Vil drive videre etter Vivo-konkurs

Håvard Kyte vil drive to av Vivobutikkene videre. De fleste bokhandlene i 
kjeden går en usikker fremtid i møte.

«Ledende på kristen litteratur og musikk», er slagordet til den kristne bokhandlerkjeden Vivo. I går meldte Dagen at kjeden er konkurs og på vei til Skifteretten.

I Miljøgata i Lyngdal har Vivo fire ansatte. Daglig leder Håvard Kyte har visst at butikkjeden har slitt en stund, men innrømmer at det kom som et sjokk at begjæring om oppbud ble sendt til Skifteretten på mandag.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– De ansatte visste ingenting før tidlig på mandag, sier Kyte.

Han har forståelse for at eierne må kaste inn håndkledet, men tenker på ingen måte å gjøre det samme. Kyte eier 70 prosent av Vivobutikkene i Mandal og Lyngdal gjennom Kyte Bok AS, og sier han vil drive videre.

– Vi er bare indirekte berørt av konkursen.

Kyte vet ennå ikke hva som vil skje med Vivo sin eierandel i de to butikkene.

– Det regner jeg med er opp til bobestyreren, sier han.

– Jobber i kulissene

Alle butikkene har fått beskjed om å holde åpent og drifte på vanlig måte inntil ny beskjed kommer fra bostyret. Det opplyser Kjell Tore Bondevik, som er kjedesjef i Vivo og er oppnevnt som talsmann for de ansatte i situasjonen som har oppstått.

– Det er første gang vi er berørt av konkurs, og det er nytt for oss. I det lengste håper vi og jobber i kulissene for å opprettholde så mange Vivobutikker som mulig, sier han.

Bondevik erkjenner at det i siste instans handler om økonomi og om hvem som kan ha lyst til å satse på videre drift. Han regner med at aktører i Kristen-Norge og konkurrerende kjeder stiller likt overfor bobestyreren.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Det beste hadde vært at Vivo fortsetter for å kunne stå for en distribusjon av kristen litteratur i Norge, sier han.

– Likviditetsproblem

Styreformann Tor-Odd Berntsen i Vivo sier til Dagen at inntektene ikke har stått i forhold til utgiftene, og at Vivokjeden har slitt med betalingsevnen.

– Slik er det i et selskap som driver anstrengt økonomisk. En kommer opp i et likviditetsproblem. At eier har tilført kapital i to omganger, på totalt fem millioner kroner, har ikke vært nok, forklarer han.

Berntsen ønsker ikke å svare på hvilke strategiske valg som har vært skjebnesvangre for Vivokjeden.

– Det vil jeg ikke uttrykke meg om. Jeg har ingen kommentar.

Nisje

I en diskusjon på forfatter og prest Eyvind Skeie sin Facebook-vegg skriver kordirigent Martin Alfsen at Bok og Media (det tidligere navnet til Vivokjeden) representerte en nisje både innenfor litteratur og musikk. «Erfaringer ellers viser jo at nettopp det å dyrke nisjekvaliteten styrker muligheten til å overleve. Kjeden valgte det motsatte, og resultatet ser vi dessverre i dag», skriver han.

Redaktør av Ukeavisen Ledelse, Magne Lerø, kommenterer at han ikke tror Vivo har gjort store strategiske feil. «Nisjen er for smal til at en kan holde seg med så mange bokhandlere. Bransjen sliter.», skriver Lerø. Han tror problemet ligger på et annet nivå:

«Det er færre som leser kristen litteratur. Når Vivo er borte, blir det boksalg i noen store menigheter, frivillig innsats og et lite overskudd til menigheten, kanskje. Boken er ikke død».

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Børs og katedral

Håvard Kyte i Vivo Mandal og Vivo Lyngdal erkjenner at det er en krevende tid å drive kristen bokhandel. Han har vært i bransjen i 25 år, og husker tiden tidlig på 90-tallet da Bergen sentrum hadde fire kristne bokhandlere. I dag har vestlandsbyen én butikk som i stor grad drives på dugnad.

– Mye av den kristne litteraturen som selges i Norge går gjennom Vivo. Derfor får dette store ringvirkninger for den kristne boka, forlagene og de kristne forfatterne. Dette er en trist dag for Vivo og bokhandlerne, men også for kristenfolket i Norge, sier Kyte.

Fra Stavanger, der det ikke er en kristen bokhandel, har han fått tilbakemeldinger om at det er et stort savn.

I Lyngdal er det tre bokhandlere. I Mandal er det snart fire, og konkurransen er tøff begge steder.

– Kombinasjonen børs og katedral er krevende. Vi vil ha frem den kristne boka, men vi må samtidig ha flere ben å stå på for at det skal gå rundt.

Kyte tror det er ideologisk viktig at butikkene ikke bare har kristne som målgruppe, men at de også er attraktive for hele befolkningen.

– Ikke bare for økonomien sin del, men for at vi kan være ute med et vitnesbyrd og et lyspunkt blant folk flest, forklarer han.