Små ord er viktige i Bibelen. Det står heldigvis ikke bare «reis deg og skinn». Det står «for». For nå kommer lyset ditt! Illustrasjonsfoto: Yen H Nguyen/CC/Flickr

«Reis deg»

Små ord er viktige i Bibelen. Det står heldigvis ikke bare «reis deg og skinn»

«Reis deg i stråleglans! For nå kommer ditt lys, Herrens herlighet går opp over deg. Se, mørke dekker jorden, det er stummende mørkt over folkene. Men over deg stråler Herren fram, hans herlighet åpenbares over deg.» Jesaja 60:1–2

Guds Ord er realistisk. Det er stummende mørkt over folkene. Det nytter ikke å si «rise and shine» (stå opp og skinn) til den som kjenner byrden av mørket. Det må være en grunn for å stå opp. Ellers vil kallet «reis deg» være som et smertefullt spark i siden til en uten kraft.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Små ord er viktige i Bibelen. Det står heldigvis ikke bare «reis deg og skinn». Det står «for». For nå kommer lyset ditt! Og det står ikke bare at det er mørkt over folkene. Det står «men». «Men» over deg stråler Herren fram. Det er altså en grunn for at du skal reise deg, selv om det beviselig er mørkt. Lyset ditt kommer. Han stråler i egen person. Derfor, og bare derfor, kan du skinne.

Jesaja profeterte dette over Israelsfolket som skulle ut av fangenskapet. Men ordet pekte også fram mot Messias. De kunne stråle i håpet. Vi kan også stråle i håpet, men enda mer i at håpet allerede har skjedd. Messias har kommet.

I Romerne 6 slår Paulus fast at Jesus ikke dør mer. Du som tror har allerede del i at Han stod opp (Rom 6:8–11). Dette viser Paulus også i Efeserbrevet (Ef 1:18–20). Den samme kraften som reiste Jesus opp, er for deg, med håp og lys. Derfor kan du stå opp.

(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/en_US/all.js#xfbml=1"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs);}(document, 'script', 'facebook-jssdk'));

Post by Dagen.

Les de 100 siste andaktene her

Les også
Synd
Les også
Guds gave
Les også
Ved tro
Les også
Nabohjelp
Les også
Far