Diskriminering av NLA Høgskolen

Flere Oslo-skolers vurdering av eller vedtak om samarbeidsnekt med NLA Høgskolen er dårlig nytt for åndsfriheten i Norge. Kan vi våge å håpe på en prinsipiell debatt?

I det siste har Vårt Land fortalt om hvorfor tre skoler dropper videre praksissamarbeid med den kristne høgskolen.

– Vi ønsker å signalisere at vi tar avstand fra skolens syn på homofilt samliv, sier driftsstyreleder Tommy Monge ved Ellingsrudåsen skole til avisen. Ytterligere tre skal ha tilsvarende reaksjon til vurdering.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Følgende forsiktige formulering i NLA Høgskolens verdidokument er utgangspunkt for oppstyret: «Ekteskapet mellom mann og kvinne er i den tradisjonen NLA Høgskolen står i forstått som bærende norm i samlivsetikken».

Forsiktigheten handler blant annet om at setningen først og fremst konstaterer et faktum. Den kristne høgskolen ble startet og er eid av organisasjoner med et teologisk konservativt grunnlag.

Det er ikke noe nytt at det også gjelder samlivsspørsmål. Inntil nylig sammenfalt idealene på dette området i stor grad med lovverket i Norge og andre vestlige land.

Samtidig reises det ikke noe krav om at studenter eller samarbeidspartnere må dele denne oppfatningen. Hvem som helst kan søke og få plass ved denne private høgskolen. De tas opp etter samme kriterier som ved andre høyere utdanningsinstitusjoner i Norge. Utdanningen er også underlagt felles lover og regelverk.

Det er ikke kommet noen signaler fra de aktuelle Oslo-skolene om misnøye med NLA-studentene som har vært i praksis. Tvert imot virker tilfredsheten til å være stor. Problemet er ikke at studentene har gjort noe feil. Det er utelukkende at de studerer ved en skole som har «feil meninger».

Dermed er påstanden om diskriminering snudd på hodet, som Sigbjørn Sødal påpeker i et innlegg i Vårt Land. Med forbilledlig klar tanke og tale gjør NLA-rektoren tydelig hva saken dreier seg om. Det er ikke diskriminering, men toleransen for meningsforskjeller. Dypest sett dreier det seg om retten til å ha en overbevisning, også om den ikke deles av flertallet.

For å sette spørsmålene i et nærhistorisk perspektiv: Det er mindre enn ti år siden USAs daværende president Barack Obama gikk offentlig ut med en juridisk forståelse av ekteskapet som omfatter par av samme kjønn.

Den norske kirke vedtok først for fem år siden å innføre en liturgi for vigsel av likekjønnede par. Ikke bare i det store flertallet av verdens trossamfunn, men også i det store flertallet av verdens land, forstås ekteskapet fortsatt slik.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I løpet av en generasjon er skjedd revolusjon i oppfatningen av kjønn, seksualitet og samliv i den vestlige verden. Den påvirker helt grunnleggende sider ved hvordan vi forstår det å være menneske og leve i fellesskap.

Undersøkelser i flere land viser også raske og svært store endringer i opinionens holdninger i disse spørsmålene. Når noe er gått fra å være nesten utenkelig til å være selvsagt i løpet av noen tiår, er det grunn til å spørre seg hvor vi er på vei.

Les også
Praksis-nekt kan true kristen lærerutdanningNLA og verdiene
Les også
Friskoler kan tvinges til opphør
Les også
Kan vi bruke Hans Nielsen Hauge som rollemodell?
Les også
Nysgjerrig på Norden som «sekulært paradis»
Les også
Korona ga overraskende studentrekord
Les også
Skoler dropper samarbeid med NLA på grunn av homosyn