KRISTENTRO: Justin Bieber (t.v.) og The Kid Laroi framfører «Stay» på MTV Video Music Awards på Barclays Center søndag 12. september 2021 i New York.

Unge, konservative kristne – se til Justin Bieber

Mange unge kristne synes det er vanskelig å si at de er kristne. De kan bli latterliggjort, utfrosset og kanskje ikke få jobben de ønsket.

Har de en konservativ kristentro, er det flere som tar avstand fra dem. De er jo fordømmende, homohatere og vil ta fra andre den frie sexfornøyelsen. Hvem vil være sammen med sånne sære folk?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Jeg tror unge kristne kan trenge noen kjendiser som deler deres tro og som de kan vise til. Så kan en si at han eller hun tror det samme som meg. Da er det ikke så lett å bli satt i bås som uvitende eller fordømmende.

For når den som andre har et positivt inntrykk av, er en kristen, så er det kanskje ikke den kristengreia så sær likevel?

Her til lands har vi populære artister med kristen tro. Men har de markert seg som det? Jeg har i hvert fall ikke inntrykk av at de står fram med en klassisk, konservativ teologi.

Da er det annerledes med Justin Bieber.

Les også
Se Justin Bieber lovsynge foran tusenvis på konsert

Etter å ha hørt et dogmatisk foredrag av en amerikansk prest, fant jeg YouTube-videoen «Justin Bieber thalks about his faith in Jesus» (Bieber snakker om sin tro på Jesus, red.anm.), og etter den «Justin Bieber – journey to Jesus» (Bieber - reise til Jesus, red.anm.).

Jeg hadde forestilt meg Justin Bieber som et sexy popidol. Men nå skjønte jeg at han har blitt en konservativ, evangelikal kristen. Jeg fikk jeg lyst til å se mange av sang-videoene hans. Han ønsker å vise andre til Gud og synger ofte om Jesus.

Bieber er ingen gospelartist, men en popsanger med en kristen tro. Den gir han uttrykk for mange ganger og på mange måter.

Bieber forteller at han alltid har hatt en viss Jesus-tro. Men han har ikke brydd seg om det i hverdagslivet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Videoene ble ofte sett flere hundre millioner ganger, en over to milliarder (!) i 2015. Men midt i suksessen sang han om at han følte seg alene og at alt jo dreide seg om ham: meg, meg og mitt. Var dette hensikten med livet?

Så fulgte en tid med utskeielser med alkohol og narkotika. Han beskriver seg selv som mye syk rent følelsesmessig, og helt på bunnen.

I 2017 ba han til Gud om at han måtte få ham ut av dette. Da traff han henne som han senere ble gift med. Hun var en bekjennende kristen.

Litt etter litt forsto Bieber mer av hvem Jesus er. Å tro på ham betød også å bekjenne sine synder og lyde det Jesus sier.

Sangene hans er ofte en hyllest til Jesus, selv om det ikke alltid kommer klart fram i teksten.

I kristenlivet i USA hadde han hørt at vi må gjøre noe godt for å bli akseptert av Gud. Men nå skjønte han at det skjer når vi mottar Guds kjærlighet ved å tro på Jesus.

Tilgivelsen er Guds frie gave. Men Bieber innså at han måtte kjempe mot de naturlige lystene sine. Som Jesus-følger ønsker han å ledes av Ånden, og han meldte seg inn i Hillsong.

Det ble slutt på sexpregede videoer, og seertallet gikk til dels mye ned. Han og kona hadde ikke sex før de giftet seg. Han føler Guds nærvær og takker Jesus.

Bieber sier at han ikke er noen predikant. Derfor trekker han av og til en pastor med i konserten der han holder en evangelisk preken. Men selv forteller han mye om sin tro på videoene.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også
Justin Bieber overrasket med gospel-innspilling

«Jesus har forandret mitt liv», lyder det ofte. «Han kan også forandre ditt hvis du slipper ham til.» Vi synder mot Gud, men kan få tilgivelse. Den er Guds gave. Flere ganger sies det at Jesus var uten synd, og at han ble gjort til synd for å frelse oss (2 Kor 5,21).

Men han synger også om Jesu oppstandelse. Sangene hans er ofte en hyllest til Jesus, selv om det ikke alltid kommer klart fram i teksten.

«Takk, Jesus», kan han rope høyt mellom sangene. «Gud er midt iblant oss. Han ser din lidelse og lengsel. Vi kan komme til ham i alle situasjoner. Han vil møte deg med tilgivelse. Alt vil bli godt.»

Men å følge Jesus er å vende seg bort fra synd. Nå synger han om at har livet fått en hensikt: Frihet i Jesus. I videoene er det også forkynnelse uten ord ved bruk av symboler av kristen art.

Unge hører og ser gjerne på popartister. Da er det viktig at det er musikere og sangere som står for kristne verdier.

Der kommer Bieber inn med sin konservative tro som jeg mener kan inspirere og utfordre ens egen kristne tro og liv. Som et kristent forbilde kan han føre en fra en taus tro til en talende, aktiv tro overfor andre.

Les også
Justin Bieber og Jesus