- Jeg visste knapt hva liturgi betydde

Pastor Stephan Christiansen i Jesus Church kaller seg ulykkelig uviten om sin tidligere kritikk av Den norske kirkes «stive» og «døde» liturgi. Nå omfavner han den kristne enhet.

«Bli løst fra din stive li­tur­gi. La Her­rens Ånd sette deg helt fri. La hele ditt pro­gram få ligge for denne gang. Bli løst fra din stive li­tur­gi»

Slik lyder det førs­te ver­set i Step­han Chris­ti­an­sens låt «Re­li­giøst Ribba» fra 1995. Han er kjent for sine spiss­for­mu­le­rin­ger og sin kri­tis­ke hold­ning til Den nors­ke kir­kes «døde» li­tur­gi fra sine yngre dager.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Han voks­te opp i en pinse­me­nig­het og hadde knapt nok satt sine ben i noe annet enn det. Men med al­de­ren har han lært seg å sette pris på alle Guds folk, sier han.

- Jeg hadde hatt pro­ble­mer med å synge «Re­li­giøst Ribba» på samme måte i dag, nett­opp fordi jeg vet så mye mer nå. Med al­de­ren ser man mer og mer hvor be­gren­set man selv er og hvor be­gren­set kunn­skap man har. Og ikke minst hvor av­hen­gig man er av hele krop­pen for å kunne vokse i kjenn­skap til Gud.

- Så desto eldre jeg har blitt desto dy­pe­re har min for­stå­el­se blitt av dels hvor av­hen­gig jeg er av hele krop­pen, og hvor vik­tig det er at man bred­des i hele opp­le­vel­sen av Kris­ti le­ge­ne, sier Chris­ti­an­sen.

- Ulyk­ke­lig uvi­ten

I følge Chris­ti­an­sen har han nå lagt bak seg over 15 år med fel­les­kris­tent ar­beid på kryss og tvers av alle sam­men­hen­ger. Det har vært en be­ri­kel­se, sier han.

- Det som er in­ter­es­sant er at alt som heter for­mer kan bli stivt. Og som ung mann er det lett å tenke at det som er i sin egen sam­men­heng er fritt, mens det som er i en annen sam­men­heng er stivt.

- Så opp­da­ger man flere år se­ne­re at nei, alle for­mer for guds­tje­nes­ter kan bli til­stiv­ne­de. Man kan ha masse liv i den vak­res­te li­tur­gi­en, og man kan ha et så­kalt fritt pinse­møte som er like li­tur­gisk for­ut­sig­bart som hva som helst el­lers.

- Jeg viss­te knapt nok hva li­tur­gi be­tyd­de. Men det er slik at alle me­nig­he­ter har li­tur­gi, selv den mest ka­ris­ma­tis­ke me­nig­he­ten. For­skjel­len er kan­skje bare at noen har tenkt igjen­nom li­tur­gi­en, mens andre ikke har gjort det, sier Chris­ti­an­sen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Frem­de­les en pinse­me­nig­het

Søn­dag 2. mars kunne Jesus Church feire åp­nings­guds­tje­nes­te i Mar­kus kirke på St. Hans­hau­gen i Oslo. Kir­ken er nå av­vik­let innen Den nors­ke kirke og leies ut til den unge pinse­me­nig­he­ten.

Det var med glede Jesus Church, med Step­han Chris­ti­an­sen i spis­sen, inn­viet kir­ken etter et 13 år langt no­made­liv. Kir­ken er inn­re­det med alter, al­ter­ring, ta­ler­stol, orgel og tra­di­sjo­nel­le kirke­ben­ker. Det enes­te som mang­ler er en or­ga­nist og en døpe­font.

- Vi bru­ker al­ter­rin­gen til dels nå, men når det er mange som møter opp så gjør vi det på samme måte som i dom­kir­ken, med flere natt­verd­sta­sjo­ner. Vi døper med tro­en­des dåp i for­sam­lings­lo­ka­ler med dåps­bas­seng. I pås­ken skal vi ha dåps­guds­tje­nes­te her i Mar­kus kirke, der­etter går vi ned til De Frie Evan­ge­lis­ke For­sam­ling i Møl­ler­gata 40 og har dåp der, sier Chris­ti­an­sen.

Trang til for­dyp­ning

Han un­der­stre­ker li­ke­vel at når me­nig­he­ten går inn i Mar­kus kirke, så gjør den det som en pinse­me­nig­het. Men at de, helt uav­hen­gig av Mar­kus kirke, gjen­nom flere år har kjent en trang til for­dyp­ning av natt­verds­fei­rin­gen og guds­tje­neste­li­vet.

