Illustrasjonsbilde: Brian Norton/CC/Flickr

Ingen pinse uten Jesus

Vi trenger ikke en åndelighet som flytter oppmerksomheten bort fra Jesus Kristus, skriver Dagen på lederplass.

For en del er antakelig pinsen den mest undervurderte blant kirkens sentrale høytider. Og det er ikke lite lett å gjøre enkelt rede for hva pinsen handler om, som det er å fortelle om jul og påske.

Men når vi nå de nærmeste dagene skal feire pinse, gjør vi klokt i å tenke over hva pinsen betyr for oss også i dag.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

«Dere skal få kraft når Den hellige ånd kommer over dere, og dere skal være mine vitner i Jerusalem og hele Judea, i Samaria og helt til jordens ende», sa Jesus til sine disipler i Apostlenes gjerninger.

Blant kristne finnes det ulike syn på flere sider ved Den hellige ånds virke. Felles er imidlertid forståelsen av at Den hellige ånd aller mest kjennetegnes ved åpenbaringen av Jesus.

Den viktigste testen på hva som er Åndens gjerning, er derfor nettopp dette, at Jesus blir opphøyet. Dette er også den mest grunnleggende testen på kristent liv og kristent arbeid i sin alminnelighet.

I Johannesevangeliet leser vi om hvordan Mesteren introduserte Den hellige ånd for disiplene. Han snakket om at Talsmannen skulle «gå i rette med verden og vise den hva synd er, hva rettferdighet er, og hva dom er», at Talsmannen skulle «veilede dere til hele sannheten, og at han skulle «herliggjøre» Jesus.

Fremdeles er det avgjørende viktig at nettopp denne åndskraften får rom blant oss. Vi trenger ikke en åndelighet som flytter oppmerksomheten bort fra Jesus Kristus og over i spekulative fenomener eller en ubibelsk forståelse av menneskets forhold til Gud. Derimot trenger også vi å få del i den kraften som Jesus lovet sine disipler. Det gjelder enten vi kaller oss pinsevenner eller ei.

Martin Luther uttrykker i realiteten også noe av pinsens hovedbudskap presist i sin forklaring til den tredje trosartikkel. Der skriver han: «Jeg tror at jeg ikke av egen fornuft eller kraft kan tro på Jesus Kristus, min Herre, eller komme til ham, men Den Hellige Ånd har kalt meg ved evangeliet, opplyst meg med sine gaver, helliggjort og oppholdt meg i den rette troen». Det er i dette lyset vi trenger å forstå og erfare både åndskraften og pinsen.

I virkelighetens verden er det nemlig også nødvendig å tenke over hvordan nettopp åndskraften kan bli misbrukt. For forståelsen av åndskraft og gudsnærvær kan også bevege seg i retning av et maktspråk som både hindrer sunn samtale og fører til at mennesker blir bundet snarere enn å bli satt fri.

En leder som påberoper seg Åndens ledelse og dermed Gud selv som legitimitetskilde for egne oppfatninger, kan påføre andre mennesker stor skade. Derfor er det nødvendig å møte Åndens kraft og virke med ydmykhet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Den hellige ånd ble ikke gitt for å bekrefte de tanker og ønsker vi måtte ha, men for å minne oss om Jesus Kristus.

Når vi nå skal feire pinse, er også denne høytiden først og fremst en feiring av ham som gav sitt liv for oss, og som har lovet at han skal være med oss for alltid. Det blir ingen pinse uten Jesus.

Mer debatt: Her er de siste 100 publiserte meningsinnleggene i Dagen

Les også
Israel-korrespondenten om Jerusalem-dagen og pinsefestIsrael-korrespondenten
Les også
5.000 karismatikere på pinsefest i JerusalemJerusalem 2015
Les også
Misjonærer får lov til å tale i tungerSørstatsbaptistene