AP-BØNN: Sten Sørensen har hørt bekjente fortelle om bønner bedt offentlig mot Arbeiderpartiet som han mener bryter med kristne idealer. (Foto: Dagen arkiv)

Kristenledere ber ikke om ny regjering

Ringrever i bønnemobilisering før valg advarer mot å be fram bestemte partier. - Kanskje bør vi be litt ekstra for partiene vi synes litt lite om, sier Sten Sørensen.

«Stå på, fol­kens, fort­satt bønn og faste, for at De Krist­ne skal komme inn på Stor­tin­get. Husk det er makt i de fol­den­de hen­der. Gud er god, da har vi stor for­vent­ning til val­get. Dette blir til him­mels­ke må­lin­ger», skrev Vi­sjon Nor­ge-sjef Jan Halv­old på Face­bo­ok i for­ri­ge uke.

Andre krist­ne le­de­re som har fron­tet bønn foran po­li­tis­ke valg i Norge helt siden 1990-tal­let, er langt mer for­sik­ti­ge når de skal gi råd om hvor­dan krist­ne bør be.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Stygt om Ap

Sten Sø­ren­sen, som tid­li­ge­re har vært blant annet bi­bel­skole­rek­tor i Sa­rons Dal, re­gist­re­rer at det i noen krist­ne mil­jø­et bes «vel­dig kon­kret» om be­stem­te po­li­tis­ke re­sul­ta­ter. Det mener han kan bære galt av­sted.

- Man må be bi­bels­ke bøn­ner som gjør at både Gud og Jesus kan synes om bøn­ne­ne. Man må ikke farge­leg­ge bøn­ne­ne med sitt po­li­tis­ke syn, sier han.

Ad­var­se­len gjel­der sær­lig bøn­ner som bes of­fent­lig.

- Det er men­nes­ker som har kom­met til meg og sagt at de har hørt så styg­ge bøn­ner mot Ar­bei­der­par­ti­et at deres ufrels­te Ap-ven­ner hadde strø­ket på dør hvis de hadde vært til stede, sier han.

- Ikke Nord-Ko­rea

Sø­ren­sen fra­rå­der krist­ne å tenke at man er re­le­vant bare for høyre­si­den eller be­stem­te po­li­tis­ke par­ti­er. Selv ber han for lan­det og po­li­ti­ker­ne slik at han «kan møte alle men­nes­ker an­sikt til an­sikt i etter­kant».

- Jeg ber for myn­dig­he­te­ne som er inn­satt av Gud. Ved bønn blir en­hver po­li­ti­ker bedre. Dette er hevet over parti­gren­se­ne. Kan­skje bør det bes eks­tra mye for par­ti­ene vi synes litt lite om, sier han.

- Ber du om re­gje­rings­skif­te?

- Nei, det får Gud tar seg av. Det viser jeg med min stemme­sed­del, men jeg vil ikke mis­bru­ke bønn på den måten. Da er det mitt syn som kom­mer så sterkt fram. Uan­sett har vi gode po­li­ti­ke­re i Norge. Det er tross alt ikke snakk om Nord-Ko­rea, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Sam­ti­dig po­eng­te­rer han at det er po­si­tivt å kjem­pe for po­li­tis­ke saker, men dette mener han må skje i po­li­tis­ke møter.

- Det må ikke være mitt po­li­tis­ke stå­sted som pre­ger hvor ster­ke eller svake bøn­ner jeg ber for dem som er i høye stil­lin­ger, un­der­stre­ker han.

- Blokk­uav­hen­gig Gud

Ge­ne­ral­sek­re­tær Rolf Kjøde i Nor­mi­sjon mener det er for­de­ler og ulem­per med alle po­li­tis­ke le­de­re.

- Jeg ser ikke re­gje­rings­spørs­må­let som det store verdi­spørs­må­let, sier Kjøde.

Han fram­he­ver at hen­sik­ten med bønne­li­vet ikke er å frem­me sin egen vilje, men Guds vilje.

- Gud er ikke av­hen­gig av en po­li­tisk blokk. Jeg tror der­for ikke det gag­ner evan­ge­li­et å få gjen­nom­slag ved po­li­tis­ke grep. Evan­ge­li­et tren­ger å for­kyn­nes, bes og leves ut. Po­li­tik­ken hand­ler om ver­di­er for sam­fun­net. Der må vi søke al­li­an­ser og ikke vek­kel­se, sier han.

