En Jesus vi kan tro på

Kristen tro handler om å ha tillit til den Jesus som faktisk levde - og som lever.

To ame­ri­kans­ke data­eks­per­ter har be­stemt seg for å ran­ge­re de mest be­tyd­nings­ful­le men­nes­ke­ne som har levd.

I boken «Who´s Bi­g­ger» pre­sen­te­rer Ste­ven Skie­na og Char­les B. Ward fun­ne­ne sine.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Om me­to­de­ne er aldri så avan­ser­te, vil fram­gangs­må­te­ne i slike til­fel­ler all­tid være om­dis­ku­ter­te. Føl­ge­lig blir det hel­ler ikke full enig­het om re­sul­ta­te­ne.

Topplas­se­rin­gen er uan­sett ingen over­ras­kel­se, og burde ikke være kon­tro­ver­si­ell. Jesus fra Na­sa­ret er ti­de­nes mest inn­fly­tel­ses­rike per­son.

Dis­ku­sjo­nen om Jesus stop­per li­ke­vel ikke med det. Ingen annen per­son ver­se­rer det like mange me­nin­ger om.

Krist­ne be­kjen­ner at han er Guds sønn, mus­li­mer reg­ner ham som en pro­fet.

Mange andre vil løfte ham fram som et for­bil­de i evne til å vise mot, med­men­nes­ke­lig­het og mo­ralsk dømme­kraft.

Det er nær­lig­gen­de å gjøre Jesus til «sin». Faren er at vi dan­ner ham i vårt eget bilde og mis­ter synet for hvem han vir­ke­lig var.

Den svens­ke teo­lo­gen Ste­fan Gus­tavs­son har nett­opp gitt ut den førs­te av to plan­lag­te bøker med tit­te­len «Skep­ti­kerns guide till Jesus».

Te­ma­et er den his­to­ris­ke tro­ver­dig­he­ten til de fire evan­ge­lie­ne i Det nye tes­ta­men­tet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Siden Dan Browns bok «Da Vin­ci-ko­den» kom ut for ti år siden, er po­pu­lær­kul­tu­ren blitt over­svøm­met av for­skjel­li­ge teori­er om Jesus. Sta­dig set­tes det fram opp­sikts­vek­ken­de på­stan­der om nye kil­der, eller nye tolk­nin­ger av tid­li­ge­re kjen­te kil­der, som an­gi­ve­lig skal for­and­re hele for­stå­el­sen av Jesus.

Julen er høy­se­song for pre­sen­ta­sjon av slike an­gi­ve­li­ge av­slø­rin­ger. Enten vi får en ny runde denne julen eller ikke, bør tro­en­de krist­ne gjøre spei­der­nes motto til sitt eget: All­tid be­redt.

En av­vi­sen­de inn­stil­ling til evan­ge­lie­ne i Det nye tes­ta­men­te er nær­mest blitt en kul­tu­rell dyd i vår del av ver­den. Hvis Bi­be­len for­tel­ler noe, kan man få inn­trykk av at hvil­ken som helst al­ter­na­tiv fram­stil­ling opp­fat­tes som like god - eller helst bedre.

- Mye av den po­pu­læ­re kri­tik­ken mot evan­ge­lie­ne er i dag helt for­el­det, sier Gus­tavs­son i et in­ter­vju med Världen Idag. Et av ho­ved­po­en­ge­ne med boken hans er å vise hvor­dan mye nyere forsk­ning har fun­net be­kref­tel­ser på evan­ge­lie­nes tro­ver­dig­het. Han leg­ger til at mange av de po­pu­læ­re teori­ene om Jesus byg­ger på spe­ku­la­sjo­ner og ikke se­riøs forsk­ning.

Hvis kul­tu­ren har spredt et inn­trykk av at Bi­be­len er even­tyr, Jesus er en myte, vi­ten­ska­pen har mot­be­vist Gud og at tro er en fø­lel­se, er det vel­dig vans­ke­lig å tro. Det på­pe­ker høg­skole­lek­tor Bjørn Hin­de­ra­ker i siste num­mer av bladet Hil­sen, som utgis av NLA Høg­sko­len.

Den krist­ne tro byg­ger nem­lig på his­to­ris­ke for­ut­set­nin­ger. Når vi snart skal feire jul, er det ikke en fin for­tel­ling eller en vak­ker myte som sam­ler oss. Nei, det er det his­to­ris­ke fak­tum at Gud ble men­nes­ke.

Som tro­en­de er det av­gjø­ren­de at vi fast­hol­der dette og gjør oss kjent med de mange gode ar­gu­men­te­ne for Bi­be­lens tro­ver­dig­het.

«Min Jesus lever» heter en norsk over­set­tel­se av en Bill Gait­her-sang.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det kan være sunt å snu or­de­ne til et spørs­mål: Lever min Jesus?

Våre egne fan­ta­si­er duger ikke som fun­da­ment for livet, om de er aldri så vakre. Kris­ten tro er tro på den Jesus som fak­tisk levde - og som lever.

Tross sta­dig nye, og ny­gam­le, sen­sa­sjo­ner om Jesus, for­blir de fire evan­ge­lie­ne de pri­mæ­re kil­de­ne til å for­stå ham. Men vi får aldri fan­get ham på en for­mel. Den le­ven­de Jesus vil all­tid ut­ford­re og over­ras­ke.

Les også
Julegleden og julealvoret
Les også
Sju av ti ønsker skolegudstjenester