LIV?: Til tross for stor sannsynlighet, om man bare ser på tall og statistikker og bedre teleskoper / romteleskoper, vil det forundre meg veldig dersom det finnes liv andre steder enn på jorden, skriver innsenderen.

Er liv på andre planeter bibelstridig?

Et vennepar og jeg satt og snakket, og et spørsmål kom opp: Finnes det liv på andre planeter? Svaret vårt var Nei.

Lasse Bjørnstad skriver: «Sannsynligvis må det være liv på en planet før intelligent liv kan oppstå, som kan utvikle og ekspandere over lang tid» (forskning.no 19.8.20). Bortsett fra det makroevolusjonære som ikke er tema her, samstemmer dette godt med skapelsesberetningen der mennesket, det ypperste i skaperverket ble skapt sist.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

«Nye rom- og bakketeleskoper vil ha kapasiteten til å lete etter … spor etter liv i atmosfærene til planeter utenfor vårt solsystem … nå vet forskerne om mange tusen forskjellige planeter i forskjellige solsystemer» (samme).

Noen ganske like vår egen jord.

Les også
Biden, den normale presidenten

«Vi har nå funnet flere tusen planeter som går rundt andre stjerner enn solen. Noen titalls av dem er veldig lik jorden. De er omtrent på samme størrelse, har omtrent den samme massen, og de går i baner slik at de får omtrent like mye energi fra sin stjerne som vi får fra vår, solen.

Astronomene sier nå med en viss tyngde at det normale ser ut til å være solsystemer, og ikke enslige stjerner. Det betyr at det finnes flere hundre milliarder planeter bare i vår egen galakse. At det sannsynligvis er flere exoplaneter (som ligner Jorden) enn stjerner. Det skulle forundre meg veldig dersom det ikke finnes liv andre steder enn på jorden», sier adm. dir. i Norsk Romsenter, Bo Andersen (NRK, 9.4.2017).

Til tross for stor sannsynlighet, om man bare ser på tall og statistikker og bedre teleskoper / romteleskoper, vil det forundre meg veldig dersom det finnes liv andre steder enn på jorden. Den andre planeten måtte ved siden av vann hatt noe tilnærmet jordens hårfine koeffisienter for liv på plass, som rett avstand til sin sol (temperatur), rett tyngde i forhold til atmosfære og gravitasjon, den samme hårfine balansen mellom gassene i atmosfæren, og store «støvsugere» som Jupiter, Saturn og Uranus i samme bane, hvis gravitasjon støvsuger meteorer unna oss. Likevel gjenstår en ultimat faktor: Liv! Som bare Gud kan skape! Han bød og det stod der! «I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden» (1 Mos 1,1).

Det ypperste Gud skapte var oss som et avbilde av seg selv: «Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, til mann og kvinne …». Det er lite trolig at han da skulle ha skapt noe lavere på en annen planet. For hans skaperhensikt var jo at menneskene «skulle søke Gud, om de kanskje kunne føle og finne ham» (Apg 17,27). Og derfor kalte den trofaste Gud oss «til samfunn med sin Sønn, Jesus Kristus, vår Herre» (1 Kor 1,9).

Les også
Jesus var absolutt kommunist

Gud stadfester gjennom Paulus for athenerne at «vi er hans slekt» (Apg 17,28f). Det vil da være søkt om han skulle ha andre menneskeslekter på andre planeter.

Men dersom Gud skulle ha kopiert Kristusfortellingen (fra Jesu fødsel til hans gjenkomst) på en exoplanet ville han ikke være troverdig, men falsk. For Jesus benevnes som Guds enbårne Sønn (Joh 1,14.18; 3,16.18; 1 Joh 4,9). Hadde han hatt en annen sønn på Planet X, hadde ikke Jesus vært den eneste.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Om ikke måtte Jesus dødd flere ganger, og ikke én gang som Hebr 9,28 fastholder: «slik er også Kristus ofret én gang for å ta bort manges synder, og siden skal han for annen gang komme til syne …» (jf «én gang» i 7,27; 9,12; 1 Pet 3,1).

Hadde Gud skapt liv på andre planeter, skulle han gitt oss, sine ypperste skapninger et nyss om det i Bibelen, Guds ord til oss? Men det strider mot Guds ord. For Kristus, skaperordet (Joh 1,1f), er selv garantisten for at alt skapt liv, inklusivt intelligent liv, må befinne seg her, og bare her: «Alt er blitt til ved ham; uten ham er ikke noe blitt til av alt som er til» (Joh 1,3). Alt skapt liv relaterer til Ordet, Kristus. Det er intet liv «uten ham». Men om Kristusfortellingen ikke kan kopieres til en annen planet (jf tidl.), hvordan skulle det da være liv der? «For i ham er alt blitt skapt, i himmelen og på jorden, det synlige og usynlige, … - alt er skapt ved ham og til ham» (Kol 1,16).

Men om Kristusfortellingen ikke kan kopieres til en annen planet, hvordan skulle det da være liv der?

Jeg er ikke imot forskning. Gud har nedlagt forskertrang i oss (Apg 17,27). Man kan også som legen Alexander Fleming, som i 1928 tilfeldig oppdaget penicillinet, finne andre ting menneskeheten kan nyttiggjøre seg.

En har sagt at Gud har nedlagt et tomrom i oss, som bare han selv kan fylle. Så det enhver forsker dypest sett søker, er Gud. Substitutter kan være å finne liv på andre planeter, gamle vikinggraver, eller vinne ry som fotballspiller. Alt kan bli erstatninger for Gud, vår evige lengsel. Men verken arkeologi, astronomi eller proffotball kan frelse oss.

For da tiden var moden, sendte Gud sin enbårne Sønn hit, og bare hit. For å frelse oss fra våre synder. Og den som lar seg finne av Den gode hyrden Jesus, som er skatten, perlen, Veien, Sannheten, Oppstandelsen og Livet, tørster ikke etter noe mer, og hungrer aldri etter noe utenfor Ham. Bare slik oppnås Guds høyeste ønske, å få tilbake kontakt med sin godt skapte, men falne menneskeslekt.

Det kan bare skje på Tellus, og derfor vil det forundre meg veldig dersom det finnes liv andre steder enn på jorden.