Mercy Ships på 60 Minutes
Mercy Ships har seilt i hardt vær i Norge i den senere tid. Nå får organisasjonen bred positiv omtale i beste sendetid i USAs mest sette TV-program.
60 Minutes er det mest suksessrike TV-programmet i verden noen sinne. Nå har det undersøkende nyhetsmagasinet laget et innslag om Mercy Ships - men den skal være morgenfugl som ønsker å se det på en norsk TV-skjerm.
60 Minutes har fulgt båten «Africa Mercy» i Vest-Afrika. Dette er verdens største sivile hospitalskip, og det velrenommerte programmet har gitt en grundig dekning både av skipets aktivitet og den kristne eierorganisasjonen Mercy Ships og dens profil.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Må på nett
Programinnslaget har allerede gått på TV i USA. Først natt til mandag 4. mars kommer det i TV-ruta her i landet. Og sendetiden er ikke for B-mennesker, med mindre vi snakker om ekstremvarianter som legger seg først når andre sover seg ferdig.
Etter at TV2 la om sitt sendeskjema, er «60 Minutes» kastet ut av Nyhetskanalen og går på moderkanalen. Der sendes det klokka 04:50 - om morgenen. Løsningen for mange i Norge blir trolig å ty til nettet og spille av programmet som TV-giganten CBS legger ut der.
Uansett er man i Mercy Ships' norske avdeling svært fornøyd med god eksponering. Etter en røff seilas med indre stridigheter er det greit å få oppmerksomhet om det organisasjonen faktisk ønsker å bruke kreftene på.
Fride-effekt?
Våren 2010 gikk TV-serien «Fride på skipet» på Barne-TV på NRK Super. Den handler om familien Tvedt som bor nettopp på «Africa Mercy» mens åtte år gamle Frides far jobber som tannlege og mor som sykepleier.
- Hva gir størst effekt, et slikt langt nyhetsinnslag som det på «60 Minutes», eller en serie som «Fride på skipet»?
- «Fride på skipet» hadde større effekt i Norge enn 60 Minutes-innslaget vil ha, tror styreleder Lars Karl Hult i Mercy Ships.
Han tror Fride-serien virker sterkere blant annet fordi den appellerer til hele familier, både til voksne og barn.
- «60 Minutes» er mer for voksne og går på TV til andre tider, påpeker Hult overfor Dagen.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Øker troverdigheten
Han tror likevel at «60 Minutes»-innslaget betyr en del for folk som måtte være avventende til Mercy Ships.
- Slike innslag øker troverdigheten for mennesker som ellers har vanskelig for å vurdere arbeidet vårt. De har klart å formidle ikke bare arbeidet, men også hva som ligger i bak det. I et slikt TV-innslag framstår ikke informasjonen som bare et partsinnlegg, tenker Hult - som verdsetter dette bidraget til byggingen av Mercy Ships' omdømme.
Han tror innslaget vil bli en god referanse å vise til i framtidige samtaler når organisasjonen skal får fram sitt budskap.
Hult opplyser ellers at det nå går «ganske bra» med Mercy Ships etter en tid med store indre stridigheter i den norske avdelingen.
- Innslaget på amerikansk TV viser at det støttespillerne våre gir til oss, kommer fram til dem som trenger det i Afrika, sier Hult.
(Dagen)
Mercy Ships og 60 Minutes
Mercy Ships er en kristen hjelpeorganisasjon opprinnelig knyttet til Youth With A Mission ( Ungdom i Oppdrag) og grunnlagt i 1978 av amerikaneren Don Stephens og hans kone Deyon.
I 2002 ble Mercy Ships uavhengig av UiO/YWAM, men det er fortsatt mange uformelle bånd mellom dem.
Organisasjonen bruker sykehusskip for å bringe gratis helsehjelp til folk i fattige land, særlig Afrika.
«Africa Mercy» er nå eneste Mercy Ships-fartøy.
17. februar sendte nyhetsmagasinet «60 Minutes» et langt innslag om «Africa Mercy» og Mercy Ships. Natt til 4. mars går programmet på TV2.
«60 Minutes» startet i 1968 og er det mest sette TV-programmet i USAs historie. I Norge har det gått på TV2 siden midten av 90-tallet.