ARBEIDET: Teologistudent Linda Aune (t.h.) utfordret NLA-akademikerne på spørsmålet om det i det hele tatt er mulig å ha, eller leve ut, ett konsekvent bibelsyn. Fra venstre: Bård Eirik Hallesby Norheim, Peder Solberg, Svein Rise og Gunnar Johnstad. (Foto: Eivind Algrøy)

På utkikk etter et bibelsyn

Teologistudent Linda Aune satte av det første semesteret til å avklare noen ting hun lurte på i Bibelen. Snart trengte hun mer tid.

Fjerde­års­stu­den­ten var en av mange som kom med bi­drag under fag­da­gen om bi­bel­syn ved NLA Høg­sko­len i Ber­gen tirs­dag 3. desember.

De siste uke­nes de­batt i Dagen om bi­bel­syn var den ak­tu­el­le bak­grun­nen for det åpne ar­ran­ge­men­tet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Te­ma­et har ty­de­lig vakt en­ga­sje­ment. Au­di­to­ri­et var full­satt av alt fra bis­kop og ge­ne­ral­sek­re­tær til stu­den­ter og en­ga­sjer­te lek­folk.

Let­te­re som mus­lim

Som en av to stu­den­ter re­spon­der­te Linda Aune på NLA-læ­re­res inn­legg om alt fra Bi­be­lens til­bli­vel­se til bruk av skrif­ten opp gjen­nom his­to­ri­en og prak­tisk an­ven­del­se i dag. Hun for­tal­te om egen bak­grunn fra Mi­sjons­sam­ban­det og Den nors­ke kirke, som pres­te- og mi­sjo­nær­dat­ter, og om at hun hadde noen spørs­mål om Bi­be­len på bak­grunn av egen les­ning før hun be­gyn­te å stu­de­re.

- Jeg hadde satt av det førs­te halv­året av teo­lo­gi­en til å finne ut av dem, men opp­da­get at teks­te­ne var kom­met fra et sted, for­tal­te Aune.

Ide­elt sett synes hun det som kris­ten ville være let­test å ha det samme synet på Bi­be­len som mus­li­me­ne har på Ko­ra­nen: Den er kom­met di­rek­te ned fra him­me­len.

- Men som krist­ne og teo­logi­stu­den­ter kan vi ikke lukke øyne­ne, un­der­stre­ket Aune. Hun spør seg hvem som skal jobbe med disse spørs­må­le­ne om ikke teo­lo­ge­ne skal gjøre det. Så langt i stu­di­et har hun fun­net flere svar og blitt styr­ket i troen, men ikke kom­met til et hel­het­lig bi­bel­syn.

- Jeg tror Gud er ufeil­bar­lig og at men­nes­ker er ufeil­bar­lig, og jeg øns­ker å være bi­beltro, un­der­stre­ket hun. Hva det betyr å være fullt ut kon­se­kvent i sitt bi­bel­syn, har hun fort­satt ikke fun­net noe full­godt svar på.

Sav­ner grense­drag­ning

Artikkelen fortsetter under annonsen.

En av stu­den­te­ne som har skre­vet kri­tisk om NLA Høg­sko­lens pro­fil i Dagen, As­bjørn Ber­land, var også in­vi­tert til å re­spon­de­re. Han spur­te hvor krist­ne skal gå for å finne bi­bel­sy­net sitt. Han mener det er opp­lagt at man må gå til Bi­be­len selv.

- Når en først ikke tror at Bi­be­len er Guds ufeil­bar­li­ge ord, er det kort vei til å ak­sep­te­re det apost­le­ne kal­ler synd, sa Ber­land med hen­blikk til blant annet ho­mo­fil prak­sis.

NLA-sti­pen­diat Inge An­dersland for­tal­te at han selv hadde hatt til­nær­met samme bi­bel­syn som Ber­land da han kom til NLA, med bak­grunn blant annet som elev ved Bild­øy Bi­bel­sko­le som dri­ves av Indre­mi­sjons­for­bun­det.

- Noe av det jeg likte med å ha et fun­da­men­ta­lis­tisk bi­bel­syn, var at det er kon­se­kvent, det fun­ge­rer på alt sam­men. Men min er­fa­ring er at Bi­be­len selv gjør at det ikke fun­ge­rer i prak­sis, sa An­dersland.

Mo­de­rer­te seg

Nå be­skri­ver Inge An­dersland bi­bel­sy­net sitt som kon­ser­va­tivt, i tra­di­sjo­nen fra teo­logi­pro­fes­so­ren Ole Hal­les­by. Som fersk teo­logi­stu­dent mener An­dersland han selv møtte lære­bø­ke­ne og læ­rer­ne med «klare ne­ga­ti­ve for­ut­set­nin­ger». Opp­da­get han noe som ikke svar­te til for­vent­nin­ge­ne hans, rea­ger­te han med skuf­fel­se og kri­tikk. Etter hvert end­ret han til­nær­ming. Han trod­de ikke len­ger at fors­ke­re var ute etter å øde­leg­ge kris­ten­dom­men hvis de måtte hevde noe annet enn han øns­ket å høre, for ek­sem­pel om Det gamle tes­ta­men­tet. Nå har han en helt annen re­spekt for ar­bei­det de gjør.

- I ste­det innså jeg at de gjor­de sitt beste for­søk på å finne ut hva teks­ten er. Jeg vil ikke av­feie det som ir­re­le­vant fordi jeg ikke liker kon­klu­sjo­nen, sa han.

Fort­satt er han opp­tatt av å være tro mot Bi­be­len, men mener han er blitt mer opp­tatt av å re­flek­te­re kri­tisk rundt hva han med egen for­nuft er i stand til å er­kjen­ne eller finne svar på.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Skil­ler lag

Første­ama­nu­en­sis Gun­nar John­stad hadde et kort inn­legg om Bi­be­lens selv­pre­sen­ta­sjon. Han løf­tet fram idea­let om å ha det samme synet på Bi­be­len som Jesus og apost­le­ne hadde. Selv om det kan være va­ria­sjo­ner i hvor­dan man ser på emner, mener han det fin­nes en gren­se som set­ter skil­le i bi­bel­bru­ken.

- Jeg vil tro at det først og fremst drei­er seg om en grunn­hold­ning om at Bi­be­len er Guds åpen­ba­rings­ord. Det er der Gud åpen­ba­rer sin vilje for oss og med oss. Har man ikke den hold­nin­gen, er vi ikke len­ger på samme lag, sa John­stad.

Fagdag om bibelsyn

Ble arrangert på NLA Høgskolen Bergen tirsdag, på bakgrunn av en Dagen-debatt om bibelsyn.

NLA varsler også en forelesningsrekke om bibelsyn våren 2014.

I panelet deltok førsteamanuensis Bård Eirik Hallesby Norheim, høgskolelektor Peder Solberg, stipendiat Inge Andersland, førsteamanuensis Joar Haga og professorene Svein Rise og Gunnar Johnstad.

I tillegg deltok studentene Asbjørn Berland og Linda Aune som innledere og respondenter under paneldebatten.

Les også
Savner tydeligere avklaring fra NLA Høgskolen
Les også
«Gud bevare meg fra å ha et bibelsyn»
Les også
«Gud bevare meg fra å ha et bibelsyn»
Les også
Saklig og sømmelig debatt - i Dagen og akademiaTarjei Gilje