- Vi er en pinse­me­nig­het og kom­mer til å for­bli en pinse­me­nig­het. Så jeg vil ikke si at vi får en til­nær­ming til Den nors­ke kirke ved å gå inn i Mar­kus kirke.

- Men på grunn av tran­gen til en for­dyp­ning vil man opp­le­ve at vi har en rekke klas­sis­ke guds­tje­neste­ele­men­ter. Vi bru­ker for ek­sem­pel den apo­sto­lis­ke tros­be­kjen­nel­sen, men syn­ger den til en rocke­komp. Vi har også satt en rocke­komp på den ni­kenske tros­be­kjen­nel­sen, og vi syn­ger «Fader Vår», sier Chris­ti­an­sen før han leg­ger til:

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Et spørs­mål å stil­le seg selv er hva Skrif­ten taler om et guds­tje­neste­liv som ikke blir prak­ti­sert, og er det noe som prak­ti­se­res som kan­skje Skrif­ten ikke løf­ter så høyt opp?

- Skrif­ten løf­ter opp natt­ver­den, taler om ulike for­mer for bøn­ner og det å be­kjen­ne Skrif­ten. Den taler om le­sing av Skrif­ten, og taler om en rekke ting som for en mo­der­ne kirke har blitt pe­ri­fer, eller som kan­skje føles uvik­tig. Det er ting som jeg ten­ker er det sen­tra­le, sier Chris­ti­an­sen.

Hele krop­pen

Men som en del av an­er­kjen­nel­sen av hele krop­pen, slik Chris­ti­an­sen ut­tryk­ker det, er om­fav­nel­sen av det ka­ris­ma­tis­ke livet også en vik­tig del av guds­tje­neste­li­vet.

- Vi ser en slags be­gyn­nel­se på en vei som inne­hol­der både et slags kon­tem­po­rært form­språk i for­hold til vår mo­der­ne mu­sikk, sam­ti­dig som det fin­nes klas­sis­ke guds­tje­neste­ele­men­ter og det ka­ris­ma­tis­ke livet hvor vi øns­ker en fri­het for Den Hel­li­ge Ånd. I Kris­ti kropp er vi av­hen­gig av å se med full­het fyl­den i hva Gud har gitt til hele sin kirke.

- I det øye­blik­ket man ten­ker at det som fin­nes i min vek­kel­ses­be­ve­gel­se er det som er å finne, da blir det fort for smalt og man kan gå glipp av mange skat­ter som Gud har gitt til hele sin kropp, sier Chris­ti­an­sen.

- Den ka­tols­ke kirke - en vel­sig­nel­se

Chris­ti­an­sen mener den ka­tols­ke kir­kes til­bake­komst er en vel­sig­nel­se. På spørs­må­let om Ulf Ek­mans kon­ver­te­ring til ka­to­li­sis­men sier han føl­gen­de:

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Det Jesus sa til Peter i det siste ka­pit­te­let av Jo­han­n­es evan­ge­li­um får være et vers for oss alle i disse tider. Da sa han «Hva angår det deg, følg du meg», sier Chris­ti­an­sen.

- Hva er ditt eget for­hold til den ka­tols­ke kirke?

- Jeg har gle­den av å ha brød­re og søst­re i alle sam­men­hen­ger. I opp­veks­ten min var det knapt nok en ka­to­likk å få øye på i Tøns­berg, mens si­tua­sjo­nen vi har her i Oslo nå er at kan­skje ti­tu­sen går til messe hver uke. De er en stor glede for denne byen.

- At tu­sen­vis av men­nes­ker går for å prise Gud, tar natt­verd og kom­mer sam­men som hel­li­ge er noe å være takk­nem­lig for, sier Chris­ti­an­sen.

DAGEN

Stephan Christiansen

Født 30. juni 1970

Han er oppvokst i Tønsberg og Horten, gift med Anne Christiansen. De har sammen tre døtre.

Grunnlegger av Ny Generasjon elev og studentunion i 1996.

Grunnlegger av Jesus Revolution i år 1997, som er en kristen ungdomsbevegelse.

Grunnlegger av menigheten Jesus Church Oslo i år 2000.

Har skrevet flere bøker og gitt ut musikk.

KILDE: Wikipedia.

Les også
Pinsemenighet skal leie nedlagt kirke
Les også
Frimenigheter listet opp sammen med sekterHjelpekilden
Les også
Pastor «lovet» gratis tatovering til menighetenHer forklarer pastoren utspillet sitt: