GLEDE: Freddy Hammersvik er assisterende kjøkkensjef ved Bergen Røde Kors sykehjem. Hver jul og påske lager han utstilling for beboerne.

Gir plass for høytiden på sykehjemmet

Hver jul og påske gjør Freddy Hammersvik sitt ytterste for å rydde bort institusjonspreget og holde høytid ved sykehjemmet der han jobber.

Hammersvik er assisterende kjøkkensjef ved Bergen Røde Kors Sykehjem, og har gjort det til en tradisjon å lage utstilling ved de store høytidene. Påskeutstillingen i år er fargerik og innholdsmettet, eller for å si det Hammersviks egne ord: «Jeg har ikke spart på noe».

LES OGSÅ: Utsikten fra emeritiet

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Dette er ikke et hotell, men en institusjon. Gjør det noe om folk får et godt førsteinntrykk når de kommer inn første gang? spør han.

Administrerende direktør, Per Inge Vannebo, sier at de setter pris på utstillingene han lager.

– Folk stanser opp og ser, og vi får gode tilbakemeldinger, opplyser han.

Noe å dvele ved

Hammersvik har brukt ti timer på utstillingen.

– Hvis noen blir sur for at jeg har Jesus fremme, er ikke det mitt problem. Jeg er først og fremst opptatt av pasientene, at de skal få noe å dvele ved, sier han.

Dagen får en liten omvisning og en kort utlegning av symbolikken. Utstillingen er like ved hovedinngangen og inneholder en salig blanding av kristne symbol og de du finner i de fleste butikker. Den grønne duken er håpets farge, og den blå forlengelsen er tenkt å symbolisere den kongelige verdigheten til Jesus.

– Ser du på hanen der borte, så er den svart. Det er langfredagens sørgefarge, men den har også rødt på seg, som er blodets farge. Hanen er også et symbol på Peter, og høna er vel kanskje palmesøndag, sier han med referanse til Jesu ord i Matteus 23: «Hvor ofte ville jeg ikke samle barna dine som en høne samler kyllingene under vingene sine. Men dere ville ikke».

Israel-venn

Hammersvik er Israel-venn, og har plassert to sjuarmede lysestaker på bordet, som symbol på tempelets kilde, og de trearmede lysestakene står for treenigheten.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

På ett av bordene har han plassert to bilder av tempelet, slik det så ut på kong Herodes tid, og slik det ser ut i dag.

– Her ser vi Oljeberget, og vi vet jo hva som har skjedd der, og hva som skal skje der. Og roten, som jeg har plassert foran, skal symbolisere at det er i Israel vi har våre røtter.

Hammersvik understreker at symbolikken taler sitt eget språk, og at den ikke skal tilbes. Heller ingen av figurene han har satt fram.

Tilbakemeldinger

– Hvilke tilbakemeldinger får du?

– De går på at utstillingene jeg lager er fargerike og store. Som enkelte sier det: «Du får dem midt i fleisen». Folk stopper opp for å se, og pasientene og de pårørende har glede av det. For meg handler det om å få bort institusjonspreget for en stakket stund, spesielt i høytidene.

– Utstillingen er på sett og vis litt unorsk, kanskje til og med litt katolsk?

– Kanskje det. Personlig synes jeg at katolikkene er mye flinkere enn oss til å pynte, men de har jo ikke enerett på det som er pent. Å ha en bjørkekvist med to påskeliljer blir for spartansk, synes jeg. Vi trenger å få tilbake fargegleden, avslutter han.

Les også
Utsikten fra emeritietPer Lønning
Les også
Folk flest dropper kirken i påsken
Les også
«...og han elsket dem helt til det siste»
Les også
Nå må du betale for å se Hanvold
Les også
Marsjerer frå dag til dag i påska