PROFESSOR: Professor Henrik von Achen er født i København, men han har jobbet ved Universitetet i Bergen siden 1987. Hans spesialfelt er kunsthistorie. Han ble ansatt som fagdirektør ved universitetsmusseet i Bergen i januar i år. Han er også katolikk og medlem av St. Paul menighet i Bergen. (Foto: Hanne Solheim)

Hellige steder - hellig kraft

Fins det hellige steder? Områder som har mer potensiell kraft enn andre? Ja, tror katolikk og fagdirektør ved Universitetsmuseet, Henrik Von Achen.

- Det elds­te pi­le­grims­må­let i Norge er Selja. Her rei­ser pi­le­gri­mer og tu­ris­ter fort­satt for å se Sunni­va­hu­len og klos­ter­rui­ne­ne. Hvil­ken be­tyd­ning har Sta Sunni­va?

- Det man kan si er at hele fe­no­me­net Selja il­lust­re­rer gans­ke godt det som er po­en­get med hel­li­ge ste­der, og hel­ge­ner. Hvor­vidt det fins noe kjer­ne av sann­het i his­to­ri­en om St Sunni­va er uklart. Man kan anta at det fins en his­to­risk sann­het her. Men la oss si at det ikke gjør det, vil en­ga­sje­men­tet da falskt? Nei, det er ikke slik det fun­ge­rer. Det sen­tra­le med Selja er folks tro og deres til­knyt­ning til den hel­li­ge Sunni­va som et ut­trykk for en til­be­del­se av Jesus. His­to­ri­en om Sta Sunni­va er et tegn på Guds ek­sis­tens og om­sorg. Selja il­lust­re­rer dette vel­dig bra. Like usik­kert som dette er rent his­to­risk, like sik­kert er det at le­gen­den har fått en enorm be­tyd­ning for Selja. Hel­li­ge Olav fikk en enorm be­tyd­ning for norsk kris­ten­dom helt uav­hen­gig av sann­hets­ge­hal­ten i his­to­ri­en. Slik er det også med sta Sunni­va. Per­sonen og ste­det leder oss i siste in­stans til frel­ses­his­to­ri­en, en his­to­rie som strek­ker seg gjen­nom mange tusen år. Sann­syn­lig­vis ble det etab­lert et be­ne­dik­ti­ner­klos­ter på Selja rundt 1100. Så blir det til et pi­le­grims­sted og et bispe­sete. Der­et­ter flyt­ter man Sunni­vaskri­net og bispe­se­tet til Ber­gen og Sunni­va blir Vest­lan­dets verne­hel­gen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Selja er ulø­se­lig knyt­tet til his­to­ri­en, men kan vi si at ste­det har en ån­de­lig be­tyd­ning i dag?

- Ja. Jeg vil si at et­hvert sted som har hatt en slik rolle i kirke­his­to­ri­en har en ån­de­lig be­tyd­ning. Det er på en måte slik at det ikke mis­ter sin be­tyd­ning av den enkle grunn at man ikke kan endre på his­to­ri­en. På samme måte er det med Gen­ne­sa­rets sjø og Gol­ga­ta. Disse ste­de­ne kan aldri miste sin be­tyd­ning uan­sett hva som skjer. Slik vil Selja ha sin be­tyd­ning som his­to­risk mar­kør, og fordi deler av tros­liv, kirke­liv, håp, og leng­sel for­blir som en kraft på ste­det. Selv ikke med tid og stun­der for­svin­ner denne kraf­ten.

- Kan du for­kla­re nær­me­re hva du mener med en kraft på ste­det?

- Det er ikke magi. Det er ikke noe under jor­den som sen­der ut ma­gis­ke sig­na­ler eller noe slikt. Jeg tror at et hel­lig sted har den art. Det er bare en som er hel­lig, det er Gud. Så kan du fore­stil­le deg jor­den. Jor­den er blitt et miljø for Gud fordi det er her Guds rike vokser. Jor­den hel­li­ges av in­kar­na­sjo­nen. Men denne er ikke spredt jevnt ut­over. Det er som et nett med knu­ter. Knu­te­ne er de ste­de­ne der hel­lig­he­ten er spe­si­elt tett. Hel­lig­he­ten kan være knyt­tet til per­soner, ste­der og tids­epo­ker. Vi har jo for ek­sem­pel hel­li­ge tider som påske, pinse og jule. Kirke­året viser at noen tider er mer hel­lig enn andre. Slik også med ste­der. Ni­dar­os, Selja, Gen­ne­sa­ret­sjø­en er slike knute­punk­ter. De har en bli­ven­de ka­rak­ter. De pre­ges av den hel­lig­het som de har vært knyt­tet til, som det ikke er gitt men­nes­ker å ta bort. Så i kraft av his­to­ri­en om folks møter med Gud, så lig­ger det på Selje en kraft, en tro­s­er­fa­ring, som kan ak­ti­ve­res. Men det skjer ikke auto­ma­tisk. Det er ikke magi. Men for den tro­en­de vil ste­det være en re­so­nans­bunn som kan skape sving­nin­ger og for­ster­ke kraf­ten. På den måten er den hel­li­ge per­sonen og det hel­li­ge ste­det i dia­log med hver­and­re. De tro­en­des tro fyl­ler ste­det med mer tro. Det blir en slags vek­sel­virk­ning hvor de sam­ta­ler med hver­and­re. Så, ja, det er en kraft på Selje i kraft av his­to­ri­en.

