Bybanen til Åsane skal gå over Bryggen, ikke i tunnel. Foto: Marit Hommedal / NTB

Enighet om bybane over Bryggen i Bergen

En avtale som sørger for at bybanen i Bergen skal bygges over Bryggen, ble undertegnet lørdag. Blant annet omfatter den at banen skal ha batteridrift.

Signeringen av avtalen skjedde rett før klokka 16.30, ifølge Bergensavisen og Bergens Tidende.

Det ble flertall for bybane over Bryggen etter at to representanter fra Sp og én fra Rødt brøt med sine partier i saken.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Batteridrift over Bryggen

I avtalen heter det blant annet at det ikke skal oppføres kjøreledninger på Bryggen. Det vil innebære at de skal kjøre på batteri på denne strekningen.

I tillegg skal det sikres et godt, sammenhengende sykkeltilbud langs Bryggen.

Les også
Bystyret i Bergen vedtok å bygge Bybanen i tunnel – byrådet går av

Avtalen ble signert av Roger Valhammer (Ap), Thor Haakon Bakke (MDG), Håkon Pettersen (KrF), Erlend Horn (V), Mikkel Grüner (SV), Steinulf Tungesvik (Sp), Stig Torgersen (Sp) og Odd Arild Viste (R), skriver Bergens Tidende.

Avtalen sikrer at bybanen til Åsane blir bygget, uttaler byrådsleder Roger Valhammer.

Det skaper sikkerhet for investeringer i Bergen på opp mot 20 milliarder kroner, som holdt på å bli skuslet bort.
Roger Valhammer, byrådsleder

– Det skaper sikkerhet for investeringer i Bergen på opp mot 20 milliarder kroner, som holdt på å bli skuslet bort. Avtalen betyr at det nå er et flertall i bystyret som går inn for dagløsningen for bybanen og som ønsker et Arbeiderparti-ledet byråd, skriver han i en kommentar til NTB.

– Alle våre krav oppfylt

– Alle våre krav er faktisk oppfylt, og oppfylt på en god måte, sier Steinulf Tungesvik til Bergensavisen.

Forlengning av banen til Åsane har vært et meget omdiskutert tema, og det førte til at byrådet nylig gikk av etter å ha tapt avstemningen i bystyret. Byrådet fikk 33 stemmer for Bryggen-alternativet, mens Høyre fikk 34 stemmer for sitt forslag om å utrede videre et tunnelalternativ.

Ifølge Bergens Tidende må bystyret nå formelt fatte et nytt vedtak for å oppheve det forrige, noe som tidligst kan skje 15. desember.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Til NTB opplyser Roger Valhammer at han vil konstituere et nytt byråd tidlig neste uke.

Første strekning åpnet i 2010

Bybanen ble vedtatt bygget i 2000, og arbeidet startet i januar 2008. Strekningen fra sentrum til Nesttun ble åpnet i 2010, og mellom 2013 og 2017 åpnet delstrekninger helt fram til Bergen lufthavn, Flesland. Banen til Fyllingsdalen skal åpnes i november neste år.

Planene for bybane til Åsane har vært diskutert i rundt ti år. Ifølge plan- og bygningsetaten kan en linje over Bryggen stå klar i 2031. Fagetatens tunnelløsning hadde en beregnet ferdigstillelse i 2034.