NULL POENG: Jan Kåre Austrheim i Nor pr sammenligner den manglende medieoppmerksomheten rundt Kirkemøtet er som å få null poeng i Melodi Grand Prix. (FOTO: Nor pr)

Kirkemøtet får stryk i oppmerksomhet

Én nyhetssak den siste uken. Det er alt Den norske kirke kan skryte av foran Kirkemøtet som starter torsdag.

Kirke­mø­tet angår 80 pro­sent av det nors­ke folk. Li­ke­vel er opp­merk­som­he­ten rundt saken to­talt fra­væ­ren­de like før møtet star­ter.

Hva er din opp­fat­ning - og evne­tu­el­le for­vent­nin­ger til Kirke­mø­tet? Si din me­ning i kom­men­tar­fel­tet ne­derst på siden.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

En un­der­sø­kel­se Dagen har fore­tatt, ved hjelp avny­hets­ar­ki­vet Re­trie­ver, viser at det med unn­tak av de krist­ne dags­avi­se­ne bare erAvi­sen Agder som har pub­li­sert en ny­hets­sak der be­gre­pet «Kirke­mø­tet» blir brukt i løpet av de siste syv da­ge­ne.

- Det er som å få null poeng i Grand Prix. Skal man be­døm­me kom­mu­ni­ka­sjons­ar­bei­det her, så står det til stryk, sier Jan Kåre Austrheim i pr-by­rå­etNor PR.

Ikke im­po­nert over kir­ken 

Han skjøn­ner at det er vans­ke­lig for kir­ken å oppnå in­ter­es­se rundt saker som ikke er kon­flikt­re­la­tert.

Re­dak­tø­ren i Stav­an­ger Af­ten­blad, Lars Helle, er hel­ler ikke vi­de­re im­po­nert over in­ter­es­sen Kir­ken har klart å skape i for­kant av møtet.

- Jeg kan ikke komme på en enes­te sak som skal opp på Kirke­mø­tet i år, sier re­dak­tø­ren til Dagen.

Mang­ler kon­flik­ter

La­ve­re kon­flikt­nivå i Den nors­ke kirke kan være en årsak til mang­len­de medie­in­ter­es­se, tror Kul­tur- og de­batt­re­dak­tør Knut Olav Åmås i Af­ten­pos­ten.

- Men jeg er av dem som mener medie­ne burde prio­ri­te­re det høy­ere i og med at rundt 80 pro­sent av be­folk­nin­gen er med­lem­mer i kir­ken, sier han til Dagen.

Han mener også at tiden etter 22. juli har be­fes­tet be­tyd­nin­ge­ne av se­re­mo­ni­ene i Den nors­ke kir­kes regi. Uav­hen­gig av dette re­gist­re­rer han også en øken­de in­ter­es­se for kir­ke­lig kul­tur og for re­li­gion som tema ge­ne­relt.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Jevn­lig mot­tar Af­ten­pos­ten inn­legg fra pres­ter, pros­ter og bis­ko­per, men re­dak­tø­ren synes de kir­ke­li­ge stem­me­ne ofte er over­for­sik­ti­ge.

- Mange vir­ker til å se på seg selv som re­pre­sen­tan­ter for kir­ken når de skri­ver, sier han.

- Hva med mi­sjons­be­fa­lin­gen?

Bare ett ny­hets­opp­slag siste uken før Kirke­mø­tet er et dår­lig sig­nal for Den nors­ke kirke, mener rek­tor ved Mar­keds­høg­sko­len, Trond Blind­heim.

- Kan­skje de ikke vil ha opp­merk­som­het. Kan­skje de har blitt en gjeng by­rå­kra­ter som er til for seg selv og ikke for fol­ket? Det lig­ger i så fall langt fra mi­sjons­be­fa­lin­gen, sier Blind­heim til Dagen.

Mar­keds­fø­rings­gu­ru­en tror kan­skje kir­ken mang­ler pro­fi­ler som kan sette saker på dags­or­den.

- Per Løn­ning sør­get jo all­tid for god opp­merk­som­het, det gjor­de jo også tid­li­ge­re Vå­ler­en­ga-prest, Einar Ge­li­us. Men det er mulig at medie­ne ikke skri­ver så mye nå fordi kon­flikt­stof­fet mang­ler, spe­ku­le­rer Blind­heim.

Vil selge hele saks­kar­tet

Se­nior­råd­gi­ver i Den nors­ke kirke, Gun­nar Wes­termoen, har hatt an­svar for å gi medie­ne in­for­ma­sjon om årets kirke­møte.

Han sier til Dagen at han har sendt ut presse­map­per til mange medi­er med en ori­en­te­ring av sa­ke­ne, dags­or­den og en over­sikt over re­pre­sen­tan­te­ne. Denne ble sendt ut før påske.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Er det noen spe­si­el­le saker dere vil ha opp­merk­som­het rundt?

- Det er hele saks­kar­tet, sier Wes­termoen, som inn­røm­mer at det kan være ut­ford­ren­de å pre­sen­te­re det.

Olje­fon­det som ho­ved­sak

- Vi reg­ner med å få mest opp­merk­som­het rundt for­valt­nin­gen av olje­fon­det, fordi saker som er re­la­tert til po­li­tikk ofte vek­ker størst in­ter­es­se hos medie­ne, sier se­nior­råd­gi­ver Siv Thomp­son i Den nors­ke kirke.

Hun mener også at det er vans­ke­lig å «selge inn» saker som hand­ler om kirke­ord­nin­gen.

På spørs­mål om hvil­ke kom­mu­ni­ka­sjons­ut­ford­rin­ger Den nors­ke kirke har, viser hun tilkom­mu­ni­ka­sjons­di­rek­tør Trude Even­s­haug. 

Dagen