ILLUSTRASJON: Det skal være sosial uro, krig, sult og naturkatastrofer. Verden er slik i denne tidsalder. Men Gud arbeider like fullt, skriver Kjetil Mæhle.

Kristen i klimakrisen

Det er skremmende framtidsscenarier FN og verdens forskere presenterer. Det kommer med en massiv tyngde og dokumentasjon.

Ifølge VG er den siste rapporten fra IPCC utarbeidet av 700 eksperter fra 90 land. Konklusjonen er klar: Nå er det krise! Media underbygger narrativet ved å tilskrive hver tørke, brann og oversvømmelse som beviser på klimaendringene.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Vi kan mene mye om det. Uansett vil dette påvirke oss.

Har forskerne rett? Da rammes vi av ekstremvær. Har forskerne feil? Da rammes vi av politisk vedtak som vil gripe dypt inn i våre daglige liv.

Men disse skremmende framtidsscenariene er småtterier i forhold til apokalypsen i Åpenbaringsboken. Mange kristne ser ut til å ta lett på den – FN er derimot troverdig…

Er det mangel på gudfryktighet? Verdens spådommer skremmer og Guds åpenbaring overses. Vi som har Bibelen som rettesnor for liv og lære, hvordan forstår vi tiden vi lever i?

En tolkning leses ut fra Det gamle testamente. Israels folk falt fra Gud og Gud brukte både krig, hungersnød og pest for at folket skulle vende om.

Det kan være fristende å overføre dette til i dag. Da forstår vi det som at Gud kaller nasjoner og verden til omvendelse.

Klimaendringene vi mener å se kan da bli forstått som gudgitte katastrofer. Det skal drive nasjoner og folk til omvendelse fra synd og hovmod til tro og gudfryktighet.

En slik forståelse er feil. Gud handlet slik med Israel den gang. Det er ingen åpenbaring som tilsier at Gud handler slik med verden i dag.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Tvert imot så sier Jesus i Matteus 24 at folk skal reise seg mot folk, det skal være hungersnød og jordskjelv.

I dag ville vi brukt andre ord. Det skal være sosial uro, krig, sult og naturkatastrofer. Verden er slik i denne tidsalder. Men Gud arbeider like fullt.

Nummer én på Guds agenda er menneskers frelse. Kristus kom ikke for å løse verden fra kriger, hunger, klimaendringer eller naturkatastrofer.

Det vil Herren gjøre i sitt neste komme. Nå er Kristus kommet for å frelse syndere. Det er Guds vilje at hver den som tror på Jesus Kristus skal få del i Guds evige rike.

Gud er garantisten som holder alle ting oppe.
Kjetil Mæhle

Misjonsbefalingen understreker det: «Gå derfor og gjør alle folkeslag til disipler: Døp dem til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn og lær dem å holde alt det jeg har befalt dere» (Matt 28,19).

Evangeliet må forkynnes og den som tror og blir døpt vil bli frelst. Guds vilje er å kalle en menighet ut av verden. Et folk som følger Jesus Kristus gjennom alle ting og ved det får del i den kommende verden.

Men Gud arbeider med mer enn dette. Vi ser i dag at Gud også gjenoppretter Israel. Jødefolket føres tilbake til sitt hjemland. Dette er profetert og oppfylles i vår tid. Esekiel 39,28: «Jeg sendte dem i eksil til folkeslagene, men fører dem igjen sammen i deres eget land.»

Dagens Israel er Guds verk. Vi kan, som kristne har gjort gjennom alle tider, forstå vår samtid ved å se hva Gud gjør.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Så vil Israels gjenopprettelse, globalisering, klimakriser og lengselen etter en sterk leder være tegn som kan tolkes inn i en forståelse av at vi nærmer oss tidsalderens ende.

Men Gud arbeider med enda mer, og det må vi ikke glemme. For Gud er garantisten som holder alle ting oppe.

Hele Salme 104 er en lovprisning av hvordan Gud opprettholder jorden. I vers 9 står det: «Du grunnla jorden på dens søyler, aldri i evighet skal den rokkes.»

At menneskeheten kan ødelegge planeten trenger vi ikke være i tvil om. Atomvåpen, forgiftninger og biologisk tukling vitner om vårt skremmende potensial.

Men glem ikke Gud. Han er mektig til å opprettholde både jord og himmel gjennom alle ting.

Ingen får ødelegge jorden før Gud selv en dag lar den svinne bort. Og så skal det komme en ny himmel og en ny jord. Kristus kaller, og den som vil får komme. Gud er på tronen i dag og til evig tid.