eller med buss eller tog, noe selskapet dekker.

Passasjerer har også krav på mat og drikke ved forsinkelser på to timer innenlands eller tre-fire timer på utenlandsflyging avhengig av reiselengde, eller ved kansellering. De kan også ha krav på overnatting og videretransport.