GJENKOMST: Jesu gjenkomst til dom skal heller ikke skjules i fortrolige samtaler – selv om det kanskje ikke er det første tema vi tar opp, skriver Egil Sjaastad.

Verdensdommeren

I trosbekjennelsen sier vi at Jesus skal komme igjen «for å dømme levende og døde». Bak dette uttrykket ligger mange bibeltekster.

At dette temaet skal være sentralt i vår forkynnelse, skjønner vi av Peters tale hjemme hos offiseren Kornelius: «Han (Jesus) bød oss å forkynne for folket og vitne at han er den som Gud har satt til å være dommer over levende og døde» (Apg 10,42).

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det samme sa Paulus til «akademikerne» i Aten. «For han (Gud) har fastsatt en dag da han skal dømme verden med rettferdighet. Dette skal skje ved den mannen som han har utvalgt til det, etter at han har gitt fullgodt bevis for alle ved å reise ham opp fra de døde» (Apg 17,31).

Jesu gjenkomst til dom skal heller ikke skjules i fortrolige samtaler – selv om det kanskje ikke er det første tema vi tar opp. Lukas forteller om en serie samtaler Paulus hadde med landshøvdingen Feliks: «Men da han talte om rettferdighet og avhold og den kommende dom, ble Feliks forferdet og sa: Gå bort for denne gangen! Når jeg får tid, skal jeg sende bud på deg igjen» (Apg 24,25).

I morgen vil vi se hvordan det er mulig å møte dommens dag med frimodighet.