FRELSEREN: Jesus ønsker at alle mennesker skal få erfare at Han er Veien, Sannheten og Livet, skriver Per Birkeli.

Er prisen for høy?

Min far hadde mange gode historier på lager, og han elsket å fortelle dem. En av dem handler om en mann som ville kjøpe postkort.

Han syntes imidlertid at prisen var i høyeste laget.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Dette er altfor mye forlangt for kort, sa han til innehaveren av butikken.

– Det synes jeg slett ikke, svarte han.

– Etter min mening er det mye for lite forlangt for kort.

Man kan alltid diskutere om prisen for en vare eller tjeneste er for høy. Da han som har skapt deg og meg skulle organisere en redningsaksjon for å berge oss fra en evig fortapelse, var imidlertid ingen pris for høy.

Han måtte kjøpe oss fri med sitt eget blod – ja, faktisk måtte han gi sitt eget liv for at vi skal få leve evig sammen med ham. Men han var villig til å gjøre det. Gud tok selv på seg straffen du og jeg skulle hatt da Jesus frivillig gikk i døden i vårt sted.

Les også
Gjør det lille du kan

Jesus ønsker at alle mennesker skal få erfare at Han er Veien, Sannheten og Livet. Alle som tar imot Jesus som Frelser og Herre får del i det store privilegiet det er å være hans budbringere.

Da han ved to anledninger mettet tusener av mennesker med en liten matpakke, gikk disiplene omkring og delte ut maten.

På samme måte er du og jeg i dag Jesu hender og føtter i arbeidet med å bringe åndelig mat ut til dem som lever uten Gud og uten håp for evigheten.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det er en kjent sak at det globalt er en svært skjev fordeling av jordens ressurser. Er fordelingen av åndelig mat like urettferdig? Jeg har hørt det sagt at ingen har rett til å høre evangeliet forkynt to ganger så lenge det finnes mennesker som ennå ikke har fått høre det én eneste gang. Dette er et tankekors for flere enn meg skulle jeg tro.

De fleste folkegruppene som kan nås ved å sende tradisjonelle misjonærer, er i stor grad nådd allerede. Nå gjenstår den vanskeligste milen.

For at vi skal lykkes i å fullføre misjonsoppdraget, og nå de cirka 7000 etniske gruppene som fortsatt lever i et dypt åndelig mørke, må vi være villige til å sette inn mer ressurser til en målrettet satsing nettopp på dette.

Vi må ta varierte og utradisjonelle virkemidler i bruk, og i tillegg kommer vi neppe utenom at noen av Herrens budbringere vil måtte ofre mer i tiden som kommer – blant annet i form av økt personlig risiko.

Et nytt spørsmål melder seg da: Er prisen for å fullføre misjonsoppdraget for høy?

Les også
Så flere får høre om Jesus

Dette er et ransakende spørsmål som vi skylder vår Herre og Frelser å arbeide med, både hver for oss og i fellesskap. Hva betyr det konkret for oss i vår tid, på vårt sted og i våre oppgaver at Jesus er Veien, Sannheten og Livet?