Teologiske skisser om evolusjon

Mo­der­ne krea­sjo­nis­me ope­re­rer gjer­ne med en tanke om at Bi­be­len er full­sten­dig ufeil­bar. Det fin­nes imidlertid over­be­vi­sen­de grun­ner til å hevde at et så ka­te­go­risk stand­punkt ikke len­ger er mulig å opp­rett­hol­de, skriver Hallvard N. Jørgensen.

Det pågår for tiden en de­batt om kris­ten tro og mo­der­ne na­tur­vi­ten­skap, i avi­senDa­gens spal­ter.

For­an­led­nin­gen er blant annet pub­li­se­rin­gen av boka«Ska­pel­se og/eller evo­lu­sjon?» (Her­mon), som frem­mer et så­kalt «ung jord»-krea­sjo­nis­tisk stand­punkt.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Gjen­nom his­to­ri­en har krist­ne inne­hatt mange ulike stand­punk­ter i spørs­mål knyt­tet til ska­pel­sen. (Se for ek­sem­pel Stan­ley Jaki, «Ge­ne­sis 1 through the ages», Tho­mas More Press).

Der­for bør hel­ler ikke til­slut­ning til, eller av­vis­ning av, rå­den­de mo­der­ne vi­ten­skap eller visse tolk­nin­ger av ska­pel­ses­for­tel­lin­ge­ne, være kri­te­ri­er for søs­ken­lig fel­les­skap i den krist­ne troen.

Selv anser jeg evo­lu­sjons­ut­vik­lin­gen som et vi­ten­ska­pe­lig fak­tum. Krea­sjo­nis­men kjen­ner seg imid­ler­tid bun­det av Bi­be­len og den krist­ne troen til å av­vise evo­lu­sjon. Det er denne teo­lo­gis­ke siden av saken jeg øns­ker å re­flek­te­re rundt i det føl­gen­de.

Det er et grunn­leg­gen­de fel­les­kris­te­lig stand­punkt at Bi­be­len er en auto­ri­ta­tiv tros­kil­de for Kir­ken. Den er Guds in­spi­rer­te ord, som vit­ner om evan­ge­li­et om Kris­tus.

Sam­ti­dig vil vår for­stå­el­se av Bi­be­len kon­ti­nu­er­lig måtte re­vi­de­res både i lys av vok­sen­de kunn­skap om den selv - dens til­bli­vel­se og inn­hold - og i lys av den sta­dig ut­vi­de­de for­stå­el­ses­ho­ri­son­ten i na­tur­vi­ten­ska­pe­ne.

Dette er en grunn­leg­gen­de inn­sikt i mo­der­ne her­me­neu­tikk (se Antho­ny Thisel­ton, «Her­me­neu­tics. An in­tro­duc­tion», Eerd­mans).

Mo­der­ne krea­sjo­nis­me ope­re­rer imid­ler­tid gjer­ne med en tanke om at Bi­be­len er full­sten­dig ufeil­bar og på­li­te­lig i alt den ut­ta­ler seg om. (Se Ro­nald Num­bers, «The Crea­tio­nists», Har­vard Univ. Press, og James Barr, «Fun­da­men­ta­lism», SCM Press.)

Det fin­nes imid­ler­tid over­be­vi­sen­de grun­ner til å hevde at et så ka­te­go­risk stand­punkt ikke len­ger er mulig å opp­rett­hol­de i vår mo­der­ne tid.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Mo­der­ne his­to­rie­forsk­ning fører til re­vi­sjon av mange tra­di­sjo­nel­le stand­punk­ter i vår for­stå­el­se av Det gamle tes­ta­men­tet. (Se grun­dig dis­ku­sjon i Ken­ton Sparks, «God's word in human words», Baker Aca­de­mic).

Dette gjel­der for ek­sem­pel his­to­ri­si­te­ten i, og til­bli­vel­sen av, Noa-for­tel­lin­ge­ne, eller bak­grun­nen for Mose­lo­ven i eldre lov­sam­lin­ger fra nær­lig­gen­de kul­tu­rer.

Like ens viser mo­der­ne forsk­ning hvor­dan Bi­be­len på mange ulike måter gir til kjen­ne et an­tikt ver­dens­bil­de som vi i dag må anse som feil­ak­tig.

Dette gjel­der for ek­sem­pel tan­ken om at ver­den er en flat disk som hvi­ler på søy­ler; at det fin­nes en «un­der­ver­den»; at him­me­len over oss er en hard kup­pel med inn­gra­ver­te stjer­ner samt slu­ser som kan åpnes, slik at «det him­mels­ke hav» reg­ner ned over oss. (Jfr. Denis La­mour­eux, «Evo­lu­tio­na­ry Crea­tion», Wipf&Stock).

Nett­opp av disse grun­ner blir det dypt ana­kro­nis­tisk å ville bruke bi­bel­teks­ter som di­rek­te vei­led­ning for hvor­dan vi i dag skal tenke om na­tur­vi­ten­skap.

