LYS: «Send ditt lys og din sannhet», synger salmisten bedende i en vanskelig tid, skriver Dag Martin Østevold.

Send ditt Lys og din Sannhet!

«Send ditt lys og din sannhet», synger salmisten bedende i en vanskelig tid.

«Har du fyr. Har du løkter langs din vei. Har du fyr. Et signal om riktig lei. Ei lampe som gløde i mørket. Og lose dæ ut og frem.» synger Ole Bremnes til veiledning og håp.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Ja, har du lys, har du navigasjonsmulighet og bedre virkelighetsoppfatning under livets seilas.

For noen år siden i en valgkamp i utlandet ble et nytt begrep lansert: «Alternative truth.» Merkelig nok i vårt postmoderne samfunn, hvor så mye er relativt, ble dette utsagnet merkelig nok – og heldigvis – møtt med harselas.

Hva er sannhet? Det er det ikke bare Pontius Pilatus som har fundert over. Det er ett av filosofiens hovedtema. Og et stadig aktuelt og personlig spørsmål, når vi må ta stilling til forunderlige påstander. Og når vi selv kommer i kriser – og ønsker hjelp til personlig livsnavigasjon. Da spør vi: Hva er sannhet? Jeg har i alle fall gjort det.

I slike ting som den beste kaken, finnes det bare subjektive meninger og preferanser. Men finnes det egentlig noe som er sant? Virkelige, objektive, sanne og erfaringsbaserte beskrivelser; det vi kaller «fakta?»

Uten objektive sannheter ville livet vært svært mye vanskeligere enn det allerede er. Og helt uforutsigbart. I praksis forholder vi oss til at sannheter finnes. Grunnen til at vi ikke hopper ut fra fem meters høyde uten videre, er jo at det finnes lover og en sannhet om tyngdekraft som virker likt. Hver gang. Og at vi stoler på denne erkjennelsen.

Hadde det ikke vært slik at det fantes en virkelighet som våre sanser oppfatter og som det går an å forholde seg til, kunne ingen bli pålagt å fortelle «the truth, the whole truth and nothing but the truth.»

Men noen mener at tilværelsen er bare er slik den fremstår for oss og ikke slik den virkelig er. Hevder vi for eksempel at det finnes en åndelig virkelighet er det subjektive og relativistiske utsagn. For vi kan ikke vite noe sikkert om dette. Sier de. Likevel er både journalister, utdanning og den enkelte av oss opptatt av søkelys for å finne sannheten.

Kristen tro holder frimodig fram at det finnes en fortelling som samsvarer mer med virkeligheten enn andre. Til alle som ber som salmisten: «Send ditt lys og din sannhet, la dem lede meg» er den sjokkerende påstanden som møter oss senere i Bibelen at svar er kommet på salmistens bønn! Gud er virkelig. Guds lys og sannhet er kommet! Verdens lys og sannheten er kommet! Inkarnert.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Jesus sa om seg selv: «Jeg er Verdens lys.» Han sa: Jeg er Veien, Sannheten og Livet.» Og med referanse til seg selv, påsto Han: «Dere skal kjenne Sannheten og Sannheten skal frigjøre dere.»

Det er også om denne personen at en av Jesu etterfølgere sa: «Vi makter ikke noe mot Sannheten, bare for Sannheten.» Og videre: «Sannheten tro i kjærlighet, skal vi i alle måter vokse opp til Ham som er hodet, Kristus.»

«Kjærligheten har sin glede i sannheten.» Står det i Bibelen.

Sannheten er Jesus Kristus selv. Gud er kjærlighet. Han har sin glede i sin Sønn, Jesus Kristus – som er sannheten. Det stemmer jo med det vi leser om i evangeliet både ved Jesu dåp og Jesu «forklarelse»: «Dette er min Sønn, den elskede. Hør Ham!»

Jesu ord finnes i Bibelen. Når du hører Jesu Kristi ord, hører du ikke bare det som er sant. Du hører selve Sannheten tale. Når du vil høre Jesus, Guds Sønn, kan du mer og mer bli «Sannheten tro i kjærlighet» og ligne Ham.

Jesu etterfølger, apostelen Paulus, sier det slik om de ting du bør vektlegge: «Alt som er sant, alt som er ære verdt, alt som er rettferdig, alt som er rent, alt som er verd å elske, alt som folk taler vel om, alt som duger – gi akt på det! Det som dere også har lært og tatt imot og hørt og sett hos meg, gjør det! og fredens Gud skal være med dere.»

Og løfte om en sann og varig fred fra Gud som er med oss, gjennom å følge Sannheten og Lyset fra Gud, ta vare på alt som er sant, ekte, verdt all ære, det gjelder også for deg i dag!

Ja, I Kristus har du «ei lampe som gløde i mørket. Og lose dæ ut og frem.» Helt frem, på seilasen til «Ditt hellige berg og Dine boliger.» Halleluja!

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Salme 43,3

«Send ditt lys og din sannhet, la dem lede meg! La dem føre meg til ditt hellige berg og til dine boliger.»