Illustrasjonsfoto: Adobe Stock

Har du smakt?

Den aller beste smaken er at en får fred med Gud. Å leve med syndeskyld er ikke godt, uansett hvor mye en prøver å fortrenge det. Men Jesu blod renser fra all synd. (1. Johs.1,7)

I Salme 34,9 leser vi: «Smak og se at Herren er god! Salig er den som søker tilflukt hos ham.»

Men krasjer ikke dette med tanken om at vi ikke skal bygge vår tro på følelser som jeg var inne på i en tidligere andakt. Ikke egentlig.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Tanken her er vel heller å fortelle oss at når vi får en erfaring med hvem Gud er, fører det gjerne, som Ordet ovenfor oppfordrer til, at vi søker tilflukt hos ham.

I et ukeblad står det i en reklame for noe spiselig: «Opplev forskjellen. Oppdag en helt ny smaksopplevelse, og så sies det litt om hva produktet inneholder.»

Jeg vet om en ungdom som ble frelst på denne måten. Han var på en kristen leir. Egentlig mer for å diskutere enn for å høre på det kristne budskapet. Men da han en kveld stod i hallen på leirstedet, sier en av de andre deltakerne til ham.

– Du vet egentlig ikke hva du snakker om. Tenk deg at du snakker om cola. Du snakker om fargen og flasken, men du har aldri smakt drikken. Hvordan kan du da uttale deg? Dette fikk ham til å tenke, og det førte til at han prøvde Jesus. Det har han aldri siden angret på.

Den aller beste smaken er at en får fred med Gud. Å leve med syndeskyld er ikke godt, uansett hvor mye en prøver å fortrenge det. Men Jesu blod renser fra all synd. (1. Johs.1,7)

Tror vi det, bygger vi på sikker grunn.