RØVEREN: Også i dag siterer vi litt fra Andreas Fibiger sin bok «Guds Lam», i dag røveren på korset som ba til Jesus, skriver Håkon C. Hartvedt.

Hjertet må være med

Også i dag siterer vi litt fra Andreas Fibiger sin bok «Guds Lam», i dag røveren på korset som ba til Jesus.

«I virkeligheten gjennomlever denne røveren en regulær omvendelse. Det er ikke bare ord han sier; men der er hos ham nettopp de typiske tegnene på en sann omvendelse, først syndserkjennelsen og så syndsbekjennelsen: «Vi henger her med rette og får hva vi har fortjent!» så trangen til nåde og en og til en plass i Guds rike, og så den levende troen i bønnen til Jesus – ja endog det nye sinnets alvorlige irettesettelse av den tidligere vennen, som han minner om hans ansvar.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Også vi må oppleve det samme som røveren: En hel synd og en hel nåde. Hvis Gud gjorde mot oss som vi hadde fortjent, så forkastet Han oss fra sitt ansikt og slo oss ned i helvete; og da måtte vi si: Vi sitter her med rette – vi får bare det vi har fortjent! Se, det er å kjenne en hel synd.

Men la oss da også gjøre som røveren: Vende oss til Jesus og si: Tenk på meg når du kommer i ditt rike! Se, det er en hel nåde; og det er tro på nåde å si: I meg selv er jeg skyldig til helvete; men av nåde ber jeg om en plass i Guds rike.

Ikke en plass «like innenfor døren», som det av og til lyder når man skal være riktig ydmyk; for det er det ikke noe som heter i Guds rike; der er alle plassene helt inne ved Guds hjerte. (…) Men den som er blitt bøyd under syndeskylden, og som så i tro våger å be den bønnen, han blir hilst av Jesu smil og hører Hans røst: du skal nok få en plass hos meg i Paradiset.»