En underlig seanse

UNDERSLIG SEANSE: Elisabeth var seks måneder på vei. Maria var nygravid. En underlig seanse utspant seg. Elisabeths gutt sparket spontant i magen hennes – i glede over Marias gutt, skriver Egil Sjaastad.

To kvinner møttes. De tilhørte ulike generasjoner, men de hadde noe felles. De var med barn. Gamle Elisabeth var seks måneder på vei. Unge Maria var nygravid. Begges øyne lyste av fryd. En underlig seanse utspant seg. Elisabeths gutt sparket spontant i magen hennes – i glede over Marias gutt.

Sankthans og jonsok

I dag skal andakten handle om Elisabeths sønn, som altså ble døperen Johannes. Hans fødselsdato ble etter hvert satt til midtsommer, seks måneder før jul. Den 23. juni kalles derfor fra gammelt sankthansaften. «Hans» er forkortelse for Johannes.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Betegnelsen jonsok ble også vanlig. Det kommer av det norrøne «jónsvaka», «våkenatta for Jon». «Jon» er også en forkortelse for Johannes.

Døperens etikk

Da «Sankt Hans» sto fram som profet, var det hans etikk som først gjorde inntrykk. Uttrykket etikk treffer forresten ikke blink, for døperen drøftet ikke etiske spørsmål slik etikere gjør. Han ga Guds bud personlig adresse. Tilhørerne ble stilt overfor Guds egen autoritet. Både teoretiske etikk-diskusjoner og hviskingen om naboenes synder mistet interesse. Tilhørerne merket en tiltale fra Gud selv. Nå gjaldt det «meg». Mine holdninger. Min måte å være medmenneske på. Mitt liv – i lyset fra Guds bud.

Overfor kritikerne brukte Johannes et rystende bilde: «Øksa ligger ved roten av treet.» Utfallet av dommen kan bli rystende og tragisk om du ikke «bærer frukt».

Døperens dialoger

Tilhørere med ulik bakgrunn og bagasje sto omkring ham. Nærgående dialoger utspant seg. For hva skal vi gjøre? Hva vil det si «å bære frukt»?

Døperen pekte på hverdagsutfordringer: Gavmildhet mot fattige. Overbærenhet mot dem som har det slitsomt. Ydmykhet der en før har vært kravstor. Mild behandling der en før har vært brutal.

Dialogen med kong Herodes Antipas ble den vanskeligste. Temaet var samlivsetikk. Herodias, som kongen levde sammen med, var egentlig brorens kone.

Den samtalen kostet senere Johannes livet.

Døperens vitnesbyrd

Men hva var det store tema i døperens forkynnelse?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Svaret ble gitt allerede da han sparket av glede i mors liv: Jesus. Men gleden ble fullkommen først da han fikk sin store aha-opplevelse: Da han ved Jesu dåp hørte Gud selv proklamere hvem Jesus var.

Helt fra starten av karrieren hadde Johannes forkynt at Jesus er fra evighet, at han er Guds Sønn, og at han skal gjennomføre dommen. Men etter Jesu dåp kommer en ny dimensjon inn: Jesus er den lidende tjeneren, forutsagt hos profeten Jesaja. Han er offerlammet. Guds lam. Han er kommet for å ta ansvaret for hver eneste synd i hele verden til alle tider (Joh 1,29).

Hører dere det, dere som nå bekjenner synder og døpes i Jordans vann? Hører dere det, dere som leser Dagens midtsommer-utgave?

Men hvem er du, Johannes?

En dag kom det en delegasjon fra Jerusalem for å spørre hvem Johannes egentlig var. Johannes ga dem svar, men han sa først hvem han ikke var. Han var ikke Messias. For Messias tilhører i en annen kategori. Jeg er ikke engang verdig til å løse sandalremmene hans (Joh 1,23).

Men døperen visste hvilken rolle han selv hadde. Også den var forutsagt hos Jesaja. Han var vekkerrøsten som skulle rydde veien for Herren.

De som dro tilbake til Jerusalem, fortalte dette til oppdragsgiverne sine. Fra da av ble en ny person tema blant lederne i Jerusalem. Kanskje blir han verre å takle en døperen?

Bryllupsstemning ved sankthans

Før døperen ble fengslet, kom noen til ham med et problem: De likte ikke at Jesus samlet så mye folk. Han var blitt rene konkurrenten!

Johannes svarte med en dristig billedbruk: «Den som har bruden, han er brudgom. Men brudgommens venn som står og hører på ham, gleder seg stort over å høre brudgommens stemme. Denne gleden er nå blitt min, helt og fullt» (Joh 3,29).

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Dette ble klimaks i døperens Jesus-forkynnelse.

Ta det til deg du også. Jesus er Guds Sønn og Guds lam, og han er brudgommen. Vi får være hans brud. Allerede her, før bryllupsfeiringen i himmelen, får vi synge: «Han er min brudgom, jeg er hans brud.»

Gled deg – og ha en god sankthans!

Matt 11,7–10:

Sagt om døperen Johannes:

Jesus:

«Da disse var gått bort, begynte Jesus å tale til folket om Johannes: Hva gikk dere ut i ørkenen for å se? – et siv som svaier i vinden? Eller hva gikk dere ut for å se? – en mann kledd i fine klær? Se, de som bærer fine klær, er i kongenes hus. Men hva gikk dere da ut for å se? – en profet? Ja, jeg sier dere: endog mer enn en profet. Det er om ham dette er skrevet: Se, jeg sender min budbærer foran deg, han skal rydde din vei for deg.»

Joh 1,8:

Apostelen Johannes:

«Selv var han ikke lyset, men han skulle vitne om lyset.»