«Jeg har aldri bedt noen beskrive en kristen og hørt dem bruke ordet kjærlighet», skriver den amerikanske forfatteren Philip Yancey i sin nye bok «Vanishing Grace: Whatever Happened to the Good News?» Foto: Dean Ayres/CC/Flickr

Hva kristne skal være kjent for

Hva forbinder folk med kristne mennesker? Svarene vil selvsagt variere. Det kommer an på både hvem som spør og hvem som svarer. Noen vil være svært kritisk innstilt. Moralisme kan være alt de ser. Men det ville være sørgelig om der heller ikke var mer å se.

«Jeg har aldri bedt noen beskrive en kristen og hørt dem bruke ordet kjærlighet», skriver den amerikanske forfatteren Philip Yancey i sin nye bok «Vanishing Grace: Whatever Happened to the Good News?» (Forsvinnende nåde: Hva skjedde med de gode nyhetene?).

Yancey er intervjuet om boken i Christianity Today.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

For noen år siden kom en av hans tidligere bøker ut på norsk med tittelen «Nådens gåte». Nåde er stikkordet når Yancey skal gi retning for hva det bør bety å leve som kristne i dagens samfunn.

Kristne har verdens beste nyheter. Ordet evangelium betyr nettopp «godt budskap». Men den kristne arven er blitt kraftig devaluert i den vestlige verden. Mange fnyser av påstander om at bekjennende kristne er drevet av kjærlighet. De mener drivkraften heller er fordommer, uvitenhet, frykt, egoisme eller andre negative holdninger.

Sosiologen Amy Sherman har sagt at kristne tenderer til å velge mellom tre forskjellige strategier i sin kontakt med samfunnet, ifølge Yancey. Det er forskansning, tilpasning og dominans.

Sagt på en annen og mer folkelig måte:

Vi isolerer oss, vanner ut vitnesbyrdet vårt eller går til angrep på meningsmotstanderne våre.

Ingen av disse strategiene samsvarer med veiledningen vi finner i Det nye testamente. De gir inntrykk av at kristne enten ikke bryr seg om verden rundt seg, at de ikke har noen egentlig overbevisning eller at de har et behov for å kontrollere andres liv. Det stemmer dårlig med Jesu eksempel.

Mange steder i evangeliene fortelles det om at syndere holdt seg nær til Jesus. Yancey tenker det må ha vært svært vanskelig for Jesus. Den hellige Guds sønn var omgitt av mennesker som gjorde dårlige, egoistiske valg. Det gir grunn til å være takknemlig og ydmyk for den som får regne seg blant Jesu venner. Ikke bare holder han ut med våre mange brister. Han har også frivillig gått i døden for å utslette vår skyld.

Noen mener kristne bare skal snakke om nåde. Alt som dreier seg om krav og bud, blir fortiet eller avkortet slik at det passer med våre egne ønsker og følte behov. Men Jesus var full av nåde og sannhet, skriver Johannes i sitt evangelium. Jesus evnet å trekke til seg dem som strevde med livet sitt, samtidig som han fastholdt Guds hellige standard. Og det er helt nødvendig. Det er sagt at nåde uten sannhet blir sentimentalt, mens sannhet uten nåde blir brutalt.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Å være mer opptatt av nåde handler først og fremst om å bli mer opptatt av Jesus. Ingen andre enn Jesus blir fullkomne på denne siden av evigheten.

Men hvis vi stadig blir minnet om hva han har gjort for oss, og justerer oss etter hans ord, kan det forme liv som likner litt mer på hans og trekker til seg mennesker som trenger nåde. Kritikk og motstand blir det nok likevel. Det har Mesteren forberedt oss på. Men anklagene mister mye av sin kraft hvis vi faktisk er drevet av kjærlighet.

Les også
Når barn blir brukt som bomber
Les også
Reformen vi ikke trenger
Les også
Et nasjonalhjem for jødene
Les også
Frykten for de fremmede
Les også
Kva skal vi leve av?