Både bi­bel­forsk­nin­gen og na­tur­vi­ten­skap rei­ser der­med grunn­leg­gen­de spørs­mål om teo­lo­gi­ens grunn­lag. Hva er egent­lig teo­lo­gi­ens kil­der? Hvil­ken rolle spil­ler Skrif­ten blant disse kil­de­ne?

Hvil­ke tolk­nings­me­to­der bru­ker vi? Hvem har «det siste ordet» når tolk­nin­ge­ne skal munne ut i dog­ma­tik­ken? I hvil­ken grad, og på hvil­ken måte, bør teo­lo­gi­en ta hen­syn til rå­den­de na­tur­vi­ten­skap? (Se Gerald O'Collins «Ret­hin­king Fun­da­men­tal Theo­lo­gy», Ox­ford Univ. Press, for en god inn­fø­ring).

Sam­ti­dig blir det klart at teo­lo­gi­en i mo­der­ne tid også må ta hen­syn til den vi­ten­skaps­fi­lo­so­fis­ke tolk­nin­gen av mo­der­ne na­tur­vi­ten­ska­pe­li­ge data og hy­po­te­ser.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Hva er vir­ke­lig­he­tens dy­pes­te struk­tur? Hvor­dan skal vi tenke oss re­la­sjo­nen mel­lom Gud og ska­per­ver­ket? I hvil­ken grad kan na­tur­vi­ten­ska­pen peke i ret­ning av Gud?

Hvor­dan hen­ger alt dette sam­men med det Bi­be­len sier? (se Peter God­frey-Smiths «Theory and rea­li­ty», Chi­ca­go Univ. Press, samt Michael Han­bys «No God, no scien­ce? Theo­lo­gy, cos­mo­lo­gy, bio­lo­gy», Wiley-Black­well).

Re­flek­sjo­ne­ne så langt peker i ret­ning av at Skrif­ten - og vir­ke­lig­he­ten - er langt mer kom­plek­se stør­rel­ser enn det krea­sjo­nis­men synes å ope­re­re med.

Denne vur­de­rin­gen for­ster­kes av at også Jesus selv etter alt å dømme mål­bæ­rer his­to­risk be­tin­ge­de opp­fat­nin­ger om Det gamle tes­ta­men­tet, om vir­ke­lig­hets­for­stå­el­se osv.

En del av hans opp­fat­nin­ger kan vi ikke ak­sep­te­re i dag, i lys av mo­der­ne na­tur­vi­ten­skap og mo­der­ne his­to­risk forsk­ning. (Jfr. Ray­mond E. Brown, «An in­tro­duc­tion to New Tes­ta­ment Chris­to­lo­gy»).

Med andre ord: Her fin­nes det ingen enkle løs­nin­ger. Like­frem­me hen­vis­nin­ger til «Skrif­ten alene» og løs­rev­ne bi­bel­vers vil hel­ler ikke løse pro­ble­met, men kan tvert imot stå i fare for å for­ster­ke det.

Det er der­for så langt jeg ser urea­lis­tisk at «det myn­di­ge lek­folk» eller en­kelt­krist­ne skal kunne finne plau­sib­le løs­nin­ger på disse store pro­blem­stil­lin­ge­ne helt på egen hånd.

Kan­skje må man her si at pro­tes­tan­tis­mens de­mo­kra­ti­se­ring og in­di­vi­dua­li­se­ring av bi­bel­tolk­nin­gen, uav­hen­gig av et stør­re og an­svar­lig fel­les­skap, re­pre­sen­te­rer et slags struk­tur­pro­blem. (Se Brad Gre­gory, «Unin­ten­ded Re­for­ma­tion,» Har­vard Univ. Press).

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I alle fall: Det er in­gen­ting nytt at den øku­me­nis­ke Kir­ken bry­tes med nye vir­ke­lig­hets­for­stå­el­ser. Her står vi i kon­ti­nui­tet med Pau­lus, Irene­us, Au­gus­tin, Aqui­nas osv.

Men det er grunn til å tenke at et slikt fel­les­pro­sjekt vil tjene på en bred kon­takt med Kir­kens dype og se­riø­se Tra­di­sjon.

Slik vil man se hvil­ke or­to­dok­se løs­nin­ger våre fedre og mødre i troen har gått for, og eie et noen­lun­de en­het­lig ramme­verk å ar­bei­de in­nen­for, å støt­te seg på, å hvile in­nen­for.

Dette kan stå som en av­slut­ten­de tanke: At norsk kris­ten­het gjør vel i å steg­vis åpne seg opp for mer øku­me­nis­ke og klas­sis­ke im­pul­ser fra Kir­kens dy­pe­re tra­di­sjon, fra de store kirke­sam­fun­ne­ne, og også fra ge­ne­rell fi­lo­so­fi og vi­ten­skap.