Jan Hanvold er styreleder i i TV Visjon Norge, som eier Visjon TV og Webshop. Her er han fotografert under et debattmøte i 2017. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Får gebyr for markedsføring av «virushemmende» kosttilskudd
Forbrukertilsynet har ilagt Visjon TV og Webshop et gebyr på 250.000 kroner for markedsføring av et kosttilskudd som angivelig skal være virushemmende.
Dagen skrev i mars at Visjon TV Norge og Webshop AS risikerte å måtte betale 250.000 kroner for brudd på markedsføringsloven. Ifølge Vårt Land ble gebyret vedtatt denne uka.
– Vurderingen vår av saken er den samme før: Visjon TV og Webshops markedsføring av kosttilskuddet Chaga er villedende og aggressiv, sier juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukertilsynet.
I forrige måned ble Visjon TV og Webshop, som er heleid av TV Visjon Norge, varslet om at selskapet kunne bli bøtelagt for en markedsføring som tilsynet mener «utnytter befolkningens frykt for å bli smittet av koronaviruset».