- Hva tror du etab­le­rin­gen av et klos­ter på Selje vil ha å bety for denne re­so­nan­sen?

- Et klos­ter på Selje vil nett­opp kunne ak­ti­ve­re re­so­nan­sen. Klos­te­ret er et sted som ret­ter vår opp­merk­som­het mot vår Herre. Klos­te­ret vil fange opp ste­dets egen­art. Når flere tro­en­de kom­mer til vil det hele bli ster­ke­re. Mil­lio­ner har jo val­far­tet hit tid­li­ge­re og ska­pet et kraft­sen­ter. Så er det ikke slik at ste­det er av­hen­gig av et klos­ter for at dette skal fun­ge­re. Men et klos­ter vil være som en me­ga­fon på ste­det. Den vil ar­ti­ku­le­re vår fokus mot vår Herre. Hvor­vidt et klos­ter nød­ven­dig­vis har be­tyd­ning har jo med klos­te­rets ån­de­lig­het å gjøre. Men hvis vi for­ut­set­ter at det har bra kva­li­tet vil det kunne ar­ti­ku­le­re ty­de­li­ge, ster­ke ut­trykk for ste­dets egen­art. Klos­te­ret vil jo også bli opp­søkt av folk. Hele denne dy­na­mik­ken kan set­tes i gang på en helt ny måte.

- Hva skjer med men­nes­ker som kom­mer til slike hel­li­ge ste­der?

- Vel, det er jo po­pu­lært å dra på pi­le­grims­rei­ser. Men en slik reise hand­ler ikke om per­son­lig ut­vik­ling, at man skal bli en bedre leder eller noe slikt. Det hand­ler om for­tel­lin­gen om Emmaus-vand­rer­ne. Veien dit har en kraft i seg selv til å bygge opp den tro­en­de, fordi Jesus vand­rer med dem. Når man vel er kom­met frem til ste­det går man inn i en tra­di­sjon. De gamle pa­tri­ar­ke­ne knyt­tet hen­del­ser til ste­der, og ste­de­ne ble vik­ti­ge for dem. Ta for ek­sem­pel ste­det der Jesus met­tet fem tusen. Et slikt sted er som en fjell­topp som strek­ker seg over sky­la­get. Så høyt at vi ser stjer­ne­ne.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Nå har du snak­ket om his­to­ris­ke ste­der som hel­li­ge ste­der, men kan tro­en­de skape nye hel­li­ge ste­der eller må man opp­søke de gamle ste­de­ne?

- Man kan ab­so­lutt danne helt nye hel­li­ge ste­der. Det er jo ikke slik at Jesus har av­slut­tet sin gjer­ning på jor­den. Hel­li­ge ste­der vil med sik­ker­het bli til også i frem­ti­den. Vi lever jo ikke av in­tel­lek­tu­el­le tan­ker, men av tro­s­er­fa­rin­ger. Nå har vi 2000 års ak­ku­mu­lert er­fa­ring med Gud. Vi for­står sta­dig mer. Jeg sier ikke at vi blir bedre men­nes­ker, men vi for­står mer av Gud enn det apost­le­ne gjor­de. Apost­le­ne for­stod mer enn det pa­tri­ar­ke­ne gjor­de. Vi vet mer om hva det vil si å være en kris­ten etter Frans av As­si­si, enn før. Dette er en ut­vik­ling over tid. Vi for­står mer og mer. Sum­men av Guds åpen­ba­ring som går gjen­nom his­to­ri­en ut­vik­ler troen og hel­li­ge ste­der bi­drar til nett­opp dette.

Selja
Les også
Ragnhilds store steg i tro