TRAPP: Det er ikke først du som skal opp trappen. Jesus kom først ned. Han åpnet veien gjennom det som skilte til det aller helligste, skriver Sverre H. Skilbreid.

Trapp

Menighetslokalet vi bruker pusses opp. Den gamle galleritrappa byttes ut med en ny bred trapp. Den går rett opp gjennom bakveggen uten noen dør.

Noen av oss som forkynner i menigheten vil helt sikkert bruke poenget: Det var en skillevegg der, så salen kunne brukes mens arbeidet pågikk. Men til slutt kunne den rives, og avsløre hva som i mange måneder ble bygget bak.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

«Denne frelsen var det profetene søkte etter og ville utforske da de profeterte om den nåden dere skulle få», skriver Peter. (1 Pet 1) «Det intet øye så og intet øre hørte, det som ikke kom opp i noe menneskehjerte, det som Gud har gjort ferdig for dem som elsker ham», skriver Paulus. (1. Kor 2)

Kanskje du tenker at trappen er for bred. Veien er jo smal. Men dette står også: «Rydd Herrens vei i ørkenen, jevn ut en vei i ødemarken for vår Gud!» (Jes 40) Den steile veggen er brutt opp. Hele bakveggen vår roper det!

Det er ikke først du som skal opp trappen. Jesus kom først ned. Han åpnet veien gjennom det som skilte til det aller helligste. «En gang for alle» (Hebr 9), for alle som vil tro og følge ham. Så kan du gå opp. Ja, egentlig løftes. Det står at vi allerede er satt med ham i Himmelen. (Ef 2)