Jubileumsår ble jubelår

I Dagen har pilene pekt oppover de siste årene. Vi har nesten blitt litt vant til at opplaget stiger jevnt og trutt. Men de nye offisielle opplagstallene for norske aviser som ble presentert tirsdag, var likevel helt spesielle. De var rett og slett ellevilt gode for oss her i Dagen.

De siste seks månedene av 2019, som denne ­opplagsrapporten gjelder, har Dagen en økning på 1156 betalende abonnenter til et totalt opplagstall på 11.637. Det er en vekst på hele elleve prosent.

For 2019 som helhet er økningen på enda mer ­formidable 16,5 prosent. Dermed kan vi kan slå fast at jubileumsåret vårt også ble et opplagsmessig ­jubelår.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det foreligger ikke noen komplett liste over opplagsutviklingen for hvert eneste av Dagens 100 år siden starten i 1919. Men så langt tilbake som vi har oversikt over, har det ikke tidligere skjedd at opplaget har gått så mye opp i løpet av ett år, i hvert fall ikke uten helt ekstraordinære forhold som ­fusjonen med Magazinet ved årsskiftet 2007/08.

For det er viktig å være klar over at disse nye gode tallene ikke inkluderer den opplagsmessige effekten av Dagens kjøp av Korsets Seier. Det får først utslag neste gang opplagstall skal presenteres.

Det er nå på de nye digitale plattformene at ­Dagens opplag vokser mest, samtidig som fallet for papiravisen har flatet ut. Dette er hovedbildet også i bredden av avisbransjen som nå er på vei opp igjen etter en krevende periode. Men Dagens opplagsøkning er likevel klart høyest av de riksspredte meningsbærende avisene i landet, både i prosent og i nominelle tall.

Vi er også helt i Norgestoppen når vi regner med samtlige aviser. I prosentvis vekst er Dagen nummer fem, i antall eksemplar på sjetteplass. Og det må vi si ikke er så verst når avisene foran oss på listen er store nettbaserte medier som Dagbladet Pluss, VG Pluss og Nettavisen.

Dette er en opplagøkning som tilhører samtlige av Dagens ansatte. Vi er nemlig overbevist om at nøkkelen til veksten ligger i en kombinasjon av god journalistikk og godt salgsarbeid.

I den nye digitale tidsalderen vet vi mye mer om hvilke artikler det er som utløser salg av abonnement. Og det som er ekstra gledelig å merke seg, er at det er bredden av det gode Dagen-innholdet som selger. Med andre ord: Aktuell, interessant og ­variert journalistikk over tid godt hjulpet av en kompetent stab på salgs- og markedsføringssiden er en oppskrift på opplagsoppgang.

Så er det også viktig for oss å takke alle våre tro­faste abonnenter. Uten dere hadde det ikke vært noen opplagsvekst. Ja, ikke noe Dagen i det hele tatt. Det er vi fullstendig klar over.

Vi er helt avhengige av lesere som slutter opp om det ganske unike avisprosjektet som Dagen er: Å være en frimodig kristen mediestemme inn i en sekulær tidsalder. Var det behov for en slik i 1919, så er det definitivt det 100 år senere. Og i 2019 var det altså rekordmange som oppdaget akkurat det.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Kakefest i redaksjonslokalene er ikke til­rådelig i koronaens tid. Men vi skal love å komme tilbake til feiringen så snart norske helsemyndig­heter gir oss lov til det.

Les også
Dagen går mest frem