Takk­nem­li­ge for Bon­de­vik

En av Sten Sø­ren­sens nære al­li­er­te i bønne­mo­bi­li­se­ring gjen­nom mange år er Arn­finn Cle­ment­sen. Pas­to­ren i Ka­ri­s­ma­kir­ken holdt bønne­mø­ter foran EU-av­stem­nin­gen i 1994. For­må­let var i holde Norge uten­for unio­nen.

Ak­sjo­nen varte i 14 dager og ble av­slut­tet med et folke­møte under mot­to­et «Norge til­ba­ke til Gud», skrev Af­ten­pos­ten den gang. Se­ne­re ble dette nav­net på en or­ga­ni­sa­sjon der Cle­ment­sen var styre­le­der og Sø­ren­sen et av styre­med­lem­me­ne.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Vin­te­ren 2000, to uker før Kjell Magne Bon­de­vik og sen­trums­re­gje­rin­gen gikk av på gass­kraft­sa­ken, gikk or­ga­ni­sa­sjo­nen ut med et bønne­opp­rop for lan­dets po­li­tis­ke si­tua­sjon. Opp­ro­pet ut­tryk­te takk­nem­lig­het for at lan­det hadde en kris­ten stats­mi­nis­ter.

«Be om klok­skap og styr­ke til stats­mi­nis­ter Kjell Magne Bon­de­vik og hans re­gje­ring slik at de får vis­dom til å lede lan­det gjen­nom de ulike ut­ford­rin­ger fram mot neste stor­tings­valg».

Øns­ket krist­ne inn

Foran val­get i 2001 holdt Norge til­ba­ke til Gud «Krise­møte for Norge» i Oslo med 60 kris­ten­le­de­re. Flere ut­tryk­te øns­ker om å få Kjell Magne Bon­de­vik til­ba­ke som stats­mi­nis­ter.

- Ikke fordi han er per­fekt, men fordi han står for hold­nin­ger, har tro og sier han ber. Det er for­skjell fra de hold­nin­ger Ar­bei­der­par­ti­et pre­ges av, sa Sten Sø­ren­sen til NTB den gan­gen.

I et inn­legg i Adresse­avi­sen la ikke Cle­ment­sen skjul på at Norge til­ba­ke til Gud øns­ket mange be­kjen­nen­de krist­ne «og andre kvin­ner og menn som har Bi­be­len og kris­ten tro som fun­da­ment» inn på Stor­tin­get. Sam­ti­dig ut­tryk­te han takk­nem­lig­het for at det fin­nes for­skjel­li­ge po­li­tis­ke par­ti­er i lan­det og av­vis­te at ini­tia­ti­vet var en heia­gjeng for KrF.

Foran val­get i 2005 var ini­tia­ti­vet vi­dere­ført under nav­net «Mor­gen­da­gens Norge» som han ledet sam­men med Sø­ren­sen og pas­tor Karl-Axel Mentzo­ni.

Opp­le­ver bønne­svar

Cle­ment­sen tror han er mer re­flek­tert nå enn da han star­tet bønne­ini­tia­ti­ve­ne på 1990-tal­let, men hol­der fast ved at han aldri har bedt folk be parti­po­li­tisk.

- I 1997 kom ny re­gje­ring med Bon­de­vik og han be­skjen­te troen på tv. Det var en ny tid og vi gle­det oss over det. Men det er ikke de po­li­tis­ke par­ti­ene som skal frel­se Norge. Det er me­nig­he­tens som har an­svar for av­krist­ning, ikke KrF, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Cle­ment­sen øns­ker et re­gje­rings­skif­te, men opp­le­ver ikke det som en na­tur­lig del av bøn­nen før val­get. Ge­ne­relt har han ikke tro på å «be mot noe».

- Vi må be for de som er på valg og for de som styrer og regjerer, slik Guds Ord oppfordrer oss til.

- Du har bedt mye for val­ge­ne de siste årene. Har du fått bønne­svar?

- Jeg synes det er vans­ke­lig å måle i hvor stor grad våre bøn­ner blir be­svart. Hvor­dan skal vi måle bønne­svar på dette pla­net? Når vi ber for land og folk vil vi jo at flest mulig po­li­ti­ke­re med krist­ne ver­di­er skal komme inn på Stor­tin­get, men vi kan ikke si at de bare fins i et parti eller på en side av den po­li­tis­ke ska­la­en. Det er vans­ke­lig å måle bønne­svar opp mot et re­sul­tat etter val­get.

DAGEN

Les også
Oppfordrer til bønn og faste for De